V force 3 rotax 800 05

ee01mlm

Välkänd medlem
22 aug 2005
233
2
18
luleå
vforce 3.jpgTjena! har en fundering ang Vforce 3. Vad har den inre plastdelen för funktion (se bild) mer än att styra bränsle och luftblandningen mot reedläpparna. Den modell jag har har 3 läppar men det är ju samma princip. Jag tycker personligen att denna del bromsar bränsleluftblandning nå hutlöst. Strävar man inte efter ett så smärtfritt flöde som möjligt in till cyllarna. Är det någon som har kört utan denna eller moddat den så att bara täckbrickan i ytterkant är kvar. Har någon varit med att denna plastdel släppt och legat löst.

Micke

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.902
886
113
Kramfors
Den plastdelen täcker upp döda utrymmen,,den försöker behålla arian konstant hela vägen från förgasare till läpparna. Om man kör utan sjunker gashastigheten och det är inte bra. Men kolla noga så den är lika stor som insuget mot förgasare,,typ inte sticker in och stör flödet. V-Force har ju tillverkat dem så dé ska passa klockrent men man vet aldrig så kolla och slipa bort instick om behövs.

Jag kör just denna vers på bilden och fick porta ur denna plastdel ganska mycket ,,typ inget kvar nästan men då har jag egentillverkade bigboreinsugsrör/plattor och 46mm lectronfuggar. Org var v-forsarna gjorda för org fuggar 38mm så det blev en hel del slipande i denna plastdel.

ee01mlm

Välkänd medlem
22 aug 2005
233
2
18
luleå
Har du vart med om att reedläpparna har släppt nån gång från insuget. Tycker att det är en ganska räpplig konstruktion, kört arctic tidigare och då skruvar man ju fast grejerna i orginalkorgen dvs.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.902
886
113
Kramfors
Har du vart med om att reedläpparna har släppt nån gång från insuget. Tycker att det är en ganska räpplig konstruktion, kört arctic tidigare och då skruvar man ju fast grejerna i orginalkorgen dvs.
Ja de har lossnat pga utslitning på några äldre vforcare. De håller inte i närheten så länge som org läppar eller boyesenläppar i org korg. Man bör kolla läget på dem lite då o då om man vill vara säker på att de är ok.
Den vers som bilden visa brukar endast knapra av ytterhörnen längst ut på bladen och det kan vara svårt att upptäcka då motorn går sakta men säkert sämmre. Som tur är tar inte motorn skada av söndriga blad ,,går endast för fet. De bör hålla några 100a mil innan de slits ,,vet ej exakt hur många mil de håller men det beror också på hur högt i varv motorn dras. När tomg börjar bli surig är bladen väldigt sliten.

Jag föredrar vanliga Boyesenblad i org korg om man har motorer som varvar under 8500varv. V-force ska vara effektivare över 8500v därför bytte jag till dem från Boyesenblad. Men jag är faktist osäker på om de vart bättre med V-force trotts 9500v som jag kör ibland. I stort sett känner jag ingen fördel av V-Force med buttdynon ivf men det bör vara några hk mer på högvarv vid en bänkning.

ee01mlm

Välkänd medlem
22 aug 2005
233
2
18
luleå
Är ett glapp på typ 0,1-0,2 mm för mycket, skall man byta dessa läppar eller funkar det att köra på. Jag har bytt ut de läppar som hade skadade ytterhörn, sen ser jag inga skador på de andra läpparna förutom att de inte riktigt tätar när man tittar igenom reedkorgen. kommer inte dessa läppar att täta när motorn är igång pga vevhuskompet.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.902
886
113
Kramfors
Är ett glapp på typ 0,1-0,2 mm för mycket, skall man byta dessa läppar eller funkar det att köra på. Jag har bytt ut de läppar som hade skadade ytterhörn, sen ser jag inga skador på de andra läpparna förutom att de inte riktigt tätar när man tittar igenom reedkorgen. kommer inte dessa läppar att täta när motorn är igång pga vevhuskompet.
Det är inga problem med lite glapp om det bara är 0,1-0,5mm "när det gäller v-force". Jag brukar vända bladen ett halft varv om de glipar för mycket. De brukar glipa lite 0,1-0,2 helt nya också så det är ok.

Något man bör kolla vid mont V-Force är hur mycket yttre läpparna öppnar neråt/uppåt. På vissa motorer öppnar de inte nedre läpparna mer än några mm innan de slår i golvet insug! Om så är fallet bör man köpa/bygga spacers som flyttar ut hela reedkorgen några mm.

ee01mlm

Välkänd medlem
22 aug 2005
233
2
18
luleå
tack för svar, då kommer jag endast att köpa nya reeds till de som var skadade i ytterhörnen.