Vålådalen - Ljungdalen

W

w3stman

Tjena! Jag och min kusin tänkte dra våra skotrar bort till Vålådalen för att sedan köra över fjället bort till Ljungdalen på Fredagen v.9 men vi undrar hur leden ser ut däremellan? Någon som har åkt där nyligen? Brukar den kunna vara avstängd eller liknande och brukar leden vara bra tidigare år, ni som åkt där?


/w3stman
 

JohanV

Aktiv medlem
19 okt 2006
56
0
1
Täby
Hej!
Åkte där förra året vid samma tid, då var det inga problem. Året innan var det dock körigt på vissa partier då det varit + grader under en vecka. Mycket blöta myrar som ej gick att forcera så då blev det att spåra sommarleden och över en älv m.m. Detta var precis innan Vålådalen, vi kom söderifrån från Funäsdalen. Över fjället var det inga problem något år...
 
W

w3stman

Hej!
Åkte där förra året vid samma tid, då var det inga problem. Året innan var det dock körigt på vissa partier då det varit + grader under en vecka. Mycket blöta myrar som ej gick att forcera så då blev det att spåra sommarleden och över en älv m.m. Detta var precis innan Vålådalen, vi kom söderifrån från Funäsdalen. Över fjället var det inga problem något år...
Okej, så du tror inte man kan blåsa över någon av dom där blöta myrarna om man kör med en sxr och en Summit ? :rock:
 
W

w3stman

Någon mer som kört där senaste åren eller kanske till och med denna säsong? :rolleyes:
 

JohanV

Aktiv medlem
19 okt 2006
56
0
1
Täby
Ursäkta attt jag brydde mig att svara, januari -06 var kass med plusgrader under lång tid... Leden innan Vålådalen är ganska känslig för detta med ej överbyggda åar m.m. . Hyrde ett par Yamaha RX1 Warrior och de satte sig då det var ca 80 cm djupt isvatten efter skarpa kurvor där det inte gick att ta fart. Yamaha är ju från Japan... Men skit i det, lycka till och hör inte av dig!
 

Smissen

Medlem
19 jan 2008
36
0
1
ORSA
Hallå!! Vi åkte där i helgen!! Blåste satan på fjället mot Vålåstugorna men i övrigt helt kanon!!! Fina leder och mycket snö! Se upp lite på fjället då det är lite sten framme här och där pga blåsten!! Det blåste mellen 17-23 sek/m när vi drog förbi Vålåstugorna i Lördags!
Vi åkte upp till Vålådalen från Funäsdalen via Storsjö och Tossåsen, Lundörren i Fredags och hem i Lördags via Vålåstugorna, Ljungris,Ljungdalen,Mittådalen och till Funäsdalen!!

Ha de// Smissen:ciao:
 

Gubben

Välkänd medlem
4 dec 2007
154
0
6
Åkte Tänndalen-Messlingen-Ljungdalen-Vålådalen-Åre ToR i helgen fre-lör. kanonleder. inget att klaga på förrutom blåsten på fjället. Vi kanske möttes då smissen ? vi var 21 skotrar på tur .. :)
 
W

w3stman

Det låter toppen ! :rolleyes: Men hur var det med snö runt Ljungdalen/Flatruet? Skare eller? Har hört att det ska ha varit runt 0-sträcket.
 

Smissen

Medlem
19 jan 2008
36
0
1
ORSA
Hallå Gubben!
Tror nog vi möttes ev 2 ggr?? vi var 6 maskiner , stod och fotade lite nere i Ljungris då ni förmodligen drog förbi!!

Nån skare såg då inte jag, utan det var fint före hela tiden, lite guppigt sista biten mot Vålådalen annars perfekt!

En resa som det helt klart blir repris på!!:rock:

//Smissen
 

Gubben

Välkänd medlem
4 dec 2007
154
0
6
Stämmer att det stog några å plåtade utmed "vägen" där. med en typ systemkamera (jag som fototok missade inte den detaljen. hehe)
 

Smissen

Medlem
19 jan 2008
36
0
1
ORSA
Präcis, de var vi det!!! Håll ögonen öppna rätt vad det är så är ni med i nån skotertidning!!!:aetsch: *****r vad fint det var från fjället och ner till Ljungdalen eller hur!!??

/SMISSEN
 
W

w3stman

Men det låter ju gudomligt :beer: Hade förväntningar om skare nu när det blir sportlov nästa vecka men man kanske har tur då.

Hur var det i snömängder? Mycket? Skönt utanför leden?
 
W

w3stman

Hej, jag bor i storsjö 2 mil utanför ljungdalen och lederna där omkring är för det mesta fina nu. gott om snö finns det också! På många ställen är det över metern ! Bara att åka! ;)
Härligt att höra! Är så sjukt sugen på att åka dit nu så de är därför ja frågar. Men på Lördag bär det av! Du eller någon annan vet inte hur det är på flatruet? Tänkte om all snö har drivit iväg eller om det är någolunda mjukt? :rolleyes: