Vågar man gå ner på 25 kg starttryck Nytro primär?

nordlander

Medlem
1 feb 2012
32
0
6
Umeå
Har orginalfjäder i min primärvariator på en Yamaha Nytro RTX -08

Gul-Silver-Gul 35-118 kg

Vågar man gå ner på en fjäder som har 25 i starttryck? Dom på Yamaha trodde det fanns risk att det slirar för mycket på remmen. Dom rekommenderade en med 30 kg's tryck.

Varför jag vill byta är för att jag upplever skotern som ryckig vid start. Skulle vilja kunna smyga iväg mer.
 

nordlander

Medlem
1 feb 2012
32
0
6
Umeå
Jo jag har läst om flera som verkar köra med 25 kg. Blir nog att prova en Grön-Gul-Grön 25-116.

Ingen som provat?
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Jag har gul-blå-gul. Vad innebär det? Tycker min är ganska ryckig när man ska iväg trots att förra ägaren bytt fjäder..
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Jag rekommenderar hellre att man byter rullar till 14,5mm.
Betydligt dyrare men bättre och därifrån finjusterar med en lämplig fjäder tillslag ca 3500rpm.
Borra bort yttersta niten i vikten för topp varv.8800.
 

nordlander

Medlem
1 feb 2012
32
0
6
Umeå
"Om man ändrar diametern på rullarna, kan du ändra hur din variator växlar. Större rullar ökar inslagsvarvet
och shiftvarvet. Mindre rullar sänker inslagsvarvet och shiftvarvet, den växlar alltså aggressivare med
mindre rullar p.g.a att samma vikt skapar mera kraft. Dessa rullar passar alla ´97 och nyare modeller, pris" // Så står det om 14,5 mm rullar på KNRACING.SE
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Helt rätt, därav att man borrar ut yttersta niten för att få tillbaka toppvarvet.
Det blir mer finlir att justera variatorn men det funkar bättre.
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Jag rekommenderar hellre att man byter rullar till 14,5mm.
Betydligt dyrare men bättre och därifrån finjusterar med en lämplig fjäder tillslag ca 3500rpm.
Borra bort yttersta niten i vikten för topp varv.8800.
Vad e de för diameter på orginalrullarna??
Sitter de olika rullar på andra modeller?
 

nordlander

Medlem
1 feb 2012
32
0
6
Umeå
Måste väl finnas någon nackdel med mindre rullar? Eller varför sitter det inte orginal? Blir växlingarna väldigt "hårda"?
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Hur e de med centrumbussningen i rullarna limmad eller e dom pressade??
Dom måste gå å byta på plats?? Eller måste lock bort?
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Ja rullarna gick plocka bort på plats!
Men hur e de med centrumbussningen e två jack/spår i den, bara på en sida,ska den gå att ta bort?
Eller har jag fått fel rullar då de int sitter bussning i dom,bara yttre banan så att säga.