Vågar jag köra på denna olja?

MickeK

Ny medlem
13 apr 2021
1
0
1
51
Sundsvall
Helt ny i skotervälden och köpte mig en Lynx Rave RC 600 sdi 2007 igår. Nätshoppade lite 2T olja igår men sen kom jag på att det kanske inte blev rätt olja.
Har beställt några liter helsyntetisk A9 Racing oil från Sledstore. Av produktbeskrivningen så säger de att den "passar alla skotrar". Men....
Motorn är nyrenoverad av tidigare ägare för ca 150mil sedan (nya kolvar och cylindrar)
Hittar inget i specen hos tillverkaren A9 om Rotax eller insprutning....

Vågar jag köra på denna Olja?

Kan tillägga att Sledstores kundtjänst inte kunde ge mig något svar på detta utan hänvisade till A9.
 
Last edited:

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
73
8
8
56
Norrbotten
Jag körde min gamla 2007 - Rave RE 600 HO på A9 oljan från Sledstore utan märkbara bekymmer, körde även på OK/Q8 oljan utan några som helst problem. Är bara viskositeten rätt och oljan flyter vid låga temperaturer så är det inga bekymmer även om vissa oljor blir mer sirapsliknande när det är riktigt kallt.
 
Reactions: MickeK

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De är nog ingen som vet hur bra den är för de krävs 500 mil körda i samma motor från ny motor och sedan riva och kolla skicket. Och de är ju inget känt märke heller så man kan känna sig lite säkrare. Men de viktigaste är att kolla hur mycket olja den drar. De flesta lynx 600 runt den årg har för snålställd oljepump. Alla skoter tvåtaktare måste dra minst 2% för att hålla bra. Byter man oljemärke igen så måste man kolla förbrukningen igen och justera om behövs, de beror på olika viskositet på oljerna.
 

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
Sledstore har ju reat ut den oljan ett tag nu. Kör den i min gamla ZR600 men svårt att säga något om oljan då jag inte kört så många tankar ännu.
Lite konstigt att jag inte ser den på A9és hemsida längre. Antingen har dom slutat med den eller så kör dom säsongsvis men det känns udda i sådant fall.
Tvekar inte att köra upp dom flaskor jag köpt och beställer kanske ett 12pack för 459:- då det känns rätt prisvärt.
 

Klurigt

Medlem
17 jan 2020
22
3
3
37
Sverige
Häll i och kör på! Jag har kört ca 400 mil i min förra Boondocker 800 e-tec, och 250 mil i min nuvarande Lynx 600 Sdi 2007. Det är billig olja
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag är också sugen på att prova den men jag vill först höra några som kört minst en omgång kolvar på den med lika lite slitage som med mer kända oljer.
Klurig har kört 400 mil som längst men hur såg cylindrar och kolvar ut?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Häll i och kör på! Jag har kört ca 400 mil i min förra Boondocker 800 e-tec, och 250 mil i min nuvarande Lynx 600 Sdi 2007. Det är billig olja
Fick du inga problem med spridarna under dessa 400 mil? Just E-tec måste ju ha olja med låg lågflampunkt så de inte sotar igen.
 

Klurigt

Medlem
17 jan 2020
22
3
3
37
Sverige
Jag är också sugen på att prova den men jag vill först höra några som kört minst en omgång kolvar på den med lika lite slitage som med mer kända oljer.
Klurig har kört 400 mil som längst men hur såg cylindrar och kolvar ut?
Jag renoverade faktiskt Boondockern just innan jag började köra med A9 oljan , den hade gått 800 mil och såldes vid 1250 mil utan att Jag "öppna upp och kolla " aldrig hört något av köparen så den kanske tuffar på än idag. Eller så nöp den innan han köra av den från släpet:)
 

Klurigt

Medlem
17 jan 2020
22
3
3
37
Sverige
Fick du inga problem med spridarna under dessa 400 mil? Just E-tec måste ju ha olja med låg lågflampunkt så de inte sotar igen.
Han som köpte den tyckte att skotern knackade lite när den var kall, Jag själv märkte ingenting då det kanske kommit smygande så man inte uppfattat det lika väl.

Min nuvarande 600 sdi går då perfekt på den oljan, den har 1100 orenoverade mil på sitt samvete. När Jag kört slut på sista dunken A9 oljan så blir det nog köpa en 20L dunk från skoogs med deras del syntetiskta 2-t olja. Kostar kring 900 riksdaler . Det duger gott till min 15 år unga sdi
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Han som köpte den tyckte att skotern knackade lite när den var kall, Jag själv märkte ingenting då det kanske kommit smygande så man inte uppfattat det lika väl.

Min nuvarande 600 sdi går då perfekt på den oljan, den har 1100 orenoverade mil på sitt samvete. När Jag kört slut på sista dunken A9 oljan så blir det nog köpa en 20L dunk från skoogs med deras del syntetiskta 2-t olja. Kostar kring 900 riksdaler . Det duger gott till min 15 år unga sdi
Jag renoverade faktiskt Boondockern just innan jag började köra med A9 oljan , den hade gått 800 mil och såldes vid 1250 mil utan att Jag "öppna upp och kolla " aldrig hört något av köparen så den kanske tuffar på än idag. Eller så nöp den innan han köra av den från släpet:)
Men du fick aldrig något problem med spridarna på de 400a mil du körde E-tec maskinen på¨a9?
SDi maskinen har vanliga spridare så där funkar nästan spillolja.
 

surl

Aktiv medlem
31 jan 2015
81
9
8
Köpte ett par flaskor A9 oljan från Sledstore. Men vågade inte använda den på min 2020 Polaris. Mätte viskositeten vi 0 grader:
Polaris VES: 35 DIN-sek
A9: 80 DIN-sek
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Köpte ett par flaskor A9 oljan från Sledstore. Men vågade inte använda den på min 2020 Polaris. Mätte viskositeten vi 0 grader:
Polaris VES: 35 DIN-sek
A9: 80 DIN-sek
Oj den va seg olja. Men jag förstår inte hur man ens kan fundera på att köra så okänd billig olja i en år 20 maskin? Hållbarheten på motorn kan halveras eller orsaka ett haveri. Kör man bevisat bra olja kan en tvåtaktare hålla uppimot 3ggr längre vs en noname olja. Vill man snåla på oljan så utgå åtminstone från en olja som har normalpris minst 100krl. Man kan ha tur att de rear ut 20-25l pack för 50krl på sommaren. I fjol hade sledstore superrea på Maxima Thundra jag köpte 25l för 50krl.
 

surl

Aktiv medlem
31 jan 2015
81
9
8
Oj den va seg olja. ...........
Köpte 2 A9 flaskor för test, då jag blev irriterad i halsen av Polaris VES Extreme oljan.
Men testade aldrig A9, utan provade "vanlig" VES oljan istället och den fungerade bättre med min hals....
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Köpte 2 A9 flaskor för test, då jag blev irriterad i halsen av Polaris VES Extreme oljan.
Men testade aldrig A9, utan provade "vanlig" VES oljan istället och den fungerade bättre med min hals....
Om du vill ha en olja som inte irriterar något och luktar som friterade pommes så köpa Aspen .Men jag vet inte hur seg den är i kyla men jag tycks minnas den va seg för 10 år sedan. Den oljan är väldigt bra för motorn . Den blir billigare på 20l dunk såklart. Maxima Thundra som sledstore säljer är tydligen bra för hälsan också. Den är är väldigt blaskig utan att ha gjort något test.
 

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
Köpte ett par flaskor A9 oljan från Sledstore. Men vågade inte använda den på min 2020 Polaris. Mätte viskositeten vi 0 grader:
Polaris VES: 35 DIN-sek
A9: 80 DIN-sek
A9 verkar vara ojämn i kvalite då någon här hade en flaska där det var ren sirap vid kyla medans den jag provat i frysboxen känns helt ok. Har ingen fin DIN bägare att mäta med men känns som att dom flaskor jag köpt duger till min gamla -02á men följer boostś råd om att ha lite iblandning i bränslet som extra tillskott.