växlar konstigt

E

ernet

var nyss och körde med min polaris 500 och då märkte jag hur konstig den växlade...kan det ha nåt att göra med att jag nyligen helrenoverat sekundär variatorn+satt i en värre helix och fjäder(i primär)?????
 

Pelle

Medlem
1 jan 2000
40
0
1
självklart blir det skillnad med en annan typ av helix. det e ju därför man byter eller?
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
varför har du bytt helix när du inte verkar ha en aning om hur det fungerar???....stoppa tillbaka original sakerna(om det nu är original)eller rådfråga någon som vet innan du byter!!
 
E

ernet

den gamla var helt slut! och det är så att den växlar ojämt på höga varv...
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Om det är så att skotern varierar i varvtalet när variatorerna växlar ut fullt, då kan det vara så att din 500:a är aningen för klen för att orka dra den helix/fjäder som du satt i. Satte du i en brantare eller flackare helix? Var den nya fjädern hårdare än orginal? Vad ligger dina varvtal på på fullgas?

Det kan även hjälpa att renovera primärvariatorn också, för om den är sliten, så kanske den inte lirar så bra ihop med de nya grejjerna i sekundären....

Om skotern har orginaldrevning, så kan det hjälpa med att dreva ner den lite, för då kan den börja orka dra belastningen....

Mvh
Hans L, Piteå