Växellådsolja polaris 800

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
vad kör ni med för växellådsolja i era maskiner? Har precis drevat om skotern (polaris assault 800) och ska fylla ny olja men är lite osäker vad man bör ha. Den såg ut att va rätt lättflytande så borde va helsyntet. Ska man klampa in på macken och köpa nån helsyntet bara?
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
vad kör ni med för växellådsolja i era maskiner? Har precis drevat om skotern (polaris assault 800) och ska fylla ny olja men är lite osäker vad man bör ha. Den såg ut att va rätt lättflytande så borde va helsyntet. Ska man klampa in på macken och köpa nån helsyntet bara?
Jag har alltid kört med polaris egna, den oljan byter iaf jag inte jätteofta så känns inte som man behöver snåla till det.
 

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Jag har alltid kört med polaris egna, den oljan byter iaf jag inte jätteofta så känns inte som man behöver snåla till det.
Okej, men har ju hört att det finns olja som är minst lika bra som polaris egna och en del har kört på motorolja. Närmaste polarisbutik ligger 18 mil härifrån så de är ju dumt. Om man ska köpa nån helsyntetisk på macken men då lär man ju byta 1 ggr om året ? Jag menar kedjeolja är väl inte lika viktig som motorolja så.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
I andra skotrars rekomendationstabeller står på bensinmacken att läsa, SAE 80W-90.
Men inte till polaris. Dom rekomenderar sin egen olja
ANDRA skotrar går med "vanlig" växellådsolja.
Sen får du avgöra själv vad du tänker använda.
Nu kan det hända att polaris har nåt konstigt material(plast) i sina täckta lager. Därav den egna oljan. Men köp skf lager då om oljan börjar rinna igenom.
Kanske redan sitter skf lager där.
Ja ja det är ju kedja o drev som ska smörjas.
Även på dom andra märkena
 

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
I andra skotrars rekomendationstabeller står på bensinmacken att läsa, SAE 80W-90.
Men inte till polaris. Dom rekomenderar sin egen olja
ANDRA skotrar går med "vanlig" växellådsolja.
Sen får du avgöra själv vad du tänker använda.
Nu kan det hända att polaris har nåt konstigt material(plast) i sina täckta lager. Därav den egna oljan. Men köp skf lager då om oljan börjar rinna igenom.
Kanske redan sitter skf lager där.
Ja ja det är ju kedja o drev som ska smörjas.
Även på dom andra märkena

Får tacka för svaren, har då beställt olja nu. Scl tror jag den hette och är just till för polaris. Lika bra att köpa pålitlig olja direkt!
Har förresten kommit 5-6cm med snö nu:)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
En kedjeväxel är inte raketteknologi, det går att hälla i nästan vad som helst bara det är halkigt och rent, motorolja, tvåtaktsolja, växellådsolja, hydraulolja ja säkerligen går det skapligt med fritösolja. Nyckelordet är "RENT", en skittdyr orginalolja blir skitig exakt lika fort som en motorolja för 18kr/litern och det är smutsen som sliter inte brist på smörjning så denna inställning
Jag har alltid kört med polaris egna, den oljan byter iaf jag inte jätteofta så känns inte som man behöver snåla till det.
Är tämligen felaktig, byta billig olja ofta är mycket bättre än dyr olja sällan. Jag har alltid kört på vanlig motorolja och byter var 80-120 mil, och det går hur bra som helst. En polare brukar slå i tvåtaktsolja ibland och det funkar också. Bara korkat att köpa en tredecilitersflaska märkesolja för flera hundra.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Funkar nog bra med vad som helst för vxl.olja,viktigast är att den är lättflytande vid kyla(vilket det flesta är,castrol,mobil.mm.)Polaris egen olja kostar typ.inget!!!kommer ej ihåg,men strax över 100kr litern,tycker man det är dyrt,så tror jag att man ska sluta helt med skoter,är ju inte direkt en billig hobby,men fan så värt alla pengar,skiter i om den drar 2liter/mil eller dubbelt/mil,viktigast är ju att ha kul:evil:eller?
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Om man nu har en ÅF i närheten, är 130:-/L verkligen mycket att bråka om.. Den där flaskan räcker ju i sämsta fall 300 mil.
 

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
känns lite konstigt för mig iallafall att köpa skoter för typ 120 000:- och sen undra om ett par hundringar för olja e dyrt eller inte men de e ju va jag tycker :)
 

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Om man nu har en ÅF i närheten, är 130:-/L verkligen mycket att bråka om.. Den där flaskan räcker ju i sämsta fall 300 mil.
Du har rätt där, har iaf köpt polaris egna scl växellådsolja nu så kommer väl imorn eller onsdag. Ska ut å testa sen en sväng, har 2 dm snö nu!