Kul att du håller en till trotjänare vid liv! Har själv renoverat en De Luxe för nåt år sen. Köpte maskinen nerplockad av en bekant som gett upp renoveringen efter 15!!! års stillestånd. Nu mera använder jag maskinen för sladdning av leder, vilket den fungerar i stort sett utmärkt till.
Till dina frågor, jag tyckte växellådan var rätt simpel att få ihop. (När jag köpte maskinen låg allt innanmäte från växellådan i en hink...) Ta av sekundärvariatorn och plocka ur alla drev och axlar, förutom stora drevet längst ner i lådan. Det hålls såklart fast av de 2 drivaxlarna. Hoppas du lyckas pilla runt kedjan med axlarna i, annars blir det riva ur boggies och mattor för att komma åt. Så gjorde jag när jag kosta på mig bättre beg axlar och drev efter haveri.. Spänns görs ju kedjan med ett slags kugghjul du spärrar med en skruv, jag spände "lagom". Enligt instruktionsboken vill den ha 5 dl olja i växellådan.
Variatorn är jag sugen på att renovera, då både ramper och pinnar verkar sjung på sista versen...
Själv får jag inte loss variatorn från motorn så har kört fast lite där. Uppdatera gärna hur det går för dig med variatorn!
Själv har jag en Aktiv Grizzly De Luxe -87, frän maskin om inte annat!
/Fredrik