Vätskekylning

Andreas

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Östersund
Visit site
Hej!

Jag har inför den här säsongen inhandlat en Formula z -95:a, vilket känns som ett rejält lyft mot den gamla Phazern!

tänkte bara höra lite om de är nåt särskilt som man bör tänkta på när det gäller vätskekylda motorer, nåt man ska kolla eller serva? nåt man ska akta sig extra noga för? Det är min första vätskekylda skoter, så en del tips vore bra!


 

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
kanske man kan skaffa is rivare, eller va de kallas?

sen får du passa så att inte kylarna skadas om de sitter under fotstegen, sen så ska du hellst varmköra en vätskekyld motor längre än en luftkyld.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ett par saker till:

Varmkör inte på tomgång, det är bättre att köra lugnt tills motorn är varm.

Byt kylvätska åtminstone vartannat år. Det är lämpligt att göra det nån dag med töväder och börja med att fylla enbart vatten och köra några mil, kolla sen om det blev grumligt och byt vatten flera gånger tills det håller sig klart, sedan kan du fylla glykolblandning på nytt. I värsta fall kan det behövas kylarrens också (skölj noga efteråt i så fall). Se upp med sega, tvålaktiga avlagringar som brukar samla sig långt ner i kylsystemet, t ex i slangen mellan kylare och vattenpump.

Se till att termostaten (om det finns någon) fungerar som den ska. Den brukar öppna vid betydligt lägre temperatur än biltermostater, 30-40°C. Oftast står temperaturen instansad nånstans på termostaten. Man kan ta loss den och värma den i en kastrull på spisen för att se att den fungerar.