Värt att köpa hel bakgavel

Jocke76

Ny medlem
20 apr 2018
2
0
1
47
Umeå
Funderat på att köpa en nya släpvagn för att dra skoter inkl pulka men även för att använda till andra ändamål så som att köra skrot till återvinningen, virke till altanbyggande mm

Det lutar åt en 4P 445 txi och funderar på om jag ska ha en med hel bakgavel eller inte. Verkar ju smidigt när man ska lasta skotern men hur påverkar det övriga användningsområden o är det värt pengarna? Någon som har åsikter/erfarenheter?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Den är gudomlig när de kommer till att köra av och på skotern. Har själv en sådan.

Jag kommer köra virke i mitt släp och min tanke var att först spänna fast virket i släpet, sedan spänner jag fast gaveln upp mot virket.
Får se om jag borrar in en krok lr något under i gaveln. Något klurigt går iaf att hitta på.
Funkar väl om man har korta körsträckor iaf.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Har en sån med vanlig lem, det går så bra att lasta skotrar när det finns tipp i kombination med att vagnen är rätt lång så jag tycker hel bakgavel inte är nödvändigt :)
Tycker det är rätt skönt att bara slänga in lemmen i vagnen när man kör längre virke också.
En grej man kan göra är att förlänga den vanliga lemmen typ 2-3 dm på insidan, då får man en ännu bättre ramp :)
Fördel med bakgavel är att man lättare ser ifall något kommer att skava mot kåpan på insidan innan man stänger igen