Värt att färlänga Apex vid mattbyte?

Nykan

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
Sundsvall
Bestämde mig för att ha kvar ubåten men tänker göra den lite mer snövänlig.
Ska byta till 44mm matta och undrar om det är värt att förlänga till 345 matta?
Tillkommer ju ca 3-4 tusen med chassie/skenförlänging, men frågan är ju om köregenskaperna förbättras så mycket från 307-345, båda alterantiven förusätter 44 mm kamhöjd.

Vad är det för diameter på drivaxeln, tänker ju skaffa non-slip hjul och därför frågan.

Har läst en del fram och tillbaka, men har kommit fram till att med 9 kuggars non -slip och "44" matta så ska det gå fritt om man bara kapar bort dubbskydden.

Rätta mig gärna.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Angående drivaxeln är jag lite osäker, tror den är 27mm men man kan pressa på BRPs noslip.
Vet att på maskiner med ProAction-boggien så tar noslip i den främre boggieaxeln så man måste slipa ner kuggarna lite.
Vet ej om det är så på de nyare.
Du kan behöva kapa boggieskenorna en aning så de inte tar i drivhjulen vid hopfjädring fram.

44mm matta får plats om du tar bort dubbskydden både i tunneln och i främre kylaren.
Det blir en rejäl skillnad från 307->345. Tror inte du skall förlänga från 307-365 (vet ej om du filurat på det), blir lite väl mycke påfrestningar i boggien då.

Angående förlängningskit till boggien, kolla på www.blingfactory.fi
De har till ProActionboggien och om jag kommer ihåg rätt så passar de också till Monoboggien.
Kostar strax över tusenlappen och förlänger även slidsen.
Du kan välja mellan rak eller 'lifted tail'.

Edit: Upptäckte att Blingfactory har ny webb med fungerande svensk del. :)