Värmenyp? och sedan ingen gnista på stiftet

Leffe skoter

Prospect sledder
25 mar 2018
4
0
1
Hej!

Vi va ute med 2 skotrar jag körde först efter kom polaren på en Yamaha venture 500 -02a (Fläktkyld) helt plötsligt så stannar han mitt ute på sjön.

Han beskriver det som att den dog som om det va soppatorsk ej tvärstopp alltså. Då gick det ej att dra runt motorn varken med snöre eller startmotor.

ca,6+gr å tung snö så jag misstänker att den blev för varm.

Bogsering hem.
Efter ca,1-2 timmar så provade vi igen och då gick det att dra och motorn snurrade och inget skrammel, men tänder inte.

Skruvade senare bort stiften och kollade efter gnista men den uteblev.

Nån som har nån ide vad som krävs för att få den att funka?

/Leffe
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Kolla om drivningen till fläkten lagt av för de är ovanligt att fläktkylda yamaha värmenyper oavsett före. De kan vara oljebrist också eller tjuvluft vid vevaxeltätning eller insugsgummi.! Hursom så måste cylindrarna av för de lär bli minst en ny kolv och aluminiumregöring av cylinder. Innan ny uppstart måste felet ha hittats!
 

Leffe skoter

Prospect sledder
25 mar 2018
4
0
1
Tack Boost för tipsen, ska kolla nästa gång jag ska dit. Vet du även vad ev, värmenypet kan ha haft för följdfel? Innan allt hände fanns ju gnista på stiften så nått har hänt i samband med det. Vart börjar man felsöka? /Leffe
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Tack Boost för tipsen, ska kolla nästa gång jag ska dit. Vet du även vad ev, värmenypet kan ha haft för följdfel? Innan allt hände fanns ju gnista på stiften så nått har hänt i samband med det. Vart börjar man felsöka? /Leffe
Jag har aldrig varit med om att gnistan försvinner i samband med nypning och de får mig att fundera om den verkligen nypt? Den blev stum de är helt klart,,,,, jag funderar om primärvariatorn kan ha fastnat och hållit fast remmen vid den kraftiga motorbroms som måste ha blivit då den stannade. De är väääldigt långsökt men om variatorn har gått många mil och småtjärvar kan den nypa fast remmen. Fråga om variatorn fastnat förut de ger ju en ledtråd.
Ta et kompprov de är enklast för då ser ni direkt om någ hänt i cylindrarna. Hursom så är gnistan väck men prova andra stift innan ni går vidare för skärning kan påverka stiften negativt typ kortsluta dem (också långsökt)
Felsök sedan alla dödare kopplingsplintar och gashängsbrytare. Om de inte ger gnista så mät upp statorn som nästa åtgärd och är den ok prova annan tändspole och duger inte det prova annan cdi box.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Börjar tänka i banorna mot att något släppt kring tändplatta/stator eller magneter som kilade fast i svänghulet, därav stum motor och ingen gnista
 

Larsberghagen

Semi PRO sledder
11 feb 2018
27
1
3
Titta in genom utblåset och se hur kolv/kolvar se ut på utblåssidan. Vrid runt motorn lite och kolla även hur cylindern ser ut på insugsidan.
Inte mycket jobb och väldigt skönt att veta hur det ligger till.
Tycker det är en väldigt bra sak att göra på en tvåtaktare.
Och varför nöp den? För det gjorde den nog då ni när allt svalnat kunde dra runt.

Tror inte att något annat blockerat så att det inte gick att dra runt. Det skulle då också ha släppt när det svalnat?
Kan inte variatorer och stator/generator.
Varför skulle den sluta ladda om ett lager går? Är den helt sönderslagen?
Det borde låtit något när den stannade.

Behöver inte tvärstanna när den blir för varm heller. Föraren kan tex släppa gasen och den stannar mer försiktigt än vad den annars gjort på full gas.

Forska mer i gnistan och se efter hur det står till genom utblåset.
 

Leffe skoter

Prospect sledder
25 mar 2018
4
0
1
Tack för alla tips!

Min teori:
Motorn blev jättevarm, anledning dålig kylning eller dålig smörjning.
Om motorn blir het så kan väl omkringliggande elektronik gå sönder tänker jag.
Nu i påskhelgen ska jag upp & kolla läget igen.

Nr 1 mäta komp, om komp är bra så bör det inte vara skador på cyl eller kolvar. (Gissning av mig)
Om det är dålig eller ojämn komp på cylindrar så får jag riva.

Om det verkar Ok så felsöker jag stator har med mig mätutrustning.
Jag har beställt ny tändspole & tändhattar men den hinner nog inte komma till helgen.
Nya stift har jag redan.

Jag ska också felsöka alla dödare kopplingsplintar och gashängsbrytare m.m.


Någon som vet nåt om värden & kablar som ska mätas på stator?
Cylinderkomp bör väl vara ca 7-9 ?

/Leffe
 

Leffe skoter

Prospect sledder
25 mar 2018
4
0
1
cylinderkomp 9,3 på en & 7,5 på andra för stor diff va? Vad är max diff?
Har fått ny tändspole nu ska testa efter jag kollat cylindrar bytt kolvar.
Om det är repigt i cylindrar kan man klara sig utan att behöva köpa nytt då?

/L
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
För stor diff ja, men går inte säga så mycket mer innan du har rivit men jag skulle tro att cylinder går att återanvända då det inte är nån effekt stark motor, och gissningsvis inte så känslig på om den tappar lite komp i den cylindern. Om det nu inte är nikasil cylindrar där det släppt nikasil, då är det kanske för vådligt