Värma upp garage utan el

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Hejsan står inför ett problem nu när graderna faller.
Garaget där jag förvarar och skruvar i skotern har inte alternativet att köra element hela tiden, värmer alltså upp garaget punktvis.

Från början tänkte jag att det skulle lösa sig väldigt lätt, jag köpte en dieselkanon :) dock tänkte jag inte på dom hemska avgaserna som kommer från denna ... Efter lite funderande kom jag med ännu en briljant idé! En gasolkamin togs till garaget, fungerade ypperligt efter man förvärmt garaget med kanonen några minuter. (detta var innan kallgraderna)
MEN idag när det har varit minus hela dagen så blir ju gasolen flytande och går inte att tända. (Tror det blir flytande, minns inte allt om kemi)

Nu sitter jag här lite smått yr och luktar dieselavgaser vilket inte är så trevligt. Någon som har några idéer på smarta lösningar?

Elslukande element och värmefläktar utesluts tyvärr.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Gasol är väl inga problem att använda i minusgrader. Använder då det både i husvagn och till grillen...
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Gasolen avger också avgaser. Inte nyttigt att andas in, om du nu inte har en skorsten.

Du kan alltid ta med dig gasolflaskorna så att de är varma när du slår på gasolen.

Ha dieselkanonen för att värma garaget och sen eldar du med en vedkamin för att hålla värmen i garaget.

En värmepump kan vara riktigt billig. Billigaste pumparna från jula är inte så bra men de ger en riktigt fin elbesparing. Inte lika bra som de bästa pumparna men ändå.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Har då en gasolkamin som går att tända närhelst det behagar. Förr hade vi även gasolvärmare i grävmaskinerna och aldrig några problem där heller så jag tror du har nåt annat fel.
 
A

AssaultRMK

Är din gasolflaska i komposit så kan du mycket väl ha felet där, ska man använda gasol i minusgrader så är det stålflaska som gäller.
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Har aldrig tänkt på det tidigare men mina planer om att grilla utomhus hela vintern med gasolgrillen är alltså körda? Om jag inte tar in tuben så att den först värms upp...
 
A

AssaultRMK

Har aldrig tänkt på det tidigare men mina planer om att grilla utomhus hela vintern med gasolgrillen är alltså körda? Om jag inte tar in tuben så att den först värms upp...
Så länge du har en ståltub så är det inga som helst problem.

Problemet med komposit tuber är att de isolera för bra.
Propan fryser vid ca -40grader.
Vid förbrukning av gasol så bildas kyla i tuben, och eftersom kompositflaskan isolerar så bra så stannar kylan kvar i tuben vilket resulterar i att propanen når sin fryspunkt och fryser ihop.
En ståltub isolerar mycket sämre och värms därav upp bättre av uteluften, såvida uteluften är över -40 så "värms" tuben upp.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Dieselkanoner har väl skorsten ? Den skorstenen ska man dra ut , eller är det en sån liten värmare utan ? I lumpen körde man ju dieselgrisar i mek tälten och pbv när det var riktigt kallt och det var aldrig några problem med avgaser , fast då var det ju tält ...
 

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Finns ju rätt klara regler kring vad som gäller u ppvärmning i garage.. All öppen låga är inte tillåten tex... så då faller de flesta alternativ bort så som kamin dieselbrännare med mera. Står i Boverkets regler.
Klart man kan köra ändå med risk för att om något händer står du utan ersättning på försäkringen.

5:462 Garage
Uppvärmning i garage får inte ske med öppen låga, öppen glödspiral eller annan
anordning som kan orsaka brand eller explosion.

Skall anordning med öppen låga eller dylikt värma garaget måste det vara med brandskyddade rum, luftsluss emellan osv.....
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Dieselkanonen är den billigare varianten utan skorsten, så avgaserna kommer på samma som
Värmen.
Vad går en sån där fotogenkamin lös på då? Och vad räknar man i på bränsle ? Någon nämnde det var dyrt.


//joel
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Torde inte El vara det billigaste alternativet ? Kör en sån här , mitt garage är lite isolerata men ingen värme igång annat än om jag vill vara där, drar då igång denna på full effekt 10-15 min innan jag tänkt att vara där, http://www.jula.se/byggflakt-2500-5000w-411032 går ju att ställa ner effekten om man vill ha den på under ett par dagar kostar ca 5 kr i timmen vid ett elpris på 1 kr vet inte vad en diesel kanon drar, iofs lämnar den mer effekt, men det är ju inte en bastu du ska vara i
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Om du mot förmodan bestämmer dig för en vedeldad kamin så kolla med försäkringsbolaget först.
Har för mig att dom vanligtvis är putt mot kaminer i just garage av nån märklig anledning?!
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Använder gas i jobbet för att värma, svetsa och skära. I Sverige köper vi propan och propanet i sig fryser inte förrän -40 grader. Problemet är att flaskan i sig blir kall när man tömmer större mängder gas och då måste förlita sig på att luften runtom flaskan räcker till för att värma den, men i de kallgrader som varit nu skall det ändå inte vara något problem. De nya komposittuberna är lite sämre än de gamla metalltuberna vid användning i minusgrader.

Du kanske har ett större problem än så, med vatten i gasolen, bakslagsskyddet eller liknande.

Om jag skulle värma ett garage vore dock en vedkamin en klockren lösning! Tänk bara på allt skräp man skulle kunna slippa...
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
El är nog bästa alternativet efter man värmt upp med kanonen först ändå hmm...
vilken fläkt är lämplig för ett 6x6 isolerat, någon jula/feltema fläkt som underhåller när man är där?

Helst skulle jag vilja att ett element gick där hela tiden, meen pga att det inte är mitt garage utan mormors så vill inte hon att något står och går där medans vi är borta. Får heller inte hjälpa till att betala räkningen för hon ska vara snäll, som tyvärr blir fel. Så det är där det sitter hela saken, lätt förklarat.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Köp då en byggfläkt från Jula/biltema finns flera lägen på dom samt en termostat så om du ska vara borta någon dag så vrider du bara ned den så den håller runt 10 grader. sen så ber du mormor om el räkningen, ljug lite och säg att det är för att se hur mycket den drar, sen så råkar du betala den ;) sen har du betalt strömmen för det här året