Värde på en elan 1977

knownhenry

Medlem
13 jan 2012
8
0
1
Hej!

Kom just hem och är fortfarande lite sådär pirrigt nykär! Har varit hem hos en gammel tanta som hade en 77a elan i bra nära mint condition. Den har bott under en pressening i hennes garage i många herrans år efter att gubben gått bort. Mätaren var i MPH och sen satt km/t skalan klistrad på glaset. 1600 miles stod det på trippen, vilket motsvarar drygt 257mil.

När hon förstod att jag ev. var intresserad av att köpa skotern så kom plastfickan med regbevis och instruktionsboken fram på bordet! Behöver jag säga att det också spädde på vill-ha-behovet.

7000:- är vad hon verkar vilja ha för skotern om hon nu inte hinner ångra sig. Vad tror ni, kan det vara för bra för att tacka nej till? Har egentligen inget behov av en skoter till utan köper bara om det är ett klipp.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Klart att det är ett klipp. Men erbjud hälften, den är ju så gammal. Visa några blocketannonser på nyare skotrar för 7000.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Men nu var det en äldre skoter i fint skick. Den är lätt värd 7000 så ingen fara.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

knownhenry

Medlem
13 jan 2012
8
0
1
Klart att det är ett klipp. Men erbjud hälften, den är ju så gammal. Visa några blocketannonser på nyare skotrar för 7000.
Jag ska försöka förhandla ner priset lite men hon verkar rätt morsk så det finns nog inte mkt prutmån. Det är en rätt ball tidsresa att stå och klämma på en sån klenod i riktigt fint skick.

Tänkte tvätta och serva skotern för att sen sälja den när snön kommer. Blir det något kött kvar på benet om jag betalar 7000?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Inte tror jag att du gör någon jätteförtjänst på skotern, oavsett hur fin den är.
Finns säkert ett flertal som skulle kunna ge kanske 8-9.000kr för den men troligtvis inte mera. Men å andra sidan så räcker det med en enda fantast som faktiskt förstår det "riktiga" värdet i en så gammal skoter i toppskick, trots att det inte är en SSR eller ens en SRX från slutet av 70-talet, en sådan fantast ger säkert 15.000kr för en Elan.
Se bara hur det var med den där Puch Dakotan på Tradera förra våren, 63.000kr ungefär och då var den inte ens i superfint skick... men det var en miljardär som skulle ha den till ett museum.
 

knownhenry

Medlem
13 jan 2012
8
0
1
Jag förstår hus du tänker men marknaden för veteranskotrar känns ganska sval och då krävs att en sann entusiast är beredd att betala säg 10-15.000:- om jag ska få göra en bra förtjänst.