vänta på 2016 pro rmk eller köpa en -15?

sjobas

Aktiv medlem
23 dec 2006
78
2
8
Boden
Om man har chansen att få en -15 till bra pris hade ni tagit det eller väntat?
Jag tänker som så att den senaste modellen är ganska perfekt nu? Det enda jag skulle vilja ha på den är andra a-armar och liite högre kammar vilket iat går att fixa. Motor problemen ska väl vara löst på den med?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Svårt val, men är det bra pris så är det väll bara att slå till. Den sista årsmodellen är ju oftast den bästa. Sen nu när chassiet har funnits ett tag nu så finns det mängder med delar till dom.
Antagligen blir 2016 årsmodell dyra om man ska se till dollarkursen plus att det är en ny häftig modell så lär dom ha gått upp några tusen mot 15.
 

sjobas

Aktiv medlem
23 dec 2006
78
2
8
Boden
Kör inget just nu. Hade dock en 163" t3..
Men är hela chassiet nytt till nästa år? Även tunnel och fotsteg?
 
Reactions: trixa

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Fotsteg ser identiska ut på bild tycker jag, även tunnel ser väldigt lik ut? Är ju mest från framdelen av dynan och frammåt det skett förändringar? bortsett från skenorna då.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Beställer du en -16 så får du den levererad i december och är "gammal" redan i mars 2016 då -17 redan varit presenterade i en månad. Så tyvärr, hur man än vänder och vrider sig har man rövva bak.
Så om jag hade varit i dina kläder och fått buspris på en -15 hade jag klivit på direkt. Man vet ju heller inte säkert hur säsongen ser ut nästa vinter, kan ju bli snöfattig. Ingen vet ju ännu om det kommer att vara några revolutionella ändringar på -16 så drt motiverar att vänta och köoa till högt pris. Men det är så JAG tänker. - Inte alla tänker lika.
 

fax110

Välkänd medlem
12 dec 2008
189
1
6
Vännäs/Robertsfors
eftersom att dom verkar ska vara i motorn och pilla tills 2016 om jag förstått allting rätt så skulle jag gått på en -15 nu och vänta till's tidigast -17 och se om motorerna höll ihop ;)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
eftersom att dom verkar ska vara i motorn och pilla tills 2016 om jag förstått allting rätt så skulle jag gått på en -15 nu och vänta till's tidigast -17 och se om motorerna höll ihop ;)
det som inte känns bra är att det är elektronisk pump i den nya motorn. och då är ju frågan om den också är lika snålställd som på den äldre motorn, och isåfall hur lätt (om det ens går) är det att ställa upp pumpen.
tror inte det är så stor skillnad egentligen, hade jag varit du hade jag köpt en 15, speciellt då det nu finns snö och jag antar att du vill kunna köra helst igår?
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Ta en -15 nu och byt den till -16 nästa år. Känns trist att ha gamla grejer när -16 kommer. Helt annan motor med mera tryck. Inte har väl de senaste modellerna av RMK blivit sämre?