vända på en cylinder

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
sitter o funderar på ett bygge men skulle vilja dra avgassystemet bakåt typ redline. kan man vända på en cylinder så man får portarna åt andra hållet givetvis så måsta man ju också vända kolven så ringarna hamnar rätt så sitter induget på cyllen så gasarna hamnar framför motorn istället men kan rotationsriktningen på veven störa flödet i insuget om den så att aäga går åt fel håll? ska fortafarande rotera framåt men cylindrar vända bakåt.

nån som har sett en så kallad beltdrive tille n skoter liknande cmx men till bättre pris kanske hemmabygge?:beer:
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Känns som att du kommer få göra om vevhuset en hel del också om det ens är möjligt att göra.

Remdrift ska man kunna komma undan med väldigt billigt tycker jag.
I princip 2 hjul en rem och något som ser till att remmen håller sig spänd.
 

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
varför inte bara vända på motorn, visst det blir ju lite mek . men tror att att du inte behöver meka inuti motorn och det blir nog mindre jobb.
 

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
varför inte bara vända på motorn, visst det blir ju lite mek . men tror att att du inte behöver meka inuti motorn och det blir nog mindre jobb.
HeHe med primär variatorn mitt i baljan så blire mycket att köra med
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
Känns som att du kommer få göra om vevhuset en hel del också om det ens är möjligt att göra.


har kollat en del på olika vevhus och den rotaxmotor som jag tror skulle funka passar cyllarna baklänges på bara en nätt portning i övre halvan så sitter dom där är bara orolig för att flödet i motorn inte blir detsamma då insugningsluften "krockar" med vevskinkorna på väg in.

vända på motorn är ju okså en bra ide men hur ska man lösa det med kedjehuset spärra den på backväxeln? tror inte det skulle hålla så bra
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
varför inte bara vända på motorn, visst det blir ju lite mek . men tror att att du inte behöver meka inuti motorn och det blir nog mindre jobb.

det är ju egentligen bara att göra allt spegelvänt inne i bulken eller tänker jag helt fel nu?
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
jag har mycket svårt o tro att man skulle få det att hålla, men visst det är en bra ide men det besvara inte frågan om insugninspulsera skulle störas av att krocka med veven