Vända mattan?

radeskog

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
gävle sverige
bbk.sidan.nu
har en 32 som gick mycket på försäsongen = dvs lite snö.
vad kan hända om man vänder mattan åt fel håll??
ingenting förutom sämre bromsegenskaper, visst passar klackarna?
eller?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Ja, det är inga problem med att få dit den men kammarna kan tydligen gå av lättare när gummit "vant" sig med rotationsriktningen.

Det var tipsen jag fick innan jag bytte matta och tyvärr följde jag dom, nu ångrar jag mig för greppet är inte alls vad jag väntat mig (trots 38mm kammar).
Fast det kan ju också bero på att kammarna är så mjuka att dom viker sig oavsett vilken riktning man har på den, nu orkar jag i.a.f. inte vända på den så man får nog aldrig veta hur det ligger till...

Jag satte dock mattan "felvänd" när jag bytte på min förra skoter och greppet med den blev mycket bra, så jag kan rekomendera felaktig rotationsriktning!
 

egon

Välkänd medlem
1 jan 2000
232
0
16
Jepp, det ska passa ändå. Jag skulle kunna tänka mig att största skillnaden du märker är att skotern dyker vid hård inbromsning. Kammarna brukar vara vinklade så att de ska lyfta upp skotern ur snön vid en hård inbromsning.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Lyfta upp skotern?

Kammarna är ju vinklade så att dom ger bäst grepp när man bromsar, och vänder man den så får man då bättre fäste framåt.
Så jag skulle hellre säga att det är tvärt om, när man bromsar med en rättvänd matta suger den sig fast mer i snön!
 

egon

Välkänd medlem
1 jan 2000
232
0
16
Åh fan... Isåfall har bägge skotrarna jag ägt haft mattan åt fel hål...
En dag man inte lär sig nåt på är en värdelös dag =)