Vält med skotern

Dykare1

Medlem
13 feb 2021
8
0
1
72
Näsåker
Hej någon som vet om jag måste byta motor olja när skotern legat upp och ner i ca 1 tim
Nu skoter första turen olje nivån är lite över Max på indikerings slangen
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Nej den kan inte späda ut oljan med typ kylarvätska och oljan hamnar inte på någ farligt ställe i motorn, de kan mycket väl bli överfullt i oljetanken men de är ok. Om de inte runnit ut olja ur motorn via vevhusventen så starta den men rör inte gasen på minst 3 min. Om olja runnit ur bör du se det runt under motor eller på marken. På äldre Yamaha så går de inte köra iväg efter en vältning den går bara på tomg, så fort man rör gasen tommissar den typ varvstopp innan variatorn slår till.. Åtgärden på dem är vält tillbaka och vänta några min, starta men rör inte gasen på min 3 min. I de flesta fall kan man köra efter en sådan åtgärd men de tycks ha hänt att de måste stå mer än en timme med avslagen motor. På nyare Sidewinder vet jag inte hur de funkar men gör likadant.
Kolla instruktionsboken hur förfarandet är efter vältning.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Det är nog sämre om det vore tomt i olje tanken då kan i vissa fall oljan rinna in i motorn och provar man starta den då kan det bli tvärstopp med krökta stakar som följd i alla fall på Nytro kunde det sluta så men det kanske finns nån lösning på det i nyare modeller.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Det är nog sämre om det vore tomt i olje tanken då kan i vissa fall oljan rinna in i motorn och provar man starta den då kan det bli tvärstopp med krökta stakar som följd i alla fall på Nytro kunde det sluta så men det kanske finns nån lösning på det i nyare modeller.
De va något nytt jag missat och inte förstår hur? Har du någon förklaring på hur oljan skulle ta sig in i cylindrarna så de blir tvärstopp eller en länk till källa?
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
De va något nytt jag missat och inte förstår hur? Har du någon förklaring på hur oljan skulle ta sig in i cylindrarna så de blir tvärstopp eller en länk till källa?
Vild gissning, rinner ut via vevhusventilationen som går till insuget, så oljan rinner ner i insuget, fyller cylinder och krök.

På Sidewinder sitter en ventil som stänger vevhusventilationen när det inte finns något övertryck i motorn så det ska inte rinna ut några mängder.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Vet inte exakt hur det går till men skulle tro det går till som enligt ovanstående inlägg. Ett rätt vanligt mod är ju att dra vevhus vent till en flaska då slipper man risken med krökta stakar eller ned oljade stift. Kompisen har en Viper -15 den brukar behöva stå upprätt ett tag när den tippat och legat på sidan annars får den inte upp olje trycket.
 

Dykare1

Medlem
13 feb 2021
8
0
1
72
Näsåker
Nej den kan inte späda ut oljan med typ kylarvätska och oljan hamnar inte på någ farligt ställe i motorn, de kan mycket väl bli överfullt i oljetanken men de är ok. Om de inte runnit ut olja ur motorn via vevhusventen så starta den men rör inte gasen på minst 3 min. Om olja runnit ur bör du se det runt under motor eller på marken. På äldre Yamaha så går de inte köra iväg efter en vältning den går bara på tomg, så fort man rör gasen tommissar den typ varvstopp innan variatorn slår till.. Åtgärden på dem är vält tillbaka och vänta några min, starta men rör inte gasen på min 3 min. I de flesta fall kan man köra efter en sådan åtgärd men de tycks ha hänt att de måste stå mer än en timme med avslagen motor. På nyare Sidewinder vet jag inte hur de funkar men gör likadant.
Kolla instruktionsboken hur förfarandet är efter vältning.
Tack för svaret.. jag kollar efter i instruktions boken också.. och det var inga problem att starta .. och köra hem ca 2 mil ..jag kollade ju olje nivån först och den var då exakt på övre sträcket.. när jag kollade hemma så var nivån ca 1 cm över Max .. men skotern gick perfekt
 

Dykare1

Medlem
13 feb 2021
8
0
1
72
Näsåker
De va något nytt jag missat och inte förstår hur? Har du någon förklaring på hur oljan skulle ta sig in i cylindrarna så de blir tvärstopp eller en länk till källa?
Nu har jag kollat olje nivån igen och den ligger 1,5 cm över Max vid kall motor
Körde igång och lät motorn gå på 1500 varm i ca 4 min och då är olje nivån på exakt Max strecket när motorn går.. sjunker när jag varvar upp.. men det är säkert ok
Olje truck .. helt utan problem .. så den tålde ligga helt upp och ner i 60 min .. och inte enskafa varken på skoter eller mej
Körde inte fort men trångt på leden och vänster skida tog en kulle och vips låg jag och skotern upp och ner
 

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Vild gissning, rinner ut via vevhusventilationen som går till insuget, så oljan rinner ner i insuget, fyller cylinder och krök.

På Sidewinder sitter en ventil som stänger vevhusventilationen när det inte finns något övertryck i motorn så det ska inte rinna ut några mängder.
Har kört sw sen 18 och exakt rätt där! Det sitter flera typ av back ventiler på dom så de är bara att åka, är värre med dom äldre Yamaha där ringer det ner och ur och in lite var stans, det är bara att vänta rätt dom och på ett igen👍
 
Reactions: Cl3900

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
En Sidewinder väger runt 300 kilo och motorn går inte köra om den ligger på sidan så är inte så lätt att få på rätt köl även om man tog gröt till frukost.
 

Dykare1

Medlem
13 feb 2021
8
0
1
72
Näsåker
Får man fråga varför den låg upponer i 60 min,? Halvdog du i 60 min :)
Jag var på premiär tur med min nya maskin tyvär välte jag i en trång pasage, mycke lös snö och kom inte åt spaden , uppför till leden och en öppen bäck på andra sidan och jag hade inte en suck att rubba den själv
Så jag ringde en vän .. det tog den tiden innan han kom och vi kunde vända skotern