Väg/Ledbeskrivning önskas

tobias82

Aktiv medlem
17 aug 2009
63
1
8
Norrbotten
Hej

Jag och en kompis har tänkt köra skoter från Piteå till Björksele (en liten by längs Vindelälven i Västerbotten). Vi har en skoterkarta för norrbotten men det verkar inte finnas någon över västerbotten. Är det verkligen så illa?

Jag tänkte därför fråga här om någon har några tips på vilken väg man kan köra?

Våran första plan var att köra Piteå-Långträsk-Jörn-Glommersträsk-Malå-Björksele. Från Piteå till Glommersträsk hittar vi nog, men det stora frågetecknet är hur vi tar oss mellan Glommersträsk och Malå? Från Malå till Björksele hittar vi också.
Sen borde det ju finnas någon närmare led, typ direkt från Piteå via Jörn till Glommersträsk? Vet någon om det finns?

Tacksam för hjälp.
 

tobias82

Aktiv medlem
17 aug 2009
63
1
8
Norrbotten
Hmm.. kanske inte så väldigt stor omväg trots allt. Jag mätte lite på Eniros kartor.. Fågelvägen är det ungefär lika lång sträcka Långträsk-Arvidsjaur-Malå som Långträsk-Jörn-Glommersträsk-Malå. Så då beror det ju lite på hur lederna går.

Men det skulle nog vara närmast om det gick ta sig direkt från Piteå via Glommersträsk (alt via Jörn) till Malå. Men frågan är som sagt om det finns några (vettiga) leder den vägen?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hej

Jag och en kompis har tänkt köra skoter från Piteå till Björksele (en liten by längs Vindelälven i Västerbotten). Vi har en skoterkarta för norrbotten men det verkar inte finnas någon över västerbotten. Är det verkligen så illa?

Jag tänkte därför fråga här om någon har några tips på vilken väg man kan köra?

Våran första plan var att köra Piteå-Långträsk-Jörn-Glommersträsk-Malå-Björksele. Från Piteå till Glommersträsk hittar vi nog, men det stora frågetecknet är hur vi tar oss mellan Glommersträsk och Malå? Från Malå till Björksele hittar vi också.
Sen borde det ju finnas någon närmare led, typ direkt från Piteå via Jörn till Glommersträsk? Vet någon om det finns?

Tacksam för hjälp.
När tänker ni göra turen ?
I December-Januari så är nog få leder uppkörda, gissar jag.
Men Februari och framåt så är nog lederna uppkörda och en bit in i Mars så är ju föret så pass bra att det kan gå att friköra lite mellan olika ledavsnitt, även med en kälke påkopplad.
Glommers-Malå kan vara ett problem om ni enbart ska köra led.
Från Glommers så går det en led till Järvträsk, men därifrån finns inga officiella leder vidare mot Malå. dessutom ska ni korsa Skellefteåälven, den är reglerad så vattennivån ändras lite av och till, men vid Gallejaur så är det nog inga problem att komma över.
Så om ni har tillgång till GPS, så tror jag inte det blir några större problem att hitta mot Malå från Järvträsk.
Dock som sagt kan föret vara lite sämre tidigt på säsongen.
Ett tips är att kika in på http://hem.passagen.se/vithattensskoterklubb/
Här finner ni namn på folk som är hemma på området
 

tobias82

Aktiv medlem
17 aug 2009
63
1
8
Norrbotten
Tack för det svaret Stig! Trippen är planerad till påsken, så föret borde ju inte vara något problem. Någon GPS har vi däremot inte just nu, får väl se om vi har köpt en tills det blir dags. Men även med en GPS känns det som att det kanske är enklare att köra via Arvidsjaur även om det kan bli en omväg. Leden borde ju vara bättre så man kan hålla lite högre tempo. :)