Utveckling.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Ni bröder o Systrar :ciao: som kör skoter i Järbo (metropolen):peace: o Sandviken hur vill ni att vi utvecklar ledsystemet med ledstandard,utflycktsmål, aktiviteter mm mm.
Kan vi utveckla systemet kring Kungsberget.
Kan vi utveckla skoterklubben så att den blir mera atraktiv.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Helt rätt tänk, hur utveckla klubbverksamheten med tillgång till bra, väl utmärkta leder osv och hur nå ut till de som inte är medlemmar, detta är något för de flesta klubbar att jobba aktivt med då ju anslutningen procentuellt (15-35%) ser ut liknande i resten av landet trots att alla mer eller mindra har nytta av leder och klubbars verksamheter.
Ett av många kan vara att lägga in Sandvikens Skoterklubb (ni har ju en bra hemsida också) under skoterklubbar här i forumet och försöka skapa en dialog med in och outputs då ju skotersäsongen börjar nalkas nu och det är även ett sätt för de utifrån kommande åkarna att söka aktuell info, de allra flesta snöskoteråkare tänker ju inte på snö, leder och deras skick mm förrän vid den första turen för säsongen......, ett annat sätt är att som en del lägga upp sig på Facebook.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Fb håller vi på o jobbar med lika så en ny hemsida o att bygga upp en struktur i klubben. Det är ju inte meningen att alla som är aktiva ska sitta med i styrelsen.
En ordförande behöver ju inte nödvändigtvis ha kört skoter i 30år han behöver ju inte ens ha kört skoter tex så tror jag inte att ordf i AIK har spelat elitfotboll tidigare. En ordf ska ju vara bra på o bygga struktur o att bygga upp gruppen sen en duktig sekreterare ska ju vara otroligt strukturerad mm mm.
Hur går man utanför ramarna för o hitta bra styrelsemedlemmar tex.
 

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Nu vet jag inte om det finns men något jag saknar information om och som skulle locka mig till era leder (och kanske med det även klubben) är en lasta/lossa plats. En parkering med någon sorts ramp för att enkelt kunna få av och på skotern från hyrsläp utan tipp. Naturligtvis i anslutning till leden. Tillgängligheten är viktig för att locka nya medlemmar. Släng gärna upp en ledkarta med kontaktinformation till klubben och en vädjan om ett litet SMS bidrag också.
Google är bra men varför finns det ingen länk till klubbens hemsida (i forumsignaturen t.ex)?
Gräv där du står!:blink1:
Enkelhet var ordet!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Du har en poäng i att en styrelseordförande inte nödvändigtvis måste vara aktiv skoteråkare. En av dom större tillgångarna är ju att ha förmågan att entuiastmera medlemar, skoteråkare och andra människor.
En icke skoteråkande Ordförande, som t.ex. har ett enormt kontaktnät bland företag och kommun på den ort där man verkar, kan antagligen utföra mycket gott för klubben = skoteråkarna.
Men viktigt då att han/hon förstår att man måste ta med sig faktakunskap (t.ex. en "skoterkunnig" person), när klubben t.ex. ska prata ledsträckningar, skoterregler osv. med styrande kommunfolk.
Men vart hittar man en sådan Styrelseordförande ?

Sen så tror jag att man måste börja med att göra något radikalt och omtalat för snöskoteråkarna, för att ha något att hålla fram och visa upp, så att gemene skoteråkare får en Aha-upplevelse och kan tänka sig att i första hand bli medlem och i förlängningen en aktiv sådan. Och i det läget kommer då kravet på att visa upp sin verksamhet.

Då är ju internet, med egen hemsida, facebook, tvitter och kvitter och allt vad det heter, idag ett måste känns det som.
Men även en tidningsartikel då och då i någon lokalblaska, kan ju göra att man syns, vilket gör att man då i ännu fleras ögon finns, för inte riktigt alla bor ju i datorn (Ännu ?)

GPS kör lederna och lägg upp spåren för gratis nerladdning på hemsidan, kan ju kanske höja klubbens Goodwill bland skoteråkare, men även bland dom företag på orten som drar nytta av en ökad skotertrafik. Kan ju i förlängningen finnas möjlighet till ledunderhållssponsring i framtiden därifrån ?
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Så rätt allvetande skräphögen var det du Stig som var med i .....Fragglarna tyckte väll jag kände igen dej.
Skämt o sido bra tips Stickan men att skänka bort gps kartan gör ju att vi mistar intäkterna från kartan.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Sen så tror jag att man måste börja med att göra något radikalt och omtalat för snöskoteråkarna, för att ha något att hålla fram och visa upp, så att gemene skoteråkare får en Aha-upplevelse och kan tänka sig att i första hand bli medlem och i förlängningen en aktiv sådan. Och i det läget kommer då kravet på att visa upp sin verksamhet.
Det som görs av de ideella krafterna måste synas på alla upptänkliga sätt bl a i just de sociala medierna.
Väldigt många skoteråkare tror ännu idag att leder bekostas fullt ut..... av kommunerna/offentliga medel och lägger därför inte en tanke på att sponsra eller bli passiv/aktiv medlem, sedan kommer det alltid finnas en klick som "skiter i det" och/eller kör på "gratis är gott" tills dess att risken för upptäckt/bot blir för stor.

Vidare är jag övertygad om att man måste på olika sätt beskriva verksamheten, inte minst i ekonomiska termer då många klubbar har det svettigt med ekonomin och bidrag/sponsring/medlemsintäkter kan vara svåra att utveckla.
Ta t ex de kommunala bidrag som betalas ut, alltifrån 0-150 (o vissa mer) kr per km led, alla inblandade vet att detta inte räcker långt och täcker inte ens bränslekostnaderna utan pengar från annat håll måste till för både fasta och rörliga kostnader ute i klubbarna.

Mao ett mer affärsmässigt tankesätt där även ideella timmar prissätts och åskådliggörs både inom och utom klubben, siffrorna blir förvånande höga för de flesta och kommer hursomhelst att behövas i framtiden då vi på något sätt har finansieringsfrågan löst och de som sköter lederna behöver redovisa kostnader på olika sätt för att få ersättning.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Skämt o sido bra tips Stickan men att skänka bort gps kartan gör ju att vi mistar intäkterna från kartan.
Visst så försvinner intäkterna från kartförsäljningen, bland dom som kör elektroniskt, men dom som inte har GPS lär väl fortsätta köpa.
Och vill man tjäna pengar på GPS-spåren så går det ju att ta betalt för en nedladdning.

Men min poäng var att kanske så ökar kanske medlems- och sponsorsintäkterna om man får skoterfolket att besöka ett visst område.
Vi har gjort så att vi har en gratis skoter/Utflyktskarta (Ej jättedetaljerad) som vi tagit fram tillsammans med kommunen och sponsorer. Denna ges bort gratis.Till detta så har vi lagt ner GPS-spåren på våra leder, för gratis nerladdning.

Men givetvis så kan det ju variera från kommun till kommun, hur näringsliv och kommun tänker angående snöskoterns möjligheter för en tillväxt av besöksnäringen och då hur man ska agera för att minimera eventuella störningar som kan följa med detta.