Utvärdering 50 mil med Lynx Grand Tourer 1200 -11

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Konstigt att dom inte gar snalare. Min rx1 gick vi snabb ledkorning pa 1.5 milen och siffror over 2.2 milen var ovanligt. Rekordet var 2.8 milen. Markligt att dessa nya ska ha mer. Tippar att mitt snitt lag pa 1.8 dar nagonstans.
 

pekka b

Medlem
16 feb 2011
22
0
1
Har ni testat att få ner varven på skotern? Det borde påverka bränsleförbrukningen markant, den växlar ut först vid 50-60 km/h ca 5500 varv. Det finns mycket kraft i motorn så det borde inte vara några problem att vikta om variatorn, mjukare fjädrar, annan helix?? Diablo racing vad hade du gjort på en maskin "23g pin" är det viktarmarna? Framdämparna orkar inte hålla emot alls fast man spänner dom i botten, samma med boggin i fram. Verkligen synd att den inte kom med PPS!!!
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Verkligen tur att den inte kom med PPS, då den inte funkar alls i lössnö.

Jag har en god gissning angående ovanstående herrars problem. Dom kör för sakta. Inget illa menat med det...

Jag har kört min nu på alla sätt och vis i alla tänkbara fören sista veckorna.

Fis-körning utan last och utan pulka på fin led, med frugan på den andra skotern, nollgradigt: ca 2,3 liter/milen. Usch!
Jag kör själv i riktigt högt tempo på hyggliga leder, 12 mil, ca 10 minusgrader: ca 1,5 liter /milen.
En heldag med polare i puder, helt ospårat 11 mil. ca 8 mil lek, resten transport, minus 10 grader: 2,9 liter milen exakt.
4 mil ensam i värsta geggan, 7 plusgrader och helt ospårat hela tiden, nästan bara lek och klättring, full gas nästan hela tiden: 2,7 liter milen exakt.

Lätt att se att det behövs ordentligt utväxlade variatorer för att hålla ner förbrukningen. Men som sagt så har min Renegade annan utväxling, så detta slår kanske annorlunda på GT'n.

Hoppas ni hittar en lösning för att få till er förbrukning. Jag ler varje gång jag tankar, iallafall.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Kan bara konstatera att brp's siffror om förbrukning är rena skämtet. Iaf när det kommer till 1200an och sdi motorerna ska bli kul att se hur etec är i år. Synd bara att man inte har kvar yamman så man kunde jämföra...vector gick ju ännu snålare men hade ju lite mindre att åka med. Dock så brukar ju 4t bli betydligt snålare än 2t ju fortare och tyngre det går...men vid extremt låg last kan 2t maskinerna gå riktigt snålt. Men vem fan kör så? Många maskiner lider ju också av sjukt höga utväxlingar. Rx1an gjorde 167 på gpsen med tvåkuggars neddrevning.. små 600or körde man om ospårat över sjöarna hehe. Blir då 4T nästa säsong för min del känns det som, helst me en 4a. Man kan aldriga ha för mycket motor...
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Detta fenomen handlar inte bara om BRP, tyvärr.

Däremot har jag kört den snålare än 1,5. Vill minnas att den tog 1,2 eller 1,3 då jag åkte till stugan och tillbaks en sväng förra året. Då gick det inte köra tokfort som jag oftast gör, för det var nästan -30 grader kallt. Kommer dock inte ihåg den exakta siffran, men då blev jag förvånad iaf.
 

pekka b

Medlem
16 feb 2011
22
0
1
Hej.
Helt klart att man kör för sakta, men att hålla minst 50 km/h som minsta hastighet är svårt!! Varför går man ut med att dom drar 1,3l/milen!!
Iof var det inte därför jag köpte. Den riktiga PPSen är grymt bra fram i boggin. Är nästan säker på att Ski-doon är ett bättre köp pga boggin.
 

pekka b

Medlem
16 feb 2011
22
0
1
Kör jag och guidar i 20-40km/h så drar den på färddatorn 3,0 till 3,5 l/milen tom utan att jag har kälke!! Vart i variatorn ska man börja? Färddatorn är riktigt exakt,dom kan få till saker brp om dom vill!! ;)
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vad kan man inte göra med en variator? =) mjukare fjäder i primär eller sekundär är alltid en början. Rätt så billigt också.
 

pekka b

Medlem
16 feb 2011
22
0
1
Jo, jo ;). Men eftersom jag inte har speciellt stora kunskaper om variator bestyckningar, och det garanterat finns personer som kan det. Känns det lättare att fråga om hjälp än att själv börja gissa sig fram!
 

APPE

Medlem
1 jan 2000
40
1
8
Boden
Börja med att clicka ner på motorvariatorn till clicken #1 för att den ska växla på mer o sluta övervarva vid full gas / billigt + funkar för de flesta
Sen är det bara att byta vikt pinnar i motorvariatorn plus fjäder till en hårdare så den behåller varvtalet på toppen bättre / om man vill ha mer prestanda
1200 gillar låga click nr för rampen har den profilen
Har själv bytt pinnar + fjäder o helix för att få den den att funka för mina vilkor
Bara att clicka ner gör lite på bränsleförbrukningen det jag har gjort ger cirka 3dl/milen från att ligga på 1,9-2,2 lit milen till 1,6-1,9 lit/milen
Men av erfarenhet av 1200 motorn så går bränsle förbrukningen ner med milen vid 200 mil o vid 400 mil hade gade 1200 före xu 1200 o den tog 2lit/milen från början o då jag byte bort den 1,6-1,7 lit/milen
 
Reactions: Micke mek

pekka b

Medlem
16 feb 2011
22
0
1
Jo jag har klickat ner den till #1, men det gav absolut ingen skillnad eftersom den var på #2 original. Jag har kört 240 mil. Tror att det är nått som försäljarna kör med när dom säger att dom går ner vid ett visst antal mil. Så sa han som sålde bc z1 att den skulle gå ner i soppa efter fler körda mil. Nu den gått 850 mil och tar samma som när den hade gått 100 mil. Det som gjorde att den gick ner i bränsle var att försäljarn gjorde nått med variator. Idag gick första remmen 240 mil. Ungefär samma remförbrukning som bc z1, men mycket sämmre än Yeti chassit. I dom höll remmarna 400- 600 mil. Kanske för att det var lite mindre hk.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Nu har jag kört 150 mil. Förbrukningen har gått ner men ar aldrig kommit under 2 l mil. En gång tog den tom 3.3 inte alls länge sedan.
Fick prova en bc 1100 och jag kan stå ut med bränsleförbrukning och skrammel efter den turen. Det var som att sitta på en elefant.

Lyckades rulla med skotern i helgen när jag skulle över en plogkant. När det krasat klart visade det sig att endast vänstra delen av rutan spruckit och svarta ramen runt rutan hade 2 pluppar släppt. 800 kr :) Inte en skråma på plasten och den hade ändå rulla på asfalt.

Köpte en reservrem innan fjällturen nästa vecka. Överkomliga 900 kr. Det låter lite om remmen men jag har inte kollat hur den ser ut efter 150 mil. Överlag nöjd med skotern dock. Man får mera för pengarna jmf bearcat.
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Har själv en Ski-doo expedition 1200 -11 drar alltid familjen i en Nilapulka efter tycker den äter mycket rem när man kör på 2:an verkar som man måste köra mycket på 1:an när man drar nå bakom prata med återförsäljaren dom sa å den är högt växlad på 2:an för och dra och det märks. hade före en expedition V-800 remmen såg som ny ut efter 300mil drog alltid familjen i nilapulkan med den behövde man aldrig använda 1:an. men annrs vilken maskin och köra yeti-chassiet känns gammal nu när man har XU-chassi
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Clickade ner TRA på 1:an och nu för första gången hade den dragit under 2 liter. Har kört 170 mil.
Trivs väldigt bra med maskinen. Tourar fint och man får med sig allt man behöver. Nu är den garagerad.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Sv: Utvärdering 170 mil med Lynx Grand Tourer 1200 -11

Ändrar rubriken då jag hann köra ca 170 mil första säsongen.

Generellt har jag varit mycket nöjd med den.
Inga hyss, den startar snällt och går tryggt.
Bra komfort och mer lik en touring än bredbandare. BearCat går inte att jämföra.

Noteringar:
Tog olja över förväntan. Den var på min efter 100 mil.
Skrammel från variatorn som irriterar vid 4-5000 varv.
Dryg på soppa trots ekonomisk ledkörning har jag sällan kommit under 2.5 liter mil. Ligger i snitt på 2.7. Dock efter att ha satt variatorn på 1 så gick den ner något. Men skotern blev slöare.

SLP PP gjorde susen för stabiliteten.

Skulle vilja få den att gå ner i varv, jag har ju ändå en lågväxel ifall det behövs. Nån som har tips på variatorbestyckning ? Såg nån som bytt till 23g pin, andra som provat ?
 
Last edited:

pekka b

Medlem
16 feb 2011
22
0
1
Vid 600 mil måste man renovera primärvariatorn.
Byta lagren på vändhjulen vid bakre dämparen.
Bränsleförbrukningen är samma som när den var ny dvs har inte gått ner alls.
Annars funkar den bra. :/
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Nu har min GT 1200 gått 300 mil.
Det är som att motorn har släppt ännu mera. Känns väldigt mycket rappare.

Dessutom hade den endast tagit 2.0 l vid sista tankningen :) Bra, hård led så det gick hålla snitt 27 km/h på de 10 milen. Fullastad storbox. Jmf RX1 som hade tagit 1.9 på samma sträcka.

Blir mer och mer nöjd med maskinen.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Nu har den gått 370 mil och kommit in en slags andra andning. Det är mer sprutt i motorn. Skallret från variatorn är borta, eller så har jag vant mig. Bränsleförbrukningen har gått ner till 1.8-2.0. Damens RX-1a drar bara deciliern mindre än min.

Jag blir bara nöjdare och nöjdare över maskinen. Inget har gått sönder. Kör på originalrem.