Utvärdering 50 mil med Lynx Grand Tourer 1200 -11

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
har du "donat" något med din maskin tex variatorer, skidor, fjädring eller matta?
jag funderar på att byta skidor på min finska ski-doo till nästa år men vet inte riktigt vilka jag ska ha
är lite små rädd att slp pp ska bli lite för aggresiva på xu4t men det går nog att justera till via fjädring och skidinställning
 
Reactions: Micke mek

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Upptäckte när jag hämtade skotern för höstens service att ett boggihjul rullade ut på gräsmattan när jag körde ner den från släpen.

Det verkar vara så att de övre vändhjulen är lite väl veka.

Is hamnar gärna i mot mattan uppe vid vändhjulen, kan vara det som havererat lagret för det ser demolerat ut.

Motorn går bara bättre och billigare med mer mil. Nu har den gått 450 mil.
Den drar ca 1.8-2.0 vid ledkörning. Jmf sambons RX-1 som drar 1.6-1.8 vid samma körning.

Känns fortfarande fin i fjädringen. Batteriet är ok, underhållsladdat det endast sista vintern.

Monterade en mega packlåda istf låga hårdplast original. Nu får jag med mej allt plus lite till.

Kan vara lite irri att startnyckel-pluppen är så känslig. Måste i stortsett jämt trycka fast den igen varje gång jag startar.
 
Reactions: Micke mek

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Gick utan problem hela säsongen 13-14. Den har väl gått 550-600 mil nu.
När jag bytte växellådsolja provade jag red-line. Det var omöjligt växla så jag fick fylla på med svindyra original. Kostar som single malt.

Bränsleförbrukningen helt ok, runt 2l milen.
Skramlet från variatorn tänker jag inte på längre.
Bytte rem utan att det behövdes. Suttit sen ny.

Monterade cray 24 lampors panel. Gav vitare ljus, men inte längre bredare då det är bra lyse origina.
Monterade även ZUMO skoter/MC gps. Gamla GPS glappade i ciguttaget, denna kopplas in på strömstammen.
Batteriet funkar fortfarande efter 4 säsonger.

Helnöjd med skotern.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Idag fick jag ett elfel. Lyset stängs ej av efter några sek, utan lyser forever. Inte felsökt.
Instrumenteringen stängs av som det ska.

Fick byta ett boggihjul ifjol. Den där mattan vänder uppe.

I övrigt inga problem. Den har gått 520 mil nu.
 
Reactions: Micke mek

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Problemet med lyset var tillfälligt. Ingen åtgärd.
Körde ca 100 mil säsongen 2015-16. Den borde ha gått dryga 600 nu.

Hade inga problem alls under säsongen. Vanlig service. Dubbade kamdubb.
Fortfarande nöjd. Inget skoterbyte iår heller.
 
Reactions: Micke mek

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Upptäckte när jag hämtade skotern för höstens service att ett boggihjul rullade ut på gräsmattan när jag körde ner den från släpen.

Det verkar vara så att de övre vändhjulen är lite väl veka.

Is hamnar gärna i mot mattan uppe vid vändhjulen, kan vara det som havererat lagret för det ser demolerat ut.

Motorn går bara bättre och billigare med mer mil. Nu har den gått 450 mil.
Den drar ca 1.8-2.0 vid ledkörning. Jmf sambons RX-1 som drar 1.6-1.8 vid samma körning.

Känns fortfarande fin i fjädringen. Batteriet är ok, underhållsladdat det endast sista vintern.




Monterade en mega packlåda istf låga hårdplast original. Nu får jag med mej allt plus lite till.

Kan vara lite irri att startnyckel-pluppen är så känslig. Måste i stortsett jämt trycka fast den igen varje gång jag startar.
Vad har din fru för rx1:a?
Mattlängd och kamhöjd påverkar ju bränsleförbrukningen, så har hon kortare matta och lägre kammar så lär hon ju ha "vinst" där.
 
Reactions: Micke mek

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Okej, det gör ju sitt till för att det ska skilja till hennes fördel. Så nog tycker jag Lynxen har ett väldigt bra liter per mil förhållande... ser ju rätt komfortabel ut modellen också.
 

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Nån som haft problem med oljeläckage från ventilkåpan? Min verkar ha tömt sig på glykol också. Nån som kan hjälpa.