utan lyse lynx 670 94

netram

Välkänd medlem
1 jan 2000
291
0
16
lynx 670 utan framlyse samt instrumentlyse.
bytt 12 regulator samt framlampa å baklampa men endast baklampan lyser(har provat med 2 framlampor).
skotern går annars bra.
vad göra?? finns de nån säkring eller kontakt som brukar glappa???
hjälp önskas snön vräker ju ner..............
 

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Du kan ju mäta kontakten framme vid lyset för att se om du får ström fram. Det är nog de ända tipset jag kan komma på nu.
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Kolla ljusomkopplaren så inte den e trasig eller så har du ett kabelbrott.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tror du har 2 lysspolar och en spole till tändström. Om ena lysspolen går sönder så... Du vet.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
var sitter dom å hur kollar man dom??
hm baklyset funkar ju.
Sitter bakom svänghjulet. Koppla isär kontakten vid blocket nära magnapullen och mät med en ohm-mätare. Kommer dock inte ihåg vad värdena ska vara... Kolla med din ÅF. Bakljuset och diverse annat kan matas från ena spolen, framlyset från den andra, ev trasiga spolen.
 

netram

Välkänd medlem
1 jan 2000
291
0
16
Sitter bakom svänghjulet. Koppla isär kontakten vid blocket nära magnapullen och mät med en ohm-mätare. Kommer dock inte ihåg vad värdena ska vara... Kolla med din ÅF. Bakljuset och diverse annat kan matas från ena spolen, framlyset från den andra, ev trasiga spolen.
mailade skoterskroten om en ljusspole men dom sa att jag måste byta statorlindningen. stämmer det?? om de stämmer borde väl
felet ligga nån annanstans eftersom skotern går samt att baklyset funkar.
:confused:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
mailade skoterskroten om en ljusspole men dom sa att jag måste byta statorlindningen. stämmer det?? om de stämmer borde väl
felet ligga nån annanstans eftersom skotern går samt att baklyset funkar.
:confused:
Njae. Såhär är det. En Stator är helt enkelt en spole lindad med koppartråd. På din maskin har du 3 stycken sådana, som jag skrev tidigare. En som alstrar tändström och två som alstrar ström till övriga saker som belysning, handtagsvärmare osv.

Jag tycker absolut att du ska be nån hjälpa dig att mäta upp lindningarna innan du börjar köpa nya grejer. Med hjälp av elschemat som finns på länken ovan så är det inga problem att mäta upp, behövs bara en ohm-mätare.
 

netram

Välkänd medlem
1 jan 2000
291
0
16
precis under oljetanken, där man drar fast voltregulatorn. 4 st kablar för mig.