Utan gnista, hur mycket kan det kosta att laga?

Mxrush

Medlem
15 okt 2010
10
0
1
Dala-Järna
Hej

Är lite intresserad av en Crossfire 7 på blocket. Skotern saknar tyvärr gnista, vad kan detta i värsta fall kosta att få ordning på? Då tänker jag främst på delarna, inte arbetet.

Finns det någon styrenhet som kan orsaka detta, typ ECU? Hört att dessa är svindyra att byta till dessa maskiner.

Killen som säljer skoter säger att han inte vet vad felet är, så risken finns ju att det är illa.

Tack på förhand!

MVH Erik
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Ska man köpa en skoter som inte går att starta bör den vara billig.
Går den inte att starta kan du inte "lyssna" på motorn och bilda dig en uppfattning om hur den mår.
Variator och drivsystem kan inte testas. Nää den ska va billig.

Vet inte vad en ECU kan kosta hos en svensk åf men i staterna kostar ECU'n 1450 dollar. En tändspole 160 dollar.

Sen bör du fundera på varför den saknar gnista, Eller är ECU'n trasig varför då? Har den vart sänkt i någon sjö?
 

Mxrush

Medlem
15 okt 2010
10
0
1
Dala-Järna
Tack för din hjälp Thullen! Du bekräftade mina misstankar. Killen blev otrevlig när han förstod att jag inte tänkte betala ett pris ett par tusen under det för en fungerande skoter. Kanske lika bra det.

MVH Erik
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Precis, ett repobjekt innebär en del risk, mist 25% billigar bör det vara.
Det kan vara glapp eller kabelbrott
Trasig tändspole
Trasig stator
Trasig ECU

I nämnd ordning.

Kostar från 0-10000 kr att få ordning på
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
den är dyr att laga det vet jag då den varit innen på firma för lagning med ägaren tog den därifrån trasig och så kom den på blocket.
 

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Jag var intresserad av skotern också, säljaren sa i sin tidigare annons att cdiboxen är trasig. Jag ringde arctic cat ÅF säter och frågade vad det kunde kosta. Bara boxen orgnial kostar 10000. Han tyckte jag kunde bjuda 30 på skotern. Köp inte....