Utökad behörighet eller BE

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
100
63
Skellefteå
Familjens skoterintresse växer, och det medför att jag inom snar framtid måste införskaffa en stor boogievagn med kåpa som rymmer 4 skotrar.

Frågan är då, räcker utökad behörighet eller är det lika bra att ta ett BE?.
Vad kan en sådan vagn komma att väga inkl 4 skotrar?
Kör en A6 idag.

Vad skulle ni gjort?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
ta E på en gång. du kanske inte behöver det för skotrarna riktigt, men rätt vad det är så behövs det för något annat. sen är det lättare att hålla reda på reglerna. med E så drar du så mycket som det står i regpapperna på bilen, du kan även köra med ett släp som har högre totalvikt än vad du får dra med bilen, bara du inte lastar det tyngre än vad du får dra bakom A6:an. man räknar alltså inte totalvikter med E, man räknar bruttovikter, med utökad B så räknar man totalvikter, och då får du bara dra mindre vagnar
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
100
63
Skellefteå
Ok, får enl regbeviset dra 1900kg bromsat släp. Är det inkl last?
Sen står det: Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp 4220kg, antar att det är den siffran som gäller om jag tar E kort. Sorry att jag är trög, men tycker det är lite snårigt detta.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
1900 kg är det släpet får väga totalt bakom den bilen, alltså släpets tjänstevikt (egenvikt) plus lastvikten. om jag tar som exempel ett släp med en tjänstevikt på 500 kg, så får du på det lasta 1900 kg minus tjänstevikten (500 kg) på släpet, alltså 1400 kg är max lastvikt på just det släpet. men då måste släpet vara godkänt för 1900 kg totalvikt. är dålig på förklara bra, men finns säkerligen andra som kan det bättre här
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
100
63
Skellefteå
Ok, förstår hur du menar, ska kolla upp vad ett stort boogiesläp väger. Tack!

Hm, ett stort boogiesläp med kåpa ser ut att väga ca 700kg. Lägg till 4 skotrar a 300kg, blir närmare 2000kg

Sen: "Körkort med behörighet BE som är utfärdat före 19 januari 2013 ger fortsatt rätt att dra släpvagnar oavsett vikt".

Jag som tog B körkort för länge sen, men tar E om ett halvår typ, gäller då de "nyare" eller reglerna efter 2013?

Tusan, kanske måste byta bil också!!
 
Last edited:

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ja, ett så stort släp och 4 lastade skotrar får man inte dra med vilken personbil som helst.
Du lär nog behöva BE. B96 räcker inte långt när dragbilen blir stor och tung.

Jag utgåt från att ditt BE-kort kommer att bli utfördat efter 2013, oavsett vilket datum du tog B-kortet.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ta BE-kortet samtidigt. Det är lite mera jobb med att plugga men det är det värt eftersom att du aldrig blir begränsad. Ska du nu göra ansträngningen att utöka dina behörigheter så är extraansträngningen från b96 till be inte så farlig. Dessutom skönt att aldrig behöva oroa sig för regbeviset. Om bara lasset ser rimligt ut så lär inte polisen stoppa dig i första taget.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Det finns nått enklare c kort att ta nu som är typ tänkt för husbilsförare med släpvagn.. Sånt har jag börjat kolla på, men dåligt med utbildningar här i urskogen.. Men en c reggade Cummins dodge hade ju värmet på vintern...
 

rackel

Välkänd medlem
27 nov 2012
152
0
16
Kiruna
till er som har BE kort:
Är det komplicerat att ta? Får göra det gratis via firman men jag har ont om tid.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
till er som har BE kort:
Är det komplicerat att ta? Får göra det gratis via firman men jag har ont om tid.
Nja.
Är länge sedan jag tog mitt men...
Det är ju både teori och uppkörning.
Teorin är väl som vanligt, bara att plugga.
Körningen kräver att man är hyfsat säker att köra med vagn. Ska ske med täckt släp lastat till en vikt som gör att det krävs BE för att framföra ekipaget.
Då jag gjorde provet fick man köra en bana.
Först en ganska tajt slalombana, sedan rakt fram in i en "parkeringsruta", därifrån skulle man backa 90° åt höger in i en likadan parkeringsruta, sedan slalombanan tillbaka.
Därefter blev det en tur i trafiken.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Sammanfattningsvis
Har du inte BE så räknas ALLTID släpen fullastad till totalvikt, dvs man får inte ens dra en tom släp med för hög totalvikt även om släpens tjänstevikt är mindre än bilens max släpvagnsvikt.

Utökad B höjer bara ekipagets, bil + släp, totalvikt från 3500 till 4250.

Har du BE så räknas är det släpens vikt just för ögonblicket som räknas, dvs Polisen måste ha en våg med sej för att sätta dit dej. Har man ett gammalt BE så är släpvagnsvikten obegränsad, dvs man får alltid dra det bilen tillåter, har man ett nyare så är släpvagnvikten begränsad till 3500kg.

Jag skulle inte fundera, skulle jag lägga energin på "större körkort" så tog jag ett BE, det är ju bara en skrivning som skiljer och för en som redan har körkort och är någorlunda vaken läser man in körkortsteorin igen på ett par kvällar.
 

forslund

Välkänd medlem
7 mar 2011
164
0
6
Skultuna
Tog utökat, väldigt enkelt och får dra 1970 nu med bilen istället för 1220 på B.
Enbart en uppkörning och får nu dra det mesta man kan behöva.
Har du brådis så ta utökad då det är väldigt enkelt.
 

rackel

Välkänd medlem
27 nov 2012
152
0
16
Kiruna
Nja.
Är länge sedan jag tog mitt men...
Det är ju både teori och uppkörning.
Teorin är väl som vanligt, bara att plugga.
Körningen kräver att man är hyfsat säker att köra med vagn. Ska ske med täckt släp lastat till en vikt som gör att det krävs BE för att framföra ekipaget.
Då jag gjorde provet fick man köra en bana.
Först en ganska tajt slalombana, sedan rakt fram in i en "parkeringsruta", därifrån skulle man backa 90° åt höger in i en likadan parkeringsruta, sedan slalombanan tillbaka.
Därefter blev det en tur i trafiken.
Tack för svaret!
Hur pass omfattande är teorin? Kan väl ta i jämförelse med B-kortet så vet jag på ett ungefär.
Någon som har tips angående att ta BE kortet? Slalom och 90' backningar kommer det övas på. Något mer?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Terin är väl så att det är de vanliga B-frågorna och sedan ett tillägg med släpfrågor.
 
Reactions: trixa

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
är i princip samma frågor, kanske lite mer om släp, nån om lite vikter, och skyltar samt fällknivsverkan men det kan väl alla som har körkort ändå.

men i det stora hela ser provet lika ut som för b, vilket är lätt
 
Reactions: trixa

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Beror ju ganska mycket på vilken bil man kör. För mig som kör xc 70 får jag nu med utökar B dra ca 1850kg. Med endast B typ 1100kg. Med BE får jag dra ca 2000kg. Detta är Max vad bilen får dra. I mitt fall tjänar jag endast ca 200 kg med BE. Vinsten med BE är betydligt större med en fet pickup eller typ en xc90. Tänk på det. Om man inte har planer på att inköpa en stor bil är det ingen större vinst med BE.

Jag upplevde uppkörning för utökat B som väldigt tuff. Att backa med släp är ingen match, däremot alls jävla trafikregler som man glömt:)
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
För mig spårade BE ur...blev CE istället. Om man ändå håller på och läser. Lika bra att ta BE...drygt läsa om igen om man vill ha E senare (var därför det blev CE..Lika bra att göra det rejält...å det var skit kul)
Går ju väldigt enkelt att träna backning..bara hyra på OK. Teorin är ju som sagt som för bil med lite tillägs frågor.
Bara och nöta frågor på datorn ett tag.
 
Reactions: trixa