USA IMPORT

boviken

Medlem
6 mar 2009
38
0
1
Skellefteå
Hej skotervänner!
Jag tycker det är sjukt att det skall vara så svårt att registrera en importerad skoter från USA. Jag har läst på om detta och tänkte starta en tråd för att kontrollera vad som behövs. Jag tänkte att det kanske är andra intresserade nu när Dollaren är på väg ner. Märket jag är intresserad av är Ski-doo som jag tänkte börja med.

:hmmmm: DEKLARATION OM ÖVERENSSTÄMMELSE
Enligt EG´s maskindirektiv 98/37

Ovan rubrik är både svaret och problemet, vi måste kartlägga vad som står i de svenska hanboken och i den Amerikanska

Denna finns tydligen i alla "owners manual" handboken, jag har kollat i en LYNX adventure 550 -09 där man försäkrar ett antal modelnummer överensstämmer med maskindirektivet 98/37 oc dessa är
000LB9400 SA9A LF9A LT9F LH9B SB9A LF9B LT9F LN9B mer mera, men dessa tillverkas i Finland. Denna skall jag skanna in och bifoga i tråden så alla kan se.

Jag skulle vilja se hur intyget ser ut för en Ski doo summit 06, 07, 08, 09 eller någon annan model för att se om man kopplat intyget till modell eller serie nummer. om någon har en Amerikansk variant så skulle det underlätta en hel del.

Vad tror ni skall vi gräva tills vi finner lösningen????
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Enligt EG´s maskindirektiv 98/37
Jag tog tag i min funderare och tog kontakt med mitt försäkringsbolag idag för att se vad de hadde att säga om motortrim (jaja jag vet inte import, men håll i er) Kort och gott så antyddes de att de var ok för mig att trimma min motor, men skulle jag krocka med ett träd och villja använda min vagnskada skulle de säga nej eftersom jag hadde trimmat min skoter och detta var mest troligt orsaken till olyckan.

Skulle skotern bli stulen med alla mina fina grejjer på platts så var de bäst för mig att jag kunde bevisa att jag hadde grejjerna i skotern, dvs. ville jag ha ut något för mina trimprylar så låg hela bevisbördan hos mig. Men min stöldförsäkringen täckte allså mina trimgrejjer.

Så snackade jag med han lite om hur jag skulle göra för att de skulle godkänna min effektstarkare skoter, dvs. ge mig försäkringpengar om olyckan är framme och jag bryter benet och skotern är full me godis.
De var till att få de på papper från bilprovningen.

16min var samtalet och han gav mig mkt. bra info.

så nästa nummer att ringa var bilprovningen, han var oxå mkt hjälpsam och efter att jag förklarade mitt ärende och mitt samtal jag just haft med mitt försäkringsbolag så han fram till att för att få högre siffror på papperet så var tillverkaren "Skidoo" i mittfall tvungen att skriva ett intyg på att den nya motorn skulle uppfylla just samma EG´s maskindirektiv 98/37.

Och där satte jag stopp för min dags grävande journalistik ;-)
Men jag har jävligt svårt att se att skidoo skulle ge bilprovningen ett intyg på att min RKT827 Fullportade påstådda 172hp motor skulle ha något 98/37 godkännande..
Iof, ifall man satte en std 800a rotax i en 440 så kanske?
ska ringa brp i morgon..jag svär

Ja bilprovningskillen svarade på min fråga;

-om jag bygger ett eget rörrams-chassie och tar delar och motor ifrån lite här och där och vill typa in den, vad händer då?
-de går inte, enda hobbyfordon man får bygga och regga in i rörram är en MC

. . i stort sätt så sa han..

..
hjälpte kanske inte så mkt i importfrågan, men de var tack vare denna tråden jag fick tummen ur..
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Vet att Skidoo, eller mao BRP inte ger ut intyg till privatpersoner för egen import så att regga en Skidoo är kört redan där... Läste nånstans att tillverkaren till fordon egentligen tydligen ska vara bundna enligt lag att lämna ut de uppgifterna (misstänker nån EU lag) men jag minns inte vart jag läste det och tydligen inte så hårt uppstyrt eftersom jag vet att BRP inte lämnar ut några intyg... Yamaha vet jag gör det, kostar några tusen tror jag, AC tror jag också, Polaris vet jag inte.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Kompisen köpte en finsk reggad Rev 600 Sdi -06 och skulle svensk regga den. Då när han for till bilprovningen så sakna den CE lapp på chassiet och gick inte att regga. Han kontakta föra ägaren och han sa att K-Rauta i Finland hade bytt tunnel då den gick sönder och han behövde alla papper och en CE lapp och det blev ett jäv** strul så det slutade med att han fick köra oreggat hela vintern för det tog sån lång tid med BRP och allt.
Tror han fick den reggad i slutet av mars eller nått sånt.
 

Booonie

Välkänd medlem
17 nov 2007
190
0
16
Luleå
brp ger inte ut några intyg nu. gjorde dom inte när jag frågade förra året.
Men en bekant till mig tog hem några ski doo från usa och han fick 1 intyg av brp men det var ett j**la stul. det var 2 år sen. han reggade 4 skotrar den 5e tror jag ännu inte har blivit reggad.
En annan kompis tog hem en arctic cat m8 från usa och han köpte intyg till den. kostade 5000kr om jag inte mins helt fel.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Intyg, vad ska man fråga efter är de COC papprena?
Sen är USA skotrar CE märkta?
Vilken bakgrunds info behöver du, eftersom en skoter från USA är väl inte reggad, utan endast dom i Canada?
EG papper inte EC papper är det som bilprovningen vill att man ska ha, och de e papper där tillverkaren försäkrar att de har gått igenom en massa tester och utlovar att deras produkt inte ställer till med en massa onödig skada och att de inte är miljöfarliga osv. kortfattat..
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
EG papper inte EC papper är det som bilprovningen vill att man ska ha, och de e papper där tillverkaren försäkrar att de har gått igenom en massa tester och utlovar att deras produkt inte ställer till med en massa onödig skada och att de inte är miljöfarliga osv. kortfattat..

Alltså behövs inte CoC papprena som de står på bilprovningen att man behöver? :rolleyes:
Sen måste väl allt i sverige vara CE märkt? är dom de från USA?

Sen hur gör man med ursprungsbevis enl. tidigare fundering om regestreringsbevis.
 

Booonie

Välkänd medlem
17 nov 2007
190
0
16
Luleå
skotern måste nog vara ce märkt.
kompisens m8 hade en ce märkning under dynan
skotern måste nog också ha sålts i sverige? alltså man kan inte ta in en skoter som aldrig sålts i sverige
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
För att ens få komma till SBP för reg.bes. med en bil från annat land (kan inte tänka mig att det ska vara särskilt annorlunda för skoter?) så krävs:
- En godkänd ursprungskontroll (Transportstyrelsen vill ha reg.bevis eller motsv. i original och även kvitto på köpet, även 500:- innan de ens öppnar ditt brev).

När man då fått sin ursprungskontroll gjord kan man boka tid för reg.bes. hos SBP.
Där vill de idag ha (enligt uppdrag från TS sedan 20 sept 2008):
- Intyg på att "allt" på bilen är godkänt för svensk trafik (motoreffekt, effektnorm, tankrymd, tankmaterial, aerodynamik, bälten, osv), motsvarande DoC/CoC/EG-direktiv.
(detta skulle kosta 2000:-/STYCKET från Subaru generalagent, varpå jag i November lyckades kringgå detta iom att den lite äldre bes.teknikern inte var uppdaterad om läget)

Iom att CoC endast krävs inom EU så har jänkarna (eller för min del, japsarna) inte detta, därav kravet på "intyg" - vilket kan ses som ett individuellt DoC för just den maskin du har köpt.

I svenska användarmanualer sägs det finnas CoC/DoC tryckt (vet att det iaf är så bland power tools) som man kan använda sig av IFALL VIN-intervallet innefattar din maskins VIN!
Kan dock inte påminna mig om att jag har sett något sådant i min Lynx-bok?

Meeen...
Är det alls diskuterat något om VEM som har befogenheter att utställa ett giltigt intyg?
Ponera att ett privatimporterat fordon inte har någon generalagent eller motsv., vem utfärdar då intyg - eller ska man behöva bekosta alla tester själv för att få igenom det?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Är det alls diskuterat något om VEM som har befogenheter att utställa ett giltigt intyg?
Ponera att ett privatimporterat fordon inte har någon generalagent eller motsv., vem utfärdar då intyg - eller ska man behöva bekosta alla tester själv för att få igenom det?
Som jag nämnt tidigare så frågade jag en herre på bilprovningen i går hur man skulle gå till väga för att få dem att godkänna att jag hadde stoppat in en kraftigare motor i min skoter så att de kunde skriva detta i mitt regbevis. Detta sa han att iom att mitt fordon var en snöskoter så skulle tillverkaren av min snöskoter tillhandage ett ett intyg på motorn som visade att skotern fortfarande uppfyllde EG´s maskindirektiv 98/37.

När jag frågade hur jag skulle göra om jag själv ville bygga mit ett rörramsbygge och ta lite delar här och där så sa han att de inte gick, enda rörrams hobbybyggda fordonen de reggade in var MC´s.

Detta ville jag komma till Camata att om de inte finns nån general agent, dvs man köper ett rörramsmonster från staterna, så lät de på denne herre att de var tvärnit, de skulle inte regga in den.

Men om de var fråga om att byta ut nått här hemma så vare tillverkaren som skulle visa att.. ja.. EG´s maskindirektiv 98/37 var uppfyllt.. Man behövde då inte bromsa elelr göra avgas/bullertest eller så..

Saxar in ett inlägg från sporthoj, (visst älskar vi alla när lösryckta citat kommer in såhär), från 2006 tror jag de var..

Fordon som är EG-typgodkända, dvs ett CoC finns

EG-typgodkännande
Typgodkännande av personbilar, traktorer, motorcyklar och mopeder är nu helt harmoniserade inom EU, vilket innebär att när en tillverkare har fått ett sådant godkännande av modellen så gäller detta godkännande inom samtliga EU-länder.
Från och med den 1 januari 1998 ska alla nya personbilar som registreras första gången vara typgodkända enligt grunddirektivet 70/156/EEG, senast ändrat genom direktiv 2001/116/EG. De EG-typgodkända personbilarna är normalt av 1995 års modell eller senare. En EG-typgodkänd personbil är försedd med en tillverkarskylt som innehåller biltypens godkännandenummer, till exempel e1*98/14*0004*01. Vidare intygar tillverkaren genom ett CoC (Certificate of Conformity) att fordonet omfattas av ett EG-typgodkännande.

Nytillverkad bil kräver ett - CoC - Certificate of Conformity
Är bilen ny och inte registrerad i ursprungslandet krävs ett så kallat CoC. Det är en handling där tillverkaren intygar att bilen omfattas av ett EG-typgodkännande. En CoC-bil ska även ha en tillverkarskylt som anger att personbilen omfattas av ett EG-typgodkännande. Den skylten sitter normalt under motorhuven och där finns biltypens godkännandenummer samt bilens chassinummer.
Är fordonet nytt görs inte någon teknisk kontroll av fordonet vid registreringsbesiktningen, däremot görs en identifiering av fordon och dokument.

Fordon som varit registrerat i annat EU-land
Är bilen begagnad och det finns ett CoC så kan detta användas för att styrka att de tekniska och miljömässiga kraven är uppfyllda. Det görs dock en viss teknisk kontroll förutom identifiering av fordon och dokument.
Det här gäller både privatpersoner och yrkesmässiga importörer.

Införsel av bil som saknar CoC men är nationellt godkänd i ett EES-land
Det är numera tillräckligt att genom ett registreringsbevis från det tidigare landet visa att bilen uppfyller de svenska säkerhetskraven. Registreringsbeviset eller motsvarande ska vara utfärdat i ett EES-land. Detta gäller serietillverkade bilar i standardutförande, med totalvikt av högst 3 500 kg, som är eller har varit registrerat och godkänt i ett annat EES-land, och som tagits i trafik i det landet.

Om ett giltigt CoC saknas men typgodkännande framgår av registreringshandling och tillverkarskylt på bilen godkänns bilen utan att Vägverkets undantag för eget bruk behöver nyttjas. Detsamma gäller om det finns ett giltigt CoC, oberoende av om fordonet tidigare varit registrerat i något EU-land eller om bilen är ny eller begagnad. Någon begränsning av antalet fordon som får föras in finns inte. Fordonet måste dock vara i sitt ursprungliga utförande och överensstämma med de dokument som lämnas.
Det här gäller både privatpersoner och yrkesmässiga importörer
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Lite OT nu men: Är de nån som vet exakt vad som krävs för en omregistrering om jag skulle sänka ner en 800/900 EFI motor i mitt chassi? Isf hade jag tänkt regga om den så de blir en Mtn Cat 8/900 136''
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Lite OT nu men: Är de nån som vet exakt vad som krävs för en omregistrering om jag skulle sänka ner en 800/900 EFI motor i mitt chassi? Isf hade jag tänkt regga om den så de blir en Mtn Cat 8/900 136''
EXAKT, så intyget ang EG´s maskindirektiv 98/37 från tillverkaren av fordonet. de e vad jag fick höra häromdan. inget mer eller mindre, ska man bara byta motorn innom samma märke, så there you go..
 

Messelt

Medlem
19 dec 2007
10
0
1
Revelstoke
Gor som jag! Salj skotern hemma o flytta till Canada eller nu USA! Det e nastan lattare an att rega skotern :)

Daniel Messelt
Revelstoke BC
Canada
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Började söka lite på det här och jag hittade en bild som gav mig en hel del idéer.


Om man, låt oss säga hinkar in en motor från en annan skoter så kan man följa yes till vänster och bara skicka en lite dokumentation, vilket tillverkaren får tillhandahålla, för att sen få tillstånd att skriva ut lite declarations of conformity med sig själv som manufacturer. I annat fall så är det att följa no till höger och låta ett testcenter testa grejerna och sen får man skriva lite declarations of conformity med sig själv som manufacturer.

Är jag inne på rätt spår? Kan ju inte vara så svårt.
 

boviken

Medlem
6 mar 2009
38
0
1
Skellefteå
Hej
Detta är en gammal tråd som jag startade, men jag har funnit en lösning på hur det är möjligt.

Om någon är intersserad hör ut av er.
MVH
Mikael