Upptäckter vid kolvbyte??

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Håller på att byta kolvar på min iq rr.
Avgasventilerna är smockfull i olja, det är olja i y-rörets anslutning.
Varför är det så? Har den gått på tok för fett?
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Så det är inget att oroa sig för? Tänkte om de var nå tok. För är lite mörk/sotat i förgasarna också..men kanske kan va så också då...
Upptäckte däremot att membranet i ena avgasporten var sopslut.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Visst kan du väl kolla i vinter så den drar normalt med olja, men att avgasportarna och y-röret invändigt är kletigt av olja är inget konstigt alls.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Så det är inget att oroa sig för? Tänkte om de var nå tok. För är lite mörk/sotat i förgasarna också..men kanske kan va så också då...
Upptäckte däremot att membranet i ena avgasporten var sopslut.
Ang olja/sot i avgaset är de invget att bry sig i förutom vanlig rengöring då o då. Att membranet va sopslut har ingen bet för att de är olja däri men de ska såklart bytas.
Om de däremot är sot i förgasarhalsar och insugsgummi på väg mot reedventiler är ett tecken på sluta reedventiler.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Ja, tänkte rengöra allting och införskaffa nya membran till båda.
Tänkte försöka ta en bild på förgasarna imorgon så ska jag lägga upp det, och se vad ni som har koll säger!
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Var det jag hade tänkt göra. Ska in på motorhuset på måndag å kika!
Förresten, kom på en sak idag också.
Ska man hona cylindrarna nå i samband med kolvbyte?
Om man ska, vilket papper och slipmetod ska man använda sig av? Handslipa?
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Bra ide´ är även att sätta dit nya org insugsgummin, mina org gick sönder efter 1 vinter. Fick nya på garanti, dom körde jag med 2vintrar. När jag renoverade min motor (2012) då köpte jag uppdaterade insugsgummin från Jspowersport och dom har hållit ända sedan.. Även alla 4 motordynor bytte jag, för det är inte så roligt att slita loss maskin igen. En stund efter du har renoverat !

Dvs vid 5k km bytte jag
3st vevlager (yttre vevlager) + riktning
avgasmembran
Kolvar/ringar/nållager
Insugsgummin
Termostat
Vevaxeltätningar/alla packningar i motor/topp även till olje/vattenpump
Motordynor+säkert något jag glömt ?

Allt var i förebyggande i syfte,nu har skotern gått 8300km och är fortfarande tipptopp :)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Var det jag hade tänkt göra. Ska in på motorhuset på måndag å kika!
Förresten, kom på en sak idag också.
Ska man hona cylindrarna nå i samband med kolvbyte?
Om man ska, vilket papper och slipmetod ska man använda sig av? Handslipa?
Nej. Jag förmodar att cylindrarna är hårdförkromade (Nikasil eller vilka nu varumärken som används för den beläggningen), och då ska man INTE slipa på den överhuvudtaget. Enda gången det överhuvudtaget kan vara aktuellt att göra något i cylindrarna är om en kolv har skurit och lämnat fastkletade aluminiumrester i cylindern, då kan man lösa upp och torka bort dem med saltsyra.

Om det skulle röra sig om en cylinder som inte är hårdförkromad, och som verkligen är så sliten att något måste göras åt den (vändkanter etc) så ska man INTE försöka sig på att handslipa, utan man använder en honingsapparat med tre fjäderbelastade slipstenar som trycker mot cylindern.
Efter en sådan slipning blir det förmodligen frågan om att montera kolv med överdimension.

Men cylinderslitage är ett mycket mindre problem idag än förr i tiden, tack vare att bensinen är nästan fri från svavel numera.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
http://imgur.com/lA44BUJ
Så ser båda förgasarna ut. Antar att dom inte ska se ut så. Är det för att reedsen börjar bli dålig?
På bilden ser de inte ut som sot inne o borret. Trottlarna är svartmålade så de ser bara sliten ut i färgen. Att de är lite svart skit på botten förgasare gör inget men försök rengöra trottlarna så du ser om de är slitage eller sot. Men när du liks har cylindrarna lös så besiktar du reedbladen noga.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Absolut! Men det är lite som en trist julafton att plocka isär, man hittar ständigt saker som är dålig. Termostaten måste ju varit slut även den, för innanmätet så att säga låg kvar i termostathuset när man drog upp termostaten. Så den kom i två delar så att säga. Antar att det blir till att införskaffa en ny sådan också, vilket inte verkar vara lätt att hitta efter att ha googlat lite :)
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Köpte en ny idag på motorhuset och passade även på att köpa membran till avgasportarna.
Nu är de bara att skruva ihop allt igen och se så att det snurrar som det ska.
Lite spännande då det är första kolvbytet jag gjort på en skoter !