upptäckte ett troligt ras innan haveri ikväll

killerkid

Välkänd medlem
13 okt 2004
190
1
6
norrland
fan detta kunde gått illa, jag var i garaget ikväll för att dreva ner skotern 2 kugg. Började med att fylla på 2-taktsolja innan jag började, drevbytet gick som smort och skulle backa ut o testa då jag ser en oljepöl av röd 2-taktsolja på golvet, då jag börja undersöka var det kom ifrån ser jag att det droppar nån droppe var 10:e sek från oljepumpen ja ha det va bara att börja demontera (inte den mest lättåtkomliga saken att lossa på skotern kan jag säga), då har stjärnskruvarna som håller plåten för vajern börjat att gänga upp sig och olja sipprade ut mellan plåt o pump. Törs knappt tänka på vad som skett om jag inte upptäckt det i tid
 

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Men nu är du i iaf jä***igt glad att du hade ögonen med dig (eller rent golv :)
Man har ju varit med om polare som glömt dra fast oljefiltret - med växande pöl under motorn ....som säger att : "det var olja på golvet innan jag började,säkert !!"

Grattis :)
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Råkade ut för samma mitt under en skotertur för ca tio år sedan. Körde då en Yamaha Exiter II:a. Vi hade väl kör ca 5 mil och stannat för att fika. När jag sedan startar och ska fara hemmåt ser en av mina kompisar en liten pöl i snön där jag hade stått. Vi kollar i motorrummet och inser att hela buken är fylld med 2T-olja. Det var en liten skruv (luftskruv?) på oljepumpen som hade rallat upp.

Skruvade loss oljetanken och hällde resterade olja i bensintanken och for hemmåt - rakt hemmåt - utan att passera "GÅ"