Uppnött hål i bakre boggi infästningen

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Upptäckte idag att ena bulten till bakre boggi infästningen vibrerat upp och nött hålet ovalt.
Hur fixar man en sån sak på bästa sätt?

Lite taskig bild men hoppas det går att se vad jag menar
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Ta 2 alu/rostfria/galvade plåtar med hål i mitten på vardera sida bandtunneln och popnita fast. Bör funka
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Slipa bort nitarna som är i vägen bara och lägg dit plåtarna. Sen nitar du dit nya där dom gamla satt + några till.
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Det kan ju funka, men det blir inte så snyggt.
Tror ni det kan funka att flytta det i läge och sen låsa det med en "taggbricka" innerst mot chassit, och låta hålet vara ovalt.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Snyggt? Blir svårt att få en sådan lagning att se bra ut. Ser ju någorlunda ut ifall du lackar bitarna du lägger dit.. Det med taggbricka tror jag knappast håller
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
sätt inte dit en taggbricka eftersom den äter sig in i aluminiumet vilket bara skulle göra saken värre.
Jag rekomenderar att göra som Pitabroed säger det är det bästa sättet blir mer hållbart än vad det varit från början tro mig ja har själv gjort det på ett flertal maskiner.
Sedan utsende så ska den väll inte vara med i någon skönhetstävling funktionallitet framför utseende :D
 

Rogge63

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Upptäckte idag att ena bulten till bakre boggi infästningen vibrerat upp och nött hålet ovalt.
Hur fixar man en sån sak på bästa sätt?

Lite taskig bild men hoppas det går att se vad jag menar
TIG-svetsa igen hålet och borra ett nytt...enda alternativet....
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Finns säkert 10 sätt att göra det där på. Både snygga och mindre snygga, lättare och jobbigare...

Men lättast måste väll ändå vara om du helt enkelt flyttar ner boggiet till den nedre infästningen? För nog finns det väll ett hål under fotstegen också?

Så ädet ju bara 2st skruvar du msåte flytta på + bäddre flyt i ospårad terräng.
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Finns säkert 10 sätt att göra det där på. Både snygga och mindre snygga, lättare och jobbigare...

Men lättast måste väll ändå vara om du helt enkelt flyttar ner boggiet till den nedre infästningen? För nog finns det väll ett hål under fotstegen också?

Så ädet ju bara 2st skruvar du msåte flytta på + bäddre flyt i ospårad terräng.
Det finns hål under fotsteget, om jag flyttar det dit, är det något annat man måste ändra på också (matspänning, mm.) eller är det bara bulta dit skiten och sen köra
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Fjädringen funkar troligtvis sämre ifall du sänker infästningen dit, eftersom att mattan kommer att ligga i mest där bak och vilket gör att boggien slår igenom mkt lättare pga främre boggiedämparen inte utnyttjas. Men det är ju bara att prova

Det är vad jag tror iaf
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
ankaon1 och pitabored: ja, sålkart fjädringen inte använder sin fulla längd under ledkörning. Men det handlar om 2 cm, att dömma av popnitarna / chassie så ser det inte ut som någon nyare 120 000kr maskin, så jag tror inte 2cm av fjädringen gör något.

Och boggie kommer inte slå igenom mkt lättare. Det komme sjunka ihop 2cm bak då det är plant under skotern, sen är allting exakt som det är nu.

Men då det kommer till djupsnö, kommer den återigen att ta sig frambättre + använda hela fjädringen igen. SÅ att det blir någa stora negativiter bara för att man flyttar boggiet längre ner. NEJ!

Och ankan: du kan behöva slacka/ sedan spänna på mattan. Men det kan väll inte vara spec svårt?

Förstår bara inte varför ingen kom med denna ide tidigare än mig. Det msåte ju vara absolut enklaste sättet att få det att se BRA ut, UTAN massa onödigt jobb. Det finns ju justeringsmöjligheter av en anledning. Hålen nere / uppe är från fabrik. Så det är en justeringsmöjlighet man får justera för sig själv.

SÅ att det är någon fara o köra p ådet nedre hålet. NEJ. Jag känner fler som kör med det nedre, än det övre.
 

Livinloud

Välkänd medlem
26 dec 2005
128
0
6
Örnsköldsvik
SÅ att det är någon fara o köra p ådet nedre hålet. NEJ. Jag känner fler som kör med det nedre, än det övre.
Om du ska köra med de nedre hålen bak i boggien så måste du sänka boggien fram också.. annars får du en extrem lutning villket slutar i att du knäcker boggien..

Har du själv sett hur boggiens attackvinkel blir när du monterar en orginalboggie i de nedre hålen?

Man måste bygga om boggien för att få den att funka bra tillsammans med de nedre hålen..

MVH Fredrik M
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Om du ska köra med de nedre hålen bak i boggien så måste du sänka boggien fram också.. annars får du en extrem lutning villket slutar i att du knäcker boggien..

Har du själv sett hur boggiens attackvinkel blir när du monterar en orginalboggie i de nedre hålen?

Man måste bygga om boggien för att få den att funka bra tillsammans med de nedre hålen..

MVH Fredrik M

Jahaja, det låter ju inge bra.
Varför har man då från fabrik gett möjligheten att flytta boggin i dom bakre fästena men inte i främre, om det är så att man kan bryta sönder boggin om man inte flyttar fram också?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
men herregud. man knäcker inte boggien bara för att man får BÄTTRE attackvinkel. och i och med att främre fästet är där det SKA vara, så sjunker dämpningen ihop, och skotern kommer vara lika HÖG som den va tidigare, förutom några cm mindre fjädringsväg. och NEJ man knäcker inte boggiet för det.

Möjligheten finns från fabrik, det enda man får är BÄTTRE flyt i lössnö.

Köra lägre infästning bak har jag alltid gjort. spec på mina mountain maskiner. För att flyta bättre i snön.

Att man ska knäcka boggiet därför e bara strunt. Isåfall har man bara haft otur, och då var det då inte infästningarnas fel.

Ankan: du kan köra på nedre fäster HELT utan problem. Kan knäppa kort på min och kompisars maskiner så du ser att det fungerar somd e ska vara så svårt för andra att förstå att det är 100% lungt.


Edit:
"Har du själv sett hur boggiens attackvinkel blir när du monterar en orginalboggie i de nedre hålen?"... JA, många gånger.

Lite grundläggande fakta: Boggiens båda däpare arebetar ilag (iallafall på detta boggie som det handlar om), och har man främre fästet längre upp (eller bakre längre ned, samma sak) så får ena fjädern bara MER tyngd på sig, tills det att boggieskenorna ligger PLANT mot marken. För då hjälkper båda dämparna till, och det blir "hårt". Men då man befinner sig i djupsnö. så är snön "överallt" och båda dämparna hjälper varandra ändå. Och med boggie längre ner bak, får mattan inte lika arg attackvinkel, och man får BÄTTRE flyt i lössnö.

Hur som helst. Då man (som skrivet) har främre fästet på SAMMA ställe som orgina. Så blir attackvinkeln den samma på PLAN mark, altså LIKADAN som den var INNAN man ändradre det bakre fästet. (minus några cm fjäödringsväg. då den bakre dämparen har arbetat ensam, lika många cm som fäsätet är nerflyttat) och fördelarna blir att man återigen använder HELA fjädringsvägen i lössnö + att man får bättre flyt.