Uppgraderingar inför säsong -12?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Ska bli MYCKET intressant att se hur Arctics nya ide fungerar, i mina ögon är den ypperlig...
Helt klart, bättre än sådär blir det inte. Fast hade något liknande på sina Blade-maskiner en gång i tiden tycks jag minnas.
 
R

RevMan

Jag beställde från staterna i våras enbart för att det verkade så otroligt billigt där och jag trodde att det skulle landa på nästan det dubbla (som många brp produkter gör) i Sverige. Fast när jag pratade med min handlare efteråt, som visserligen är en synnerligen hyvens kille med bra rabatter, visade det sig att det hade varit billigare att köpa av honom.
Kolla priset hos din handlare, och är det runt 5" så är det billigt. Men sen kommer en kortning av framdämparna till också...-om man är petig. (0,5")
Kommer ju ett tillbehörskit nu där allt ingår, även dämpare.
Vill man köra med freeridedämparna så måste dom kortas men annars så är det X-dämparna som följer med.
Är nästan säker på att om man har kört sönder båda a-armarna på en sida så är det billigare att hela kittet än bara de två a-armarna.
 

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Varför jag inte har slagit till ännu med ett s36 paket är att man byter 3 av 4 dämpare till en modell sämre, och betalar dessutom för det. Sen så kommer skotern att kännas mindre stabil de gånger man kör på led med en längre centerdämpare och smalare spårvidd.. Men samtidigt kanske den kommer att vara bättre att leka med i snö och skrå.. fast varför köpte man då inte en vanlig summit?? Nu brainstormar jag bara, vill gärna höra era kommentarer på detta.. speciellt om ett par månader när ni har provat och kan jämföra med dagens org.uppsättning..
 
R

RevMan

Man byter bara framdämparna.
Längre centerdämpare har alla summit från 2010 och frammåt.
Har man en freeride och vill ha smalare framvagn så kan man korta orginaldämparna och helt enkelt sälja de dämpare som följer med i kittet, fortfarande billigare än att köpa lösa a-armar.

Det lilla jag körde med freeriden kännde jag att jag gärna hade haft den smalare framvagnen. Jag gillar inte alls att ha skidorna ofset som man måste montera dom utan att byta delar.
Jag hade hellre haft den smalare framvagnen och skidorna centrerad på styrbenen.
Men jag har egentligen inte heller rätt körsstil för freeriden.

Irondog på dootalk var en av de första som bytte till smalare framvagnen på sin freeride och han gillar det.
Vi sålde en Summit X och en Freeride till samma kund och den bredare framvagnen är bara bättre vid landningar efter stora hopp och vid hård ledkörning(villket man inte gör med en summit)
Han älskar den smala framvagnen när det trixas i skogen.
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
För mig mig blev det ett S36 kit, Smittys momentstag, "dekalkit" på insidan av tunneln och en renovering av samtliga dämpare. DJ kit och 441 ramper blir det också förstås. Plus de obligatoriska 30 literna helsyntet och 10-15 remmar ;)
Med tanke på att du fortfarande åker på originalremmen, är du inte rädd att den sista remmen är lite torr år 2026?
 

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Man byter bara framdämparna.
Längre centerdämpare har alla summit från 2010 och frammåt.
Har man en freeride och vill ha smalare framvagn så kan man korta orginaldämparna och helt enkelt sälja de dämpare som följer med i kittet, fortfarande billigare än att köpa lösa a-armar.

Det lilla jag körde med freeriden kännde jag att jag gärna hade haft den smalare framvagnen. Jag gillar inte alls att ha skidorna ofset som man måste montera dom utan att byta delar.
Jag hade hellre haft den smalare framvagnen och skidorna centrerad på styrbenen.
Men jag har egentligen inte heller rätt körsstil för freeriden.

Irondog på dootalk var en av de första som bytte till smalare framvagnen på sin freeride och han gillar det.
Vi sålde en Summit X och en Freeride till samma kund och den bredare framvagnen är bara bättre vid landningar efter stora hopp och vid hård ledkörning(villket man inte gör med en summit)
Han älskar den smala framvagnen när det trixas i skogen.
Tack RevMan.. det är exakt sådan här info man vill ha på ett skoterforum.. hardcore fakta, egen erfarenhet och minst två olika oberoende källor.. klockrent!! Har dock en dum fråga till innan jag springer iväg och gör av med 5 lax.. hur mycket är det man kortar ner org.dämparna för att passa a-armarna?
 

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
0,5 tum= 1,27cm ca....
Tack Malgomaj.. man blir nästan tårögd av den expertis som huserar (på ski-doo avdelningen) på detta forum!! Tack även för att man blir 5" fattigare :bigsmile:

Fast som någon skrev tidigare i en annan tråd (inga namn nämnda P.G):

"Jag har beställt en -11:a och jag hoppas verkligen Ski-doo har kvar remproblemem, det ska synas att man tjänar bra. Dom andra märkena är för fattigt folk." :eyebrows:
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Jag beställde ett 36" kit idag!
Lovade min fru i våras att i år skulle jag inte lägga så mycket pengar på skotern, 10000:- är nog passerat och har inte sett en snöflinga än :)
 
R

RevMan

Kanske ska tydliggöra det jag och Malgomaj har skrivit.
Man "kortar" ingenting förutom cc.
I Malgomajs dämpare har man lagt in ett shims för att flytta in kolvstången 0.5tum och då får den samma mått som orginal x-dämpare där kolvstången är kortare.
 
R

RevMan

Ni som monterar s36 framvagn på era freeride får jättegärna göra mig en tjänst.
Lossa krängningshämmaren, plocka lös en dämpare och ta bort fjädern. sätt tillbaka dämparen och mät fjädringsvägen vid styrbenet.
Byt framvagn och montera en av de medföljande dämparna utan fjäder och mät igen, om möjlighet finns mät också om höjden på fullt utfjädrat skilljer nånting.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Är längden på cylinderröret lika? Om man monterar orginal dämparen som den är så kommer den kunna "fjädra ut" för långt? Det känns inte som ett problem, trodde risken låg i att man slog plunschen i botten vid hårda landar. Sitter infästningen lika på a-armarna? Eller ändrar man geometrin i framvagnen? Sitter dom på samma ställe, borde man behöva en mjukare dämpare
 

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Jag beställde ett 36" kit idag!
Lovade min fru i våras att i år skulle jag inte lägga så mycket pengar på skotern, 10000:- är nog passerat och har inte sett en snöflinga än :)
Haha.. samma här.. "Nej nej, jag köpte ju en ny skoter förra året så nu kommer jag att inte lägga ut några pengar alls på den"..om de bara visste :)