Uppdateringar på polaris 800 -08 och -09

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Hejsan jag har fått hem ett brev i lådan från Östersund om att det ska göras uppdateringar i motorn. Nån mer som fått det?
Hörde att det var toppen kolvar och pipan som skall bytas från min ÅF.

Nån som har haft problem med motorn?
Nån som har problem med nått annat?

Själv tycker jag att boggien är för mjuk och plast som ändrar form.
Samt att jag smällt av en rem men det har dem shimsat till så det ska vara bra nu.
 

4stroke-rider

Välkänd medlem
15 feb 2009
232
0
16
västernorrland
det som görs på din maskin är att man byter ut kolvarna till modell med 2 kolvringar std sitter det bara en per kolv, toppen ut mot en med annat förbränningsrum, slutburken byts och programvaran i ecu:n. dettta för att få en bättre förbränning och få bort bluddret
 

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
Min återförsäljare säger att ljuddämparen är en slp så det kanske blir lite gött ljud i den också :)
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Alla ägare till polaris som har 800cfi motorn -08,-09 ska få uppdateringarna gjorda
det har varit ett flertal som haft problem med dessa motorer, många som skurit gått ojämnt, onormalt hög bränsleförbrukning inte leverart den effekt som uppges,
ska bytas kolvar toppar ny programvara, ljuddämparen hörde jag bara skulle bytas på dem korta maskinerna men de kanske inte stämmer??
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Blir slutburksbyte även på RMK-modellerna. Har redan fått min, blir väl att kasta fast den i samband med att jag gör höstöversynen.

Nya Ljuddämparen är utséendemässigt väldigt lik en gamal Edge-slutburk.
 

Flaeskbulle

Aktiv medlem
15 mar 2007
84
0
6
Uppdateringen jag fick på min Assault var:

Nya dubbelringskolvar
Ny topp med annat förbränningsrum
Ny slutpipa
Ny programvara
Nya fjädrar till VES-ventilerna
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Som sagt ska följande bytas:

Dubbelringskolvar från 2010 800cfi (hört att de haft kolvglapp)
Topp
Slutburk (originalburken är för tät, detta tros vara orsaken till att 800an endast levererat 136 hk istället för 154 som dom ska ha)
Sen var de väl de där me vesportarna..

Min är inne på uppdatering as we speak, enligt åf som redan gjort denna uppdatering på annan D8 och provkört efteråt så blir de ett helt annat ljud och vrid i motorn, han beskrev den som "en helt ny skoter" efter uppdateringen.
Så jag väntar med spänning på att den ska bli klar, kanske man får 18 hk till :)
Utöver ovanstående ska dom renovera dämparna som varit sämre än cykelpumpar ända sen den var ny, fixa elstarten (den har börjat bli strömlös ibland när den stått en stund), göra 320-mila service, byta kedjesträckare m.m.
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Ja det där lät ju bra SnowDevil!
Hur är det får du betala för updateringen av dämpare?

Nja, först trilskades dom med att polaris inte godkänner det som garantirep, men efter att jag stått på mej lite så gick dom med på att åtgärda det, dom skyllde dock på att boggifjädrarna var för klena och skulle bytas ut men jag poängterade att jag även ville ha dämparna renoverade eftersom jag misstänker att det e för lite gas i dom.
Döm om min förvåning när jag skulle hämta skotern i tordags.. för det första hittade dom inget fel på elstarten, sen hade dom bara bytt ut boggifjädrarna (om ens det, jag tvivlar), provade trycka ihop boggin å den bottnade me enhandstryck, dvs precis lika svampig som tidigare, ingen skillnad alls. Så dämparna hade dom inte ens haft lös.
Jag gick in igen och sa att jag vägrar ta hem skotern och att jag inte tänker köra en vinter till med en boggi som slår i botten för minsta knöl (bara jag ställer mej på den så sjunker den ihop 10-12 cm.)
Bad mekanikern själv komma å känna på min och polarens dragon 600 som var inne samtidigt (hans är ställd på medium, min är klickad i botten, dvs hårdaste läget) och 600an är 3-4 ggr styvare än min.
Efter att han känt på den och jag gnällt lite till så skulle dom ta in den igen, renovera dämparna å schimsa dom..
Så nu är dom väl stenhårda när jag får tebax den.. :hmmmm:

Om dom vägrar, stå på dej.. är det en seriös firma så vill dom ha nöjda kunder om man säger så. Man ska ju inte behöva betala själv för fel som uppstår på en ny skoter som man betalat 120 tusen för..

Däremot kan jag säga att när jag provstartade den efter att dom gjort uppdateringen hade den ett helt annat ljud, nästan som med slp pipa.. lät betydligt vassare och gick rent & fint. Dessvärre hann jag inte prova den så mkt pga det fina vädret (spöregn å bar asfalt)

Kan återkomma när jag fått hem den och provkört ordentligt. :becky:
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Annars e jag nöjd me den, enda felet förra vintern var att burken vart så varm att plasten runt starthandtaget smälte, det byttes på garantin sen satte dom värmefolie på insidan av plastkåpan. Jag körde 312 mil i vintras och på den sträckan gick det 3 remmar. Originalremmen höll 200 mil och gav upp efter en timmes fullgas dragrace mot diverse brp maskiner ;)
Sen har jag bränt en ultimaxrem, den höll 70-80 mil. Är nu inne på tredje remmen som är en polaris original av lite hårdare modell, minns int numret på den i huvvet..
Detta är helt acceptabelt slitage enligt mej iaf, på en maskin med över 150 hk som ständigt går på fullgas..
Hade det varit en lynx/ski-doo 800 så hade den nog käkat ett helt kåpsläp med remmar på dom milen :(
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Okey okey!
Ja jag tycker det är helt sjukt med denna boggie... den är ju alldeles för mjuk så är det ju bara!
Och jag tycker inte det är det minsta tvivel om att det är polaris som ska stå för en om schimsning!
Får man fråga vart du lämnar in din? Själv har jag bytt ställe till en firma som bemöter kunden bättre!
Angående remm slitage så har jag fått tipset:
Montera luftkittet från slp så variatorerna får bättre kylning.
Dreva ner. Dem är väldigt mycket drevade dessa orginal.
Där jag ska lämna in säger dem att det är nästan alla som bytt ner sig från 25 till 23 tänders drev... blir mycket bättre mot remmen och samtidigt ingen toppfart tappar man
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Okey okey!
Ja jag tycker det är helt sjukt med denna boggie... den är ju alldeles för mjuk så är det ju bara!
Och jag tycker inte det är det minsta tvivel om att det är polaris som ska stå för en om schimsning!
Får man fråga vart du lämnar in din? Själv har jag bytt ställe till en firma som bemöter kunden bättre!
Angående remm slitage så har jag fått tipset:
Montera luftkittet från slp så variatorerna får bättre kylning.
Dreva ner. Dem är väldigt mycket drevade dessa orginal.
Där jag ska lämna in säger dem att det är nästan alla som bytt ner sig från 25 till 23 tänders drev... blir mycket bättre mot remmen och samtidigt ingen toppfart tappar man

Nu har jag fått hem min och jag kan ärligt säga att det blev en ny skoter efter motoruppdateringen. Dock håller jag ju på köra in den nu och underlaget är ganska slirigt men har testat bränna ur den lite iaf å nog går den ju BETYDLIGT bättre än innan. Ett helt annat motorljud, renare gång, mkt rappare gassvar och mer bottenvrid var några av fördelarna jag märkt hittills.
Vad beträffar boggin så har jag nu fått dom mest förstärkta boggifjädrarna som finns till denna maskin, båda dämparna är renoverade med ny olja & gas samt schimsade, sen har dom släppt lite på boggin pga att den hade på tok för mkt skidtryck. Bakre boggidämparen hade tydligen innehållit mer vatten än olja (kondens ?)
Skotern blev väl ca 7-8 cm högre i bakändan plus att den ger sej inte en tum när jag ställer mej på den (väger drygt 100 pannor)
Förra vintern klickade jag upp den på hårdaste läget och då sjönk den nästan 10 cm av enbart förarvikt, dessutom slog den i botten för minsta ojämnhet när man smiskade led..
Så nu kan man säga att den är stum, milt uttryckt. Blir att klicka ner den (är fortfarande på hårdaste läget) och prova sej fram.
Fast det är ju klart bättre med en stenhård dämpare än en som är mjukare än en slutkörd cykelpump.

Den har nu varit på verkstad i ca 3 veckor och det har inte kostat mej en spänn. Hoppas du inte handlat av kalix maskiner för då lär du få punga ut från egen ficka.

Jag har köpt/servat min hos Sixten Nilssons motorservice i boden, en firma jag varmt kan rekommendera. De är inte bara supertrevliga utan värnar om kunderna oxå. Har man problem får man det åtgärdat utan gnäll. Dessutom betalade dom betydligt bättre i inbyte än sina konkurrenter. Polaren som bytte in sin shift -08 som gått 250 mil fick otroliga 71000 för den !! (kostade 79900 NY) Kalix maskiner bjöd 56 för den :hmmmm2:
Jag fick 35 för min edge 800 -01, kalix maskiner bjöd 25 för den.

Ett tips, prata med kenneth på nilssons motorservice nästa gång du ska byta skoter (om du inte redan handlat där ?)
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Har satt 23 kugg i min, tycker det är alldeles lagom. Dock kan jag ju inte påstå att jag haft nåt remslitage att tala om, 2 brända remmar på ca 340 mil varav en ultimax å en original som höll 200 mil är då fullt acceptabelt i min värld (inne på 3e remmen nu).
En polare till mej har kört ungefär samma sträcka med sin lynx 800 -09 å den har väl tuggat i sej ca 20-25 remmar.....