Uppätet hål i boggien

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Hej,

Håller på att gå igenom min boggie och har upptäckt ett problem i det undre staget som den främre dämparen är fäst vid (och till viss del även den bakre dämparen). Ett av bulthålen på ena sidan om staget som fäster den vid boggien har "ätits upp" så till vida att hålet blivit större. Boggien är ju gjord i aluminium och bulten i stål. Det får till följd att staget hamnar snett eftersom det andra bulthålet är intakt.
Vidare kommer der slutligen braka av då hålet ätits ur ännu mer.

VAD ska man göra åt detta? Jag har fundering på att gjuta igen hela hålet med kemisk metall och därefter borra ett nytt i den gjutningen. Funkar det? Är kemisk metall så hårt att detta skulle hålla??

Eller har ni några andra goda tips som kan hjälpa mig...?
 

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
har ingen erfarenhet av kemisk metall men skulle tro att det skulle funka om du samtidigt tog och satte stålplattor/stora brickor utanpå och fästa med kemisk metall. förstår du hur ja menar?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Försök hellre svetsa med TIG svets om du känner någon kunnig. Blir minst 100 ggr bättre
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
dema skrev:
borra hålet runt och svarva en hylsa och sätt i
Ja, det kanske fungerar. Problemet blir bara att centrera rätt när man borrar upp hålet. Annars hamnar ju hålet ett antal mm fel. Och så blir det ju en försvagning just där eftersom att hålet är större. Absolut bäst är att lämna in delen för svetsning (om man inte kan själv).
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Har ytterligare en variant...det finns något som heter "Marine någonting" och ska vara världens starkaste lim. Den går att bygga upp till 10 mm, vilket gör att det skulle passa mitt hål.

Det ska klara upp till 300 kg/cm2 i drag och ska enligt tillverkaren bli lika hårt som stål och går att borra och gänga i. Det räcker ju med att den är "NÄSTAN" lika hårt som stål för att et ska bli bättre än var det var innan...aluminiumet är ju mjukt till skillnad mot stål.

Vidare fäster den mot bl.a. aluminium och det är ju en fördel... :)
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
En klok man sa: "Om det låter för bra för att vara sant, så är det troligen inte sant!"

Det här låter för bra för att vara sant. :rolleyes: "Genvägar är senvägar", osv. osv. Men det klart att ibland kan man ju ha tur. Kanske värt att prova om det inte är så dyrt? Men om det inte fungerar så riskerar du att stå där med samma problem igen mitt i säsongen.

Det är inte alls så dyrt att få något så litet svetsat om du plockar bort delen och tar med till en verkstad. Ofta bara en tårta till gubbarnas fika.
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Haha..så sant så sant..

Men jag i övrigt är för lat för att över huvud taget leta reda på en verkstad och än hellre släpa med mig halva boggien.

Auto-Marine heter limmet som för övrigt är amerikansk-framtaget och det brukar ju vara det värsta i all lägen..

Finns på Clas Ohlson:

AUTO-MARINE Epoxy Lim. Ett av världens starkaste limmer. Tål stötar, vibrationer, hydralolja, bensin etc. Bearbetningstid: 20 min innan härdningen påbörjas. Draghållfasthet: 278kg/cm² efter 16 tim. Tål temp. från -50° till +300°C. På förp. finns användningstips och bruksanvisning.

Läser man vidare på förpackningen står det att det blir lika hårt som stål och kan borras och gängas.


Vet ej om detta stämmer, men enligt en arbetskamrat som provat det säger att "hårdare än så här kan det inte bli...", så det verkar ju kalas!!
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Kemisk metall och en plåt eller en bricka tror jag på..Om möjligheten att svetsa inte finns. Det där limmet tror jag spricker när det blir kallt,även om det står att det ska stoppa för 50minus grader. Alla om där testerna är ju gjorda i laboratoriemiljö under perfekta förhållanden och absolut kliniskt rent
 

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
Är det klart?!

Hur går det med limmandet? Funkade det, eller löste du det på annat vis? Antar att du inte kunnat testa riktigt full ut ännu men man kan ju "känna" på ett ungefär hur okm det kommer att gå?! Ha'de
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Nja, jag lämnade faktiskt in boggien till en av våra mekanikerkillar här på firman och han sa att det var busenkelt att svetsa aluminium, så han fick göra det åt mig. Jag är faktiskt på väg bort till dem och se om han är klar...

Nu börjar man faktiskt längta till vintern igen...det har ju som bekant "vänt" idag och vi går mot mörkare och kallare tider! :) Det står inte på förrens man kan ut och provköra på rimfrosten... haha
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Ralle77 skrev:
Nja, jag lämnade faktiskt in boggien till en av våra mekanikerkillar här på firman och han sa att det var busenkelt att svetsa aluminium, så han fick göra det åt mig.
:) Bästa tänkbara! Inget lim i världen kan mäta sig med det.............. Förmodligen billigare också!?