Underhållsladda resp ladda nytt MF-batteri mm

26 sept 2010
24
0
1
I min Yamaha Viking 2008 sitter ett batteri som kallas YTX20L-BS. Fabrikatet har jag ingen aning om, har inte kommit så långt i skruvandet ännu men det borde vara originalbatteriet. Enligt bruxen är det av typ MF och "underhållsfritt."

Ställde in skotern i april i ett garage och kopplade in en CTEK laddare (Zafir 45- Clas O 499:) som en kort stund visade på att batteriet laddades, sedan gick laddaren ned på underhållsladdning. Laddaren stod då på vinterläge, dvs. den ger 14,7V mot normala 14,4V.

I juni kopplades laddaren om till att ladda "bara" 14,4V och allt såg OK ut.

Av olika anledningar kom jag sedan inte åt att kolla skotern förrän nu i förra veckan. Den fiins på annan ort en bra bit bort..

Laddaren visade då bara att den var inkopplad. Inget alls i den övre raden med de två dioder som ska visa laddstatus.

Nybörjare och glad amatör så ger detta upphov till ett antal frågor.

1. Vad händer vid stromavbrott? Borde jag ha kunnat testa själv men glömde det innan jag for hemåt igen. Minns laddaren vilket läge den stod i och återgår dit efter ev. avbrott på 220 sidan? Ström till minnet (om det finns) borde den ju kunna få från batteriet?


Ingen av de båda statusdioderna lyser, vare sig underhålls- eller fulladdning. Enligt bruxen beror det endera på att batteriet är paj eller att det inte finns nätspänning.

Nätspänning fanns när jag kollade. Således fel på batteriet som ju går på fjärde året? Eller en felaktig laddare? Fått sig en knäck av ett åskväder under sommaren? Eller taskiga komponenter?

Ska trassla mig iväg till garaget om nån vecka igen och kolla vidare med en annan laddare. Kanske slutar med nytt batteri...

Fråga 2
Prisbilden på sådana här batterier varierar ju kraftigt. Är alla batterier "bara för att de heter YTX20L-BS" OK att ha i en skoter? Dvs spelar fabrikatet roll? Jag misstänker att det kan vara skillnad på batteri för MC resp. snöskoter.

Fråga 3
Eller är YTX20L-BS "bara" en formstandard som anger den fysiska storlekarna och rätta volter och amperetimmar?


På länken här http://www.motospeed.se/faq.asp?cate=32
kan man på andra inlägget uppifrån läsa om en polare som köpt ett sådant häringa batteri. Det här verkar dock vara ett som ska fyllas med syra och som skulle laddas med hela 16,9V i slutet av den första laddningen. Men det var dock ett batteri till en MC.

Fråga 4.
Finns det färdigladdade batterier som inte kräver mer mickel än att sätta dom på plats? En site av de jag kollat på säger att batteriet måste laddas av fackman innan det tas i bruk.

Om jag nu tvingas fixa nytt batteri så blir det väl hos en lokal handlare. Men jag är ganska rudis på ämnet och suger gärna åt mig kunskap INNAN jag gör affärer. Det känns bättre så..:)