Underhållsladda batteri "på distans"

Tobias_

Medlem
7 mar 2013
34
6
8
Hur ofta bör jag ladda/underhållsladda batteriet i skotern? Förutsättningarna är följande:

Skotern, Lynx års 2019, används under vintern i snitt 3-5 dagar per månad. Står i kallgarage i fjällen när den inte används.

Ny Ctek-laddare med Helautomatisk "anslut och glöm"-laddning i 8 steg, som startar i läge "Normal" och hoppar till läget "Care" när batteriet är färdigladdat.

Laddaren förbrukar backström: "Mindre än 1.5 Ah/månad" (När laddaren är ansluten till batteri men inte igång)

Jag kan på distans slå på och av eller schemalägga laddaren när jag vill med hjälp av Telldus smarta hem-lösning.

Vad är bäst för batteriet och dess livslängd? Ska laddaren vara på hela tiden eller räcker det med 1 dag i veckan, en halv dag i veckan?

Tack.

28289
 
Last edited:

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Lika bra att lämna den igång hela tiden, om du nu ska ladda, ingen risk att batteriet far illa då nya laddare är så smarta. Underhållsladdningen drar nästan ingen ström heller om du är orolig för det. Men om du använder skotern varje månad klarar du dig fint utan att ladda också.
 

Tobias_

Medlem
7 mar 2013
34
6
8
Fick svar från CTEK. Värt att lägga på minnet.

Tänk att bästa batteristorleken för en laddare är i mitten av storleksrekommendationerna.
Tex en laddare från 10 -80Ah, då är ju medlet nånstans 30-60 Ah. Om du bara ämnar ladda 10 Ah batterier, köp då en mindre laddare, lika så om du bara ska ladda stora batterier , köp en större laddare.

Laddaren jobbar efter en algoritm som har olika parametrar beroende på förmodad batteristorlek.
Laddaren själv ser inte batteristorleken, utan behandlar batteriet enligt de premisser den har fått.
Ett litet batteri kommer därför att behandlas som ett större, och blir därför i otakt med de olika faserna, t.ex. absorptionsfasen (toppladdning mellan 80-100%) tenderar att dra ut på tiden även om strömmen är alldeles för hög för ett litet batteri, vilket inte är önskvärt, och i långa loppet kommer detta att inte alls förlänga batteriets livstid utan tvärtom.

Så därför skulle jag inte rekommendera att använda en för stor laddare till ett litet batteri.
PGA ovan så kommer batteriet troligen att bli underladdat - hur underligt det än låter.
Spänningen kommer stiga för fort och laddaren kommer tro att batteriet är fullt. När spänningen sen sjunker är mängden ström som gått in i batteriet inte tillräckligt för att fylla det.

Så T2G är inte det bästa alternativet för kontinuerlig användning.

POLAR eller MXS 5.0 med MC- läge skulle jag rekommendera.

Om 1/2 dag i veckan räcker kan jag tyvärr inte säga, beror på så mycket olika omständigheter, inte minst rådande temperatur.
Jag skulle ha laddaren på hela tiden. Den har ju automatisk underhållsfunktion just för att man inte ska behöva komma ihåg att ladda.

MVH



Teresa

CTEK SUPPORT TEAM