Ultran käkar rem.

Bystrom

Medlem
26 dec 2004
44
0
1
www.freewebs.com
Har en Polaris Ultra SP som käkar rem som själve f*n..
Började titta litegrann, då såg jag att ena motorfästet var av, så jag lagade det, men det hjälpte ingenting på rem-ätningen...
Ser ut som att remmen går för varm, och den lirkar upp snöret som sitter på remmen,
men den ser inte speciellt sliten ut.... har försökt se ifall det är några skador på variatorn, men jag kan inte se eller känna det heller.. och den slits inte snett.... någon som har haft liknande problem eller tror vad det kan vara?! nån av fjädrarna i variatorerna som börjar ge vika?!
tacksam för svar, börjar bli dyrt med remmar...
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Du kanske borde kolla om variatorerna är rätt linjerade... Det kan ju vara det. Svårt att säga vad det riktigt kan vara.
 

manken72

Medlem
1 mar 2005
10
0
1
Hej

jag har haft samma problem på min storm.
det är sekundär axeln som böjer sig det enda du behöver göra är att flytta ut lagret med en distans som finns att köpa på polaris. eller så gör du en själv det gjorde jag.
 

Pupp

Välkänd medlem
5 dec 2004
141
0
6
Bredbyn (Ö-vik)
har jusst samma problem med min storm 800cc ... den trasslar ut tråden ur remmen...
även på ultimax 3:an
vet inte heller vad ja ska göra...
 

lars78

Medlem
9 jan 2005
24
0
1
Östersund
Jag har problem med min maskin som sliter sönder remmar håller max 10mil.
jag tror att min sekundär kärvar lite pga slitna bussningar, samt att jag har hög förspänning på fjädern. min teori är helt enklet att sekundären håller emot så hårt att primären klämmer sönder remmarna, har provat både orginal och ultimax 2 & 3 och de håller lika dåligt..
 

Bystrom

Medlem
26 dec 2004
44
0
1
www.freewebs.com
Alltså. manken72. Jag har nu plockat upp och mätt variatorerna upp och ner och höger och vänster. Enligt boken och folk jag pratat med ska det vara 16mm från ytterkant till ytterkant mellan variatorerna, men det var 19,5 .. så jag har grejjat och pysslat så nu är det 16,5... MEN nu till problemet.. jag har ett 3mm's glapp på sekundären, och hur nyttigt är det? Lite glapp ska det vara har jag hört, men är 3mm för mycket? Har inte provat än, pga att jag har slut på remmar... bränt en 3 styckna nu på 2 helger.. :)
 

manken72

Medlem
1 mar 2005
10
0
1
3 mm är helt okej men du ska flytta ut lagret som är bakom variatorn med en distans om det inte redan är gjort. kan nämna att jag jobbat på tt-trading som skoter reparatör
 

Pupp

Välkänd medlem
5 dec 2004
141
0
6
Bredbyn (Ö-vik)
kuddarna???

jag som har samma problem med min 93s storm med 95:ans 800cc...
fick låna en variator linjerings verktyg idag av en polaris reperatör å testade på skotern...
det var nästan på micro millimetern rakt.. så det var inte linjeringen iallafall...
inte heller några skador på skivorna..

Han hade en teori att kanske motorkuddarna var utmattade...
det låter ju logiskt för den käkade inte rem när den var ny...
om sekundär axeln sviktar borde den ju ha gort det hela tiden i så fall...nää tro inte det.
dessutom bordde inte fjäderspänningen påverka så mycket om det har funkat tidigare
 

Bystrom

Medlem
26 dec 2004
44
0
1
www.freewebs.com
Har 16mm sidoförskjutning nu, samt 5,5mm "glapp" i variatorn.. Tydligen ska denna variator vara en rörlig sådan, och det var det inte förut... Ska upp till fjällen snart, skriver hur många remmar jag brände. :)
 

Pupp

Välkänd medlem
5 dec 2004
141
0
6
Bredbyn (Ö-vik)
skulle bara säga att jag körde sönder ulimax 3:an i dag efter en kraft-lina...
ja kom med full gas hoppandes över en kulle skoten stog rätt upp å sedan ner den slog i i vändrullen å de bara small till... Usch ska snart till fjälls...dyrt
 

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
45
Kalix
Kom ihåg att ni ska ställa motorn ca 1-1,5mm snett framåt. Dvs när man lägger dit variator linjalen skall den ta i bakre kanten på sekundären, och på främre kanten skall man få ner 1-1,5mm blad mått. Vid belastning blir då motor linjeringen rak. Detta är mer noggrant på starkare motorer. Shimsa ut lagret har jag aldig hört talas om, lagret skall sitta i lagerhållaren direkt mot chassit. Shimsar man ut det något så kommer chassits upphägning att försvagas. Lagerhållaren skall alltså ligga helt plant mot chassit. Sett flertalet chassin där denna upphägning har gett vika pga felaktiga monteringar.

Om linjeringen är korrekt och motor kuddar är fräscha, så är felet någonstans i variator erna.

Ta isär sekundären och kolla om klackarna är fräscha. Är de helt slut kan de göra att variatorn går tungt, och belastar remmen för mycket.

Rem haveri beror för det mesta på:

1. Fel linjering
2. Dåliga motor kuddar
3. Glapp i bussningar i variatorerna, slut klackar.
4. Dåligt rengjorda skivor.
5. Smutsig rem, vatten på remmen.

En rem går sönder för att tempen blir för höga av olika orsaker, slir, friktion, för hög belastning, fel material val.
 

Pupp

Välkänd medlem
5 dec 2004
141
0
6
Bredbyn (Ö-vik)
Jag har bytt motor-kuddarna nu i helgen.. dom var riktigt slitna...
man kunde röra motor-fästet i kuddarna... får se nu om det blev nå bättre sen det blev bytt.
 

manken72

Medlem
1 mar 2005
10
0
1
du kan göra en distans å testa borde funka på din maskin å.
om du gör en så gör den så tjock som möjligt.
du har ju brickor mellan variatorn och lagret den får inte bli tjockare än vad dom är tillsammans. Du måste göra den lite tunnare för du måste få dit minst en bricka så att variatorn inte tar i lagret å kolla sen att alla mått stämmer.
 

Bystrom

Medlem
26 dec 2004
44
0
1
www.freewebs.com
Har nu varit i fjälls i lite drygt en vecka... efter ett par dar märkte jag att motorfästet var av igen, på samma ställe.. så jag köpte mig 3 remmar till, plus att jag hade 2 nya med mig, sen laddade jag som en gris.... vafan, nu har jag ju ett halvår på mig att repa... jag hade kul som själve djävulen även med knäckt motorfäste..
 

Forsberg

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
16
viksjö sverige
Sv: Hej

jag har haft samma problem på min storm.
det är sekundär axeln som böjer sig det enda du behöver göra är att flytta ut lagret med en distans som finns att köpa på polaris. eller så gör du en själv det gjorde jag.
hur gjorde du distansen?
hur djup ska den vara?