Ultra hållbarhet

Pfes

Ny medlem
10 jan 2005
4
0
1
Boden
Har hört att ultra motorn är en av skotervärldens mest skottsäkra motor standard men hur är den om man tex monterar slp-pipor på den?

Några speciellt svaga punkter man ska kolla på vid eventuellt köp?
 

Sundin82

Välkänd medlem
1 okt 2004
250
0
16
Östersund
Har hört att dom går hur dåligt som helst om man inte sätter på Pipor, sämre än XLT, XCR motorn. Tror inte livslängden blir speciellt kortare. Bara du bestyckar rätt
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Det är ju otroligt många Ultror som går med pipor (meste SLP verkar det som...) å har då inte hört nåt speciellt så de håller nog ihop rätt bra.
Däremot ska man nog vara lite mer vaksam för XLT med pipor, har hört att bottendelen inte riktigt tål varvtalen och att det företrädesvis skulle gälla de tidiga 580-motorerna....
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
keihin skrev:
Det är ju otroligt många Ultror som går med pipor (meste SLP verkar det som...) å har då inte hört nåt speciellt så de håller nog ihop rätt bra.
Däremot ska man nog vara lite mer vaksam för XLT med pipor, har hört att bottendelen inte riktigt tål varvtalen och att det företrädesvis skulle gälla de tidiga 580-motorerna....
Menar du att nya xltn med 597cc motorn klarar av pipor bättre?? om ja förstått dig rätt??
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
KimAlexander skrev:
Menar du att nya xltn med 597cc motorn klarar av pipor bättre?? om ja förstått dig rätt??
Jag menar egentligen ingeting utan sprider bara ryktet vidare...
Har alltid pratats om att XLT-motorerna öht (även om de sitter i en XCR) inte riktigt tål att pipas (både 580 å 600), så man ska nog vara lite vaksam iaf.
För att tala lite i ordspråk så är det ju lätt att göra en höna av en fjäder...men å andra sidan så är det ju ingen rök utan eld.
Å enl. vad jag hört så ska ändå 600 klara det lite bättre än 580, men därmed inte sagt att den klarar det bra.
Har ingen egen erfarenhet i ämnet utan, som sagt, jag sprider bara ryktet vidare...