Ufo problem

polarisindy

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Jag har problem med en Polaris indy 500 -91. Sen jag monterade ufo brickor på den så tar den hemskt mycket bensin ca 3 liter milen fast om man tittar på stiften så är det choklad bruna som de skall vara vid rätt bestyckning. Någon som råkat ut för samma sak??
 

plösen

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Det verkar som att du har monterat UFO`s med
samma vinkel som trottlarna har.Du ska montera UFO`s med en storlek STÖRRE vinkel än vad trottlarna har. Exempel, en trottel med vinkel 3,0 ska ha UFO 3,5 + att den del av trotteln som går förbi UFO-brickan ska slipas bort,detta för att öka luftflödet genom förgasaren.Trotteln kan alltså inte användas utan UFO-brickor senare,modifieringen är permanent.Om du inte vill slipa i trottlarna så är det bara att glömma UFO´s eller acceptera en ruggig bensinförbrukning.
Min 500-92a har följande bestyckning med UFO´s
Luftskruv 1v ut, pilot 10, main 330, nålclip
3 spåret uppifrån.Det ger en avgastemp mellan 1175F-1350F vid -11C.
Det ska jämföras med bestyckningen utan UFO´s som var Luftskruv 1v ut, pilot 30(standard är 40), main 280, nålclip 2a spåret uppifrån. Avgastemp = 1200F-1350F vid -1c. Bägge exemplen mätt vid havsnivå.
Med UFO´s rätt monterat så blir motorn betydligt starkare på låg och mellanregister + att den klarar skillnader i temperatur och höjd mycket bättre än utan UFO´s.
Visst går det åt mer bensin (det gör det alltid när effekten ökar)men det är det värt.