Tycker mattan sträcks för mycket

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Hej nu har jag äntligen blivit klar med boggien som jag monterat i gamlynxen.
Blev sen väldigt fundersam då jag tyckte mattan blev lite väl spänd när jag satte gung på skotern. Ska det vara så eller har jag gjort något fel under bygget. sen hänger ju mattan bra mycket när jag hissar upp den igen.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
En matta spänns en hel del då boggiet komprimeras.

Det är väll största utmaningen då man bygger boggie.

Har du fel geometri så spänns mattan mer än den ska .

Så ja, du kan ha byggt fel om du tycker den blir för spänd.
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
En matta spänns en hel del då boggiet komprimeras.

Det är väll största utmaningen då man bygger boggie.

Har du fel geometri så spänns mattan mer än den ska .

Så ja, du kan ha byggt fel om du tycker den blir för spänd.


Okej då ska jag börja med att kolla om jag får ut full rörelse eller om mattan stoppar
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Många Yama har ju problemet att dom helt tappar mattspänningen när det fjädrar ihop.

Hursomhelst så är det jävligt svårt och kommer antagligen att kräva en hel del mixter innan du får till det.
Ett tips; Det är framsvingen som styr allt med mattsträckning under fjädringsrörelsen sålänge boggin inte är fullkopplad. Så experimentera med den först och spika dess utseende innan du bygger bakskvingen.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Ett tips; Det är framsvingen som styr allt med mattsträckning under fjädringsrörelsen sålänge boggin inte är fullkopplad. Så experimentera med den först och spika dess utseende innan du bygger bakskvingen.
Som JAAG säger, det sitter mkt av detta i den främre svingen.
Längre sving ger en mer vertikal rörelse rakt upp i tunneln utan mattsträckning.
Kortare sving ger fortfarande mer vertikal än horisontell rörelse, men den horisontella rörelsen blir längre när svingen är kortare. (Inom vissa gränser)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
En väldigt kort framsving som står nästan rakt upp i utsläppt läge, typ Yama Nytro, släpper ofta mattsträckning när den fjädrar ihop då den skjuter bak boggin mindre än den släpper in den.

Jajja, målet är ju att omkretsen ska vara samma i båda lägena, och det är inte helt lätt!!!

Teoretiskt kanske man kan sträva efter något mer sträckt matta ihopfjädrat så risken för överkuggning minskar då fästet är som bäst.
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Jag kollade upp det idag genom att montera bort fjädringen för att se om boggien hade full rörelse till golvet. Och det var inga problem så nu kan tråden låsas