twin pipes och turbo??

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
Tjena!
har funderat lite på de där med att turbo konvertera skotrar, jag har bara sett med singel pipa men ALDRIG någon som byggt med twin pipes?
de borde ju fungera tycker man, ingen annan än jag som har funderat på det?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Asker skrotade väll iden med separata pipor och turbo? Han kan säkert förklara varför han backade då han är den bästa byggaren på forumet (enligt mig)

Byggde turbo på en maskin med twinpipes för några år sedan men inget jag gärna gör igen...
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har funderat mycket på det och tror att största anledningen är att det blir trångt ! sen är det nog inte så många som kan motivera sig att börja med det då det blir ännu mera att ta med och inte många har gjort det tidigare , jag tror att rätt byggt så bli allt lite bättre både gassvar och effekt ..
 

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
men som i arctic cat så finns de ju pipor som går båda går över motorn och då får man ju ändå plats med en IC?
mn om någon har bilder på de så länka eller lägg gärna in här, skulle vara kul att se om de finns någon som har gjort de:)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Största anledningen att jag körde med singelpipa i mitt bygge var för att överhuvudtaget få plats med allt.
Nu är singelpipa på en trippel väldigt oprövad mark så i mitt fall hade det säkert vart enklare att kört med trippelpiporna men då blir det problem att få plats med turbon...

Sen anledningen att man mest kör med singelpipa istället för twinpipes är för att en singelpipa normalt funkar väldigt väl och ger mindre avkynlning på avgaserna så responsen bör bli bättre. Sen är det nog en kostnadsfråga på turbokiten, en singelpipa sitter ju redan på skotern när mna köper den..
 

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
Största anledningen att jag körde med singelpipa i mitt bygge var för att överhuvudtaget få plats med allt.
Nu är singelpipa på en trippel väldigt oprövad mark så i mitt fall hade det säkert vart enklare att kört med trippelpiporna men då blir det problem att få plats med turbon...

Sen anledningen att man mest kör med singelpipa istället för twinpipes är för att en singelpipa normalt funkar väldigt väl och ger mindre avkynlning på avgaserna så responsen bör bli bättre. Sen är det nog en kostnadsfråga på turbokiten, en singelpipa sitter ju redan på skotern när mna köper den..
tack för ett väldigt bra svar:)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Dubbla pipor gör bara uppspoltiden ännu längre än den redan är på singelpipa.

Enda fördel med dubbla pipor är när väl turbon nått sitt förutbestämda ladd skulle motorn ge ca 8-10% mer hk. Samma som utan turbo med andra ord.

Men uppspoltiden är ju största kruxet så singelpipa vinner i körbarhet om man inte är ute hög effekt på lågt laddtryck eller nå hutlösa hk antal.

Dubbla/trippla pipor Kan nog vara bra om man vill skona motorn från högt laddtryck också.

Jag vet att Thundercat 1000cc med trippla pipor och turbo funkar bra med både singleturbo och dubbla. Den thundercatten funkade både bra till dragrace och grillturer (inte min). Men hur mycket segare uppspol den hade vs singelpipa har jag ingen aning om. Den höll bra påstog ägaren trotts 300-350hk urtag och hade inte störande seg uppladd.
 

The Hulk

Medlem
4 jan 2011
43
1
8
Som Asker skrev så ökar kylningen av avgaserna enormt. Du får mer än dubbel piparea som leder värme från avgaser till omgivande luft. Kalla avgaser = högre avgastryck för givet laddtryck = motorn fungerar bara upp t.o.m. laddtryck X. Där X är lägre ju lägre temperatur du har på avgaserna.

Om du kan bibehålla eller öka avgastempen in i turbinen jämfört med vad du ser på motorn med singelpipa så kommer du att, precis som utan turbo, se högre effekt med twinpipes.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
hur mkt svalare avgaser har man ut ur pipan i praktiken ? skulle vara intressant att köra med en givare i stingern och jämföra ett par tex dubbel och singelrör ...
 

The Hulk

Medlem
4 jan 2011
43
1
8
Jag har inte mätt detta på singel vs dubbelrör. Men på min encylindriga turbomotor hade jag 700-800 *C i headern och följande i stingern när den stabiliserats på full last:

Turbintemp Notering
220*C Olindad pipa
360*C Lindad
850*C+ Dagens specialare

Att notera är att pipan är ganska fet i förhållande till motorns storlek. Bellyn ligger på 3,55ggr avgasportens diameter. Avkylningen är pga. detta mycket god.

Olindad pipa medgav max 0,15 Bar laddtryck. Lindad pipa medgav 0,3 Bar
Dagens specialare medger 0,9 Bar sen öppnar WG:n. Med riggad WG sticker laddet 1,1 Bar+ sen är det bäst att avbryta...
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Jag har inte mätt detta på singel vs dubbelrör. Men på min encylindriga turbomotor hade jag 700-800 *C i headern och följande i stingern när den stabiliserats på full last:

Turbintemp Notering
220*C Olindad pipa
360*C Lindad
850*C+ Dagens specialare

Att notera är att pipan är ganska fet i förhållande till motorns storlek. Bellyn ligger på 3,55ggr avgasportens diameter. Avkylningen är pga. detta mycket god.

Olindad pipa medgav max 0,15 Bar laddtryck. Lindad pipa medgav 0,3 Bar
Dagens specialare medger 0,9 Bar sen öppnar WG:n. Med riggad WG sticker laddet 1,1 Bar+ sen är det bäst att avbryta...
Vad är dagens specialare?