Tvekan i accelarationen, 600 e-tech

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö
Min rem har suttit på sedan skotern va ny. Den har nu rullat 280 mil och remmen är justerad så att den ligger 2-3 mm över skivan på sekundären. Remmen ser ut som ny fortfarande och sekundären är ej justerat max.
Jag upplever att detta händer när skotern ej är riktigt varm och man gasar på.
Precis som ovan skrev så om man släpper gasen och ger fullt igen så försvinner problemet, det uppkommer enbart ibland.
Skotern är en summit e-tec 600 2010
2-3mm över säger du , räknar du på ventileringens överkant lr nere i "dalen" där remmen börjar? (inte bra beskrivet, hoppas du fattar :D )

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö
om min rem skulle va så där långt ner så går min skoter som skit! Jag räknar inte med kammarna på remmen utan brukar ligga nån mm

över skivans kant och sen kollar jag så att mattan snurrar sakta på tomgång när jag lyfter den bak.

danwed

Välkänd medlem
10 aug 2007
104
0
6
Norrbotten
ok, jag har justerat min enligt bilden ovan så att själva remmen ligger jämt med sekundärens överkant och kammarna sticker upp. Skotern går rappt och växlar ok samt snurrar sakta på tomgång om man håller upp boggien...

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö
Tycker den ser ut att va för långt ner på bilden men det spelar ju ingen roll jag ser nog fel , vinkeln gör nog att den ser lägre ut än vad den är

Överens om hur remmen ska va är vi ju iaf :D

danwed

Välkänd medlem
10 aug 2007
104
0
6
Norrbotten
ska testa att justera remmen ikväll och eventuellt byta till ny rem kanske för att se om fenomenet med "tappet" försvinner för gott...

danwed

Välkänd medlem
10 aug 2007
104
0
6
Norrbotten
kollade även i instruktionsboken och den säger att man skall justera så att dalen på remkammen ligger i nivå med skivan på sekundären.

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Lät återförsäljaren laga saken på sekundären igår. Han sa att remmen låg aningen för högt så han sänkte den till så som Danwed skriver; dalen på remkammen i nivå med skivan. Jag har kört idag och första intrycket var att den gick "mjukare" fram, typ som om man förlorat några hk på lägre varv (inbillning?).. Jag behöver köra mera för att veta om det blivit bättre med tvekandet.

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö
Mattan snurrar för mkt på tomgång , dvs den driver skotern framåt.

Utväxlingen blir för låg hela vägen , dvs remmen kommer inte att gå upp optimalt på primärvariatorn ,

du får ett felaktigt växlingsförhållande mellan variatorerna.

danwed

Välkänd medlem
10 aug 2007
104
0
6
Norrbotten
Kontrollmätte bredden på min rem som suttit på i 289 mil nu, den var 35,6mm(mätt med skjutmått med tryck mot själva remmen, ej på kuggarna på ovansidan). Min reservrem som aldrig är använd är 36mm.
0,4mm slitage på 289 milen känns ju helt okej.
Justerade även in sekundärvariatorn exakt enligt instruktionsboken(vred ca. 1 cm på platsbrickan) som nämnts tidigare i tråden och då tenderar mattan att börja rulla om man har skotern uppallad, stannar dock om man "nuddar" med foten på den.
Känns som en optimal inställning.
Fenomenet med "tappet" kvarstår men upplever att det ej är lika påtagligt nu längre.
Någon har skrivit att "tappet" försvunnit med variatorkit monterat, kan kanske var ett alternativ om man ej står ut med det.
Snackade även med en bekant som kör summit freeride 800 e-tec och han upplever exakt samma fenomen.