Tvekan i accelarationen, 600 e-tech

dieselanddust

Medlem
5 mar 2011
26
0
1
Hej, jag har en Renegade X 600 E-tech som jag är mycket nöjd med. Det finns dock en liten detalj jag undrar över. När man accar fullt så uppstår en liten "tvekan" efter några sekunder, ungefär som om man skulle behöva slänga i en ny växel i en bil. Därefter bär det iväg igen med en väldig fart. Detta är inget stort problem men i vissa lägen när man vill trycka till lite t ex för att få upp skidorna så vill man inte att maskinen just då skall tveka en liten stund. Någon som har samma erfarenhet eller vet vad det beror på? Och om det är normalt?

Liam

Medlem
30 maj 2010
26
0
1
Skellefteå
Jag har exakt samma på min skoter och det är en likadan som din årsmodell 2010, jag har oxå funderat över den där tvekan men har inte fått något vettigt svar. Övervarva din någonting?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag är ganska säker på att det är variatorrelaterat.

Skicka ett PM till Diablo Racing här på forumet, han kanske har nån idé på hur man löser det. Ett variatorkit från tex Dynamo Joe skulle också kunna avhjälpa det. Eller att ni faktiskt utnyttjar den garanti ni har på maskinerna, och kräver ny variatorsetup pga remslir.

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Jag är ganska säker på att det är variatorrelaterat.
+1

Upplevde samma på min förra summit men det försvann när jag monterade ett Cudney v-kitt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

danwed

Välkänd medlem
10 aug 2007
104
0
6
Norrbotten
Jag har samma på min maskin(summit 600 e-tec -10).
Inträffar ibland och oftast när man ej kört skotern riktigt varm, sällan när skotern gått ett tag.

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Japp, tror jag märker samma sak? Remmen slirar typ till vid gaspådrag ibland. Då brukar jag släppa gasen och ta om så funkar det, men så borde det väl inte behöva vara.. Är det samma sak åt oss så skulle det ju vara kanon att veta hur man gör sig av med detta!

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö
Om remmen är sliten och ligger lågt på Sek.variatorn så kan den tveka vid gaspådrag , tappa varv på toppen och va allmänt svag på mellan/toppvarv.

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Hm.. ja i mitt fall så har remmen suttit på sedan skotern var ny, alltså över 200 mil. Inget synligt fel på den, men kan ju vara så att byta hjälper! Kan ju prova nångång :)

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö
om du inte schimsat upp den så är det garanterat så !! Den slits ju och blir smalare , byt rem lr schimsa upp den! Kommer att bli stor skillnad!

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Tror han menar att justera remhöjden på sekundären. Läs instruktionsboken så fixar du detta själv lätt!

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö
Tror han menar att justera remhöjden på sekundären. Läs instruktionsboken så fixar du detta själv lätt!
jo det är precis det jag menar , fråga nån som vet , läs instruktionerna lr ta den till din ÅF , dom borde hjälpa dig gratis , det tar inte mer än 5 minuter o fixa!

(Du sjusterar remhöjden med 2 torx justerskruvar på sekundäraxeln , på baksidan sitter en 10mm mutter. )

Men om du har en ny rem så byt då för all del den ist om du kört 200 mil på den som sitter på!

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
jo det är precis det jag menar , fråga nån som vet , läs instruktionerna lr ta den till din ÅF , dom borde hjälpa dig gratis , det tar inte mer än 5 minuter o fixa!

(Du sjusterar remhöjden med 2 torx justerskruvar på sekundäraxeln , på baksidan sitter en 10mm mutter. )

Men om du har en ny rem så byt då för all del den ist om du kört 200 mil på den som sitter på!

Om han inte har en 2008 så ser justeringen annorlunda ut...

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö
nu antar jag kallt att han minst har en -09 eftersom e-tech inte fanns -08...

-10 och -11 är det väl plastjusteringen?

Vilken årsmodell rör det sig om?

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
just ja, men justeringen du beskriver sitter väl på -08 iaf på 800r. På min -09 är det plast och inge torx iaf. -10 & -11 lossar man en torx på justeringsringen så man kan gänga ut den, -10=plast ring -11=alu ring

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Hade problem med min Summit 600 -10 att den suckade till vid vissa tillfällen när man skulle gasa på.
Först brydde jag mig inte så mycket, men efter en helg med sjukt mycket lössnö körning blev problemet irriterande.
Ibland när man körde, och höll på att fastna, behövde man gassvaret direkt för att inte köra fast..och inte en sekund efteråt..
Jag kan meddela att jag bar rätt mycket Summit den helgen..

danwed

Välkänd medlem
10 aug 2007
104
0
6
Norrbotten
Min rem har suttit på sedan skotern va ny. Den har nu rullat 280 mil och remmen är justerad så att den ligger 2-3 mm över skivan på sekundären. Remmen ser ut som ny fortfarande och sekundären är ej justerat max.
Jag upplever att detta händer när skotern ej är riktigt varm och man gasar på.
Precis som ovan skrev så om man släpper gasen och ger fullt igen så försvinner problemet, det uppkommer enbart ibland.
Skotern är en summit e-tec 600 2010

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
09:a. Är det saken som sitter längst ut på sekundäraxeln så är det metall med två insektsskruvar. :) Den lossnade för övrigt igår, och ska tillbaks idag med ny gänglås!

larsson92

Medlem
2 mar 2011
30
0
1
det dära är vanligt på alla ski-doo xp vad jag vet, händer ibland att det kommer en tvekan på min rs. tar det som en naturlig sak bara.