Tvåtaktsolja

heavyguy

Medlem
9 nov 2014
41
3
8
Hej! Undrar om "Starta supersyntetiskt tvåtaktsolja
från Jula är bra? Förra ägaren har kört på det såg jag.
Ska man kosta på någon annan olja tro?
Hel,delsyntet eller vanlig? Isåfall kan man blanda med den
som är i behållaren? Nån som kan rekommendera nått?
Stefan..
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Vad är det för skoter vi pratar om?

De flesta äldre skotrar (före typ 2003) går köra på nästan vad som helst utan problem men nyare skotrar är kinkigare.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Hur menar du att nyare skulle vara kinkigare?
Eller tänker du på att tillverkarna på senare år satsat mer på att ta fram egna oljor som de säljer till överpriser och därför rekommenderar att endast dessa oljor bör användas?

Så jag kan hålla med om att tillverkarnas rekommendationer har blivit kinkigare, men har verkligen tvåtaktsmotorerna blivit det? Trimningsgraden har inte förändrats markant senaste åren.

Jag sticker ut hakan och påstår att om du kör på en olja som möter de senaste klassningarna (ISO-L-EGD och/eller JASO FD) och har en flampunkt anpassad för din körning så kan det inte bli mycket bättre oavsett vad som står på dunken, i instruktionsboken eller vad oljan kostar.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Det jag menar med att det blivit kinkigare är att förut kunde man i princip köra på all olja det stod 2-takt på men nu med insprutning, massor med givare och annat spännande så måste man vara mer noga med att oljan följer tillverkarens specifikationer.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Om tidigare ägaren enbart kört på den och det inte ser för bedrövligt kladdigt på kolvtopparna om du kikar ned igenom tändstiftshålen så duger den nog att fortsätta med touringutflykter även för dig.
Sitter det avgasventiler på den, så ta loss dem och gör rent dem.
 
Reactions: heavyguy

kronan

Aktiv medlem
26 nov 2011
64
1
6
Enklast är att läsa instruktionsboken och sen köpa oljan som dom rekommenderar då kan det ju inte bli fel, sen att den kanske kostar några kronor mer, spelar iaf enligt mig mindre roll...
 
Reactions: heavyguy

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
Jag skulle inte rekomondera den då den är väldigt tunn och blir väldigt trög flytande vid -15 så olje pumpen får jobba hårt somsagt väldigt tunn. Jag rekomenderar castrols snowmobile olja guldig flaska med grön etiket då den är lagom tjock och inte blir lika trög flytande köper den för 85kr litern och funkar väldigt bra kör den i alla mina skotrar och moppar
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Jag betalade betydligt mindre för q8 RS exteme än vad Julaoljan kostar..... Minns jag inte fel var det under 1500 för 20L.

RS-Extreme är en bra olja!

Knepet med att köpa olja är att veta vart man ska köpa. Mackar och liknande går fetbort.
Handlar själv hos en firma som servar skogsmaskiner och har OK/Q8as sortiment. Det dom inte har hemma tar dom hem inom en vecka eller två. Köpte senast ut en "tjuga" vanlig OK 10-40 motorolja förra veckan för 580 kr, det blir inte många kronor per kedjehusoljebyte!
 

Karlsson.racing

Ny medlem
24 nov 2014
2
1
1
Fagersta
Du får vad du betalar för. Skulle aldrig andvända den oljan.
Vi kör bara med Omicron 767 2-TAKTOLJA RACING SYNTH ECO.
Visst är den dyr men det har man igen på slitaget.
 
Reactions: heavyguy

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Du får vad du betalar för. Skulle aldrig andvända den oljan.
Vi kör bara med Omicron 767 2-TAKTOLJA RACING SYNTH ECO.
Visst är den dyr men det har man igen på slitaget.
Den oljan??? Vilken av dom nämnda. Julas Starta, Castrol eller Q8?

Menar du någon av de två sistnämda så får du nog förklara ditt ställningstagande en aning. Castrol och Q8 hör till skaran av världsledande oljetillverkare vad beträffar kvalite'.

Starta-oljan däremot tror jag att jag skulle undvika. Åtminstone i skotrar som är någorlunda moderna och plockar ut typ 100++ hk på 600 och 150 på 800 or. Till Sno Tricen och Evinrude Skeetern duger den väl.

Vad kostar förresten Omicron 767 2-TAKTOLJA RACING SYNTH ECO?

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Jag sticker ut hakan och påstår att om du kör på en olja som möter de senaste klassningarna (ISO-L-EGD och/eller JASO FD) och har en flampunkt anpassad för din körning så kan det inte bli mycket bättre oavsett vad som står på dunken, i instruktionsboken eller vad oljan kostar.
Gabbe1:

Det är också min tidigare erfarenhet, om specifikationen och flampunkten är korrekt, finns inga problem med smörjning. För några år sedan berättat Boost III om hans positiva erfarenheterna med Triboron. Sedan den tiden använder jag och många av mina kompisar Triboron i alla våra fordon. Triboron 2T är ett borbaserade smörjmedel som innehåller endast 20% vegetabilisches olja, also också perfekt till E85. Jag har en trimmad Saab 2T och hjälpa också andra med att trimma 2T Saabar. Två av dem kört med endast 1% Triboron 2T koncentrat framgångsrikt i Historik Monte Carlo-Rallye.
Nu kommer det bästa, en vän köpte en gammal sliten Saab 2T och har redan kört 3000 km endast med 0,5% Triboron Drivmedelsförstärkare som smörjmedel. Motorn går bättre och bättre utan en droppar olja.
 
Reactions: mas

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Triboron funkar så jäkla bra! Kör flera skotrar, båtmotorer och veteranmopeder på det.
Tyvärr så är jag lite för feg för att köra e-tecen på Triboron, fastän jag är övertygad om att den skulle gå fint på Triboron den också.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Den oljan??? Vilken av dom nämnda. Julas Starta, Castrol eller Q8?

Menar du någon av de två sistnämda så får du nog förklara ditt ställningstagande en aning. Castrol och Q8 hör till skaran av världsledande oljetillverkare vad beträffar kvalite'.

Starta-oljan däremot tror jag att jag skulle undvika. Åtminstone i skotrar som är någorlunda moderna och plockar ut typ 100++ hk på 600 och 150 på 800 or. Till Sno Tricen och Evinrude Skeetern duger den väl.

Vad kostar förresten Omicron 767 2-TAKTOLJA RACING SYNTH ECO?



Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
Ok, svarar mig själv där angående Omicron oljan.

Den kostar 529:- (FEMHUNDRATJUGONIO KRONOR litern. Alltså drygt 2000 kronor för att fylla oljetanken EN gång!
http://www.kullagret.com/omega-767-2-taktolja-racing-synth-eco-1l/5128-0

Karlsson.racing. Du kan inte på allvar mena att den oljan ger så mycket mindre slitage så att du tjänar in kolvbyten trots den höga mellanskillnaden mellan "din" olja och de mer moderat prissatta kvalitetsoljorna? Och nu talar vi om standard eller lätt trimmade skotermotorer, ej rena racingmaskiner. - Men du kanske bara betalar hälften? kan jag möjligen börja köpa ditt resonemang, såvida den verkligen spar in på kolv och lagerbyten.

Visst, jag kan hålla med om att många av Omega´s produkter är bra, men absolut inte så överlägset bra att det höga bruttopriserna är försvarbara. Inte i något läge.
Jag har under många år drivit bilverkstad och då och då fått besök av nasare som sålt Omega´s produkter. Några gånger har jag testat, för min bransch, tänkbara produkter. (Oftast för att säljaren varit så dryg). Men jag har aldrig funnit att Omega skulle vara så överlägsna hälften så dyra produkter från konkurrenterna att det höga priset försvaras.

Så för mig är Omega enbart krämare som med hokus pokus lurar på normalt folk dyrare saker än vad dom behöver. :mad2:

Men, med tanke på ditt nick, kanske du är sponsrad eller rent av säljer produkterna?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
På en stor tvåtaktare är det sällan slitage som motiverar kolvbyte utan snarare att riken för spruckna skirtar ökar med tiden. Den olja som kan minska risken för dessa fel har jag inte sett än.

Även den billigaste tvåtaktsoljan klarar oftast smörja lager tillräckligt bra, de lite dyrare/bättre oljorna brukar skita ner avgasportar osv mindre.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Min 800:a polaris provade jag använda Motex helsyntet på från början. När man skulle kallstarta vid lägre temperaturer så gick nästan inte motorn få runt.... men med VES-oljan har det inte varit nå bekymmer. Motex-oljan var då dyrare också.