Tvåtakts förbrännings teori

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Alla vet vi nog att om man magrar ut en tvåtaktare så ger den högre effekt.

Jag menar om man har en specifik bränsleförbrukning x, som i detta exempel gör att motorn är helt OK, och går bra, inga sotiga stift.
Om man magrar ut en sådan motor så stiger effekten.

Min fråga är VARFÖR en sådan utmagring ökar effekten, vad sker i motorn som ökar vridmomentet?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Optimal bränsle/luftblandning ger bättre förbränning = bättre temperatur i cylinder, ingen "oljegegga" i loppen(som vill bli om det går fett), snabbare förbränning av blandningen osv osv.

Det är en hel uppsjö av parametrar som gör att den blir svagare om den får för mycket soppa.
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Ja det där höll man ju på och experimentera med på crossen...

Den släckte stift som en galning, körde kanske 1 till 3 timmar per stift, ibland 20 min:stupid:

Lyckades hitta en blandning med oljan som både jag och crossen tyckte var bra, tills crossen skar på en läggda då:bawling:

Men av någon anledning så går den hur bra som hellst nu med nya större cyllen,(260cc) fasst jag har mer olja än tidigare i bensinen:D
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Jag utryckte mig inte tillräckligt tydligt.

Jag menar bränsle luft blandningen, oljan hör inte till denna diskusion.
 
S

StoxResearch

Skotte:
EN av anledningarna är iaf att förbränningen sker snabbare då. Flamfronten rör sig hastigare vid en magrare blandning, och då kan man ha tändningen så att förbränningsprocessen blir mer momentan vid övre dödpunkt och mer lik en optimal teoretisk förbränningscykel. Då blir motorn mer effektiv.

Detta går att göra till en viss gräns. Vissa motorer går tom att magra ut så mycket så att effekten åter sjunker.

Vid närmare eftertanke skulle jag tro att den snabbare förbränningshastigheten är det som är den främsta orsaken till effektökningen. I praktiken så blir motorn mer "högtänd" och om man från början startar med en lite för snäll tändning så blir det bättre helt enkelt.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Kan man ställa tändningen fler grader för övre dödläge och uppnå samma sak som med utmagring? Vore logiskt om ditt resonemang stämmer.

I 4t blir förbränningen långsammare om man magrar ut från stoich, vilket i och för sig är ganska magert jämfört med hur många motorer är kalibrerade.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
delvis ,men en stor del av utmagringseffektökningen har att göra med att flest molekyler i bränslet och syret hittar varandra och brinner upp vid en optimal blandning , många 2-taktsmotorer kan magras ut åtminstone under korta perioder så att effekten sjunker igen
 
S

StoxResearch

Skotte:
Helt riktigt. Liknande effekt. Bara det att om du bara vrider tändningen så kommer man inte ifrån problemet att förbränningen i sig sker för långsamt. Man vill ha en snabb förbränning.

Max vridmoment brukar vara just lite fetare än stökiometriskt, om man kan nå dit vill säga. Temperaturen i förbränningen stiger väldigt snabbt (farliga grejer) när man börjar närma sig stök, så därför kan man man iaf ofta få mer effekt genom att tex ha högre kompression och fetare blandning. Vad blir lidande? Bränsleförbrukningen och miljön såklart, :)

Det hela är en väldigt komplicerad mix av tex kompression, tändning, bestyckning, förbränningsrummets form mm mm. Inget snack (för mig) om att effekten i dagens 2T motorer är för hög för att de ska kunna vara riktigt snåla. Men 1 L/mil från E-Tec 600 får väl duga ändå, :)