Tvärdöd ZR600 EFI -98

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Hejsan!

Igår så dog skotern på leden. Var på väg hem och ca 5 km hemifrån så tvärdör motorn mitt under gång. Ingen gnista, lysena lyser ej upp när man drar, all el verkar vara total död. Har rätt nyligen bytt stator, kan det vara så illa att hela ecu boxxen har gått åt fanders? Hur felsöker man den?

MVH

Lars
 

lillkids_89

Medlem
23 okt 2010
38
0
1
har hänt mig med.. men om du skruvar lös efi boxen å tittar under den så finns de en röd lampa där kolla om den blinkar eller något när du drar i snöret..
 

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Tjena!

Har nu mätt upp statorn och alla värden utom värdet från de blå/vita kablarna från statorn var som dom skulle. Där var det 0 i motstånd. Vet någon vad den kabeln har för funktion?
Lyfte även på ecu:n och drog ett par ggr ingen blinkning/motsv på den röda dioden.

Vad betyder detta, är både ecu och stator paj?

Så trist med haveri, har precis bytt stator på den och nu ser det ut att bli ytterligare en gång :(
 

lillkids_89

Medlem
23 okt 2010
38
0
1
på min va ecu boxen som va paj iaf! å den blinkade inte som sägt. den blå/vita kan jag inte svara på just nu,men jag kan kolla upp de! du känner ingen som du kan låna en ecu box å testa? mvh robin
 

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Tjena.

Nope, ingen i min bekantskapskrets åker zr.
Kolla gärna upp vad den blå/vita kabeln har för funktion! På den spolen var ohm värdet 0. Så den känns spontant trasig :)

MVH

Lars
 

lillkids_89

Medlem
23 okt 2010
38
0
1
de va ju synd.. enligt begansmotor så är de (Injector Coil) fast de fanns inte 98an årsmodel men jag kollade på 99an
 

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
hade samma problem på f7 -05. felsökte hela bränsle och elsystemet men allt var rätt mätvärden. tank, filter, slang, pump, pumptryck.
samtliga kablar. från ecu till stator, statorn va hel men förmodligen inte ecu´n så en sådan är beställd. hör med Norrservice motor mek i luleå om dom har en till din. kollade upp lite priser o det är allt från 3000:- --->>> 22 000 riksdaler.
det enda som finns att göra för att kolla om ecu´n funka är attr byta med med samma maskin. sägs att det inte ska hända nåt med den fungerande ecun om man gör det lr köp en ny ecu =)