tvär nöp

N

N_w

SKI-DOO MXZ 600 2001

tjenare alla skoter åkare!, idag vill jag bara köra ski-doon på skroten har tappat all tillit till den.. bytte kolvar för 4veckor sedan har hunnit köra ca 50mil med bra inkörning, SPI kolvar. Jag var och körde på en älv för att se om variatorerna skötte sig bra efter alla inställningar och visst gjorde den det i ca 1timma, drog en repa på kanske 500m stumt innan jag ska börja bromsa så böarskotern till och det blir pallnit jag visste exakt vad som hänt så jag lät den stå ca 5min och vips så gick motorn runt.. (jag drog skotern hem ändå)

Jag hade 13,5kg comp i varje cylle innan bytet nu har jag i ena 13kg och andra 12kg EXAKT SAMMA MÄTARE. Har försökt kolla vad som orsakat det där troligtvist är det för snål bränsleblandning?! jag lägger upp några bilder men dom är väldigt dåliga återkommer med bättre bilder.

Finns det någon luftskruv på mina förgasare flatslide micuni (original)
och vad är original bestyckningen i den för den är orörd har inte plockat isär den..

// Mvh Jonatan

Last edited:

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Din skoter spikar ju åt helvete.. du har för tunn cylinderfotspackning.. har du 13.5 kg så är det klart som fasen den nyper :)

Bara riva upp o sätta grövre, annars så kommer din kolv att explodera.. kolla hur toppen ser ut om de är nån skada!

N

N_w

Din skoter spikar ju åt helvete.. du har för tunn cylinderfotspackning.. har du 13.5 kg så är det klart som fasen den nyper :)

Bara riva upp o sätta grövre, annars så kommer din kolv att explodera.. kolla hur toppen ser ut om de är nån skada!

men jag har ju en 0,6 packning (biltema mätare)

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Just de så var det.. men då är de nå annat som är fel.. för har du 13 kg så är de för högt.. sitter ringarna rätt väg? Är kolven monterad med pilen emot avgas?

N

N_w

Just de så var det.. men då är de nå annat som är fel.. för har du 13 kg så är de för högt.. sitter ringarna rätt väg? Är kolven monterad med pilen emot avgas?
allt är i sin ordning i ihopsättningen... men hjälp med munstyckena?!?!? eller kan man höjja nålen på denna sortens förgasare?

N

N_w

Släppte du gasen helt efter den där fullgasrepan?

hann inte ens börja släppa, man ska int göra de du nämde att släppa gasen för att motorbromsa det kan resultera till haveri pga lite smörjning, jag brukar pump gasa lite medans jag bromsar:)

Tack alla som försöker hjälpa mig:)

4

426H

allt är i sin ordning i ihopsättningen... men hjälp med munstyckena?!?!? eller kan man höjja nålen på denna sortens förgasare?
Om den går snålt på fullgas så är det huvudmunstycket du bör gå upp på.

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
tändstiften såg inge vidare ut.. vet tyvärr inte orsaken.

Byte du kolvarna i förebyggande syfte? Har skotern gått klockrent innan

N

N_w

tändstiften såg inge vidare ut.. vet tyvärr inte orsaken.

Byte du kolvarna i förebyggande syfte? Har skotern gått klockrent innan

jo endast förebyggande syfte. den har gått 50-60mil hur fint som helst :/

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
..vet inte om de e vitbalansen och dålig skärpa, jag ser inte om de e fint bruna eller om de e vita? kan du ordna bättre bilder?

N

N_w

..vet inte om de e vitbalansen och dålig skärpa, jag ser inte om de e fint bruna eller om de e vita? kan du ordna bättre bilder?

ska försöka, värdelös camera:(

jag frågade min granne som är ganska så kunnig och han höll med mig att den gått lite snålt, ska jag bestycka upp den 5snäpp på huvudmunstycket och bara köra?

Last edited:

alexanaje

Välkänd medlem
1 feb 2010
272
0
16
örnsköldsvik
Jag vet inte om de är samma fel som jag hade men på min rave 800 så glömde jag 1mm brickorna under huvudmunstyckena så de hände samma sak för mej. Min motor gick iaf runt men den dog 2 ggr under en tur så de blev att kolla upp vad som va felet, men iaf så satt jag dit 2 st 1 mm brickor enligt sprängskissen och sen bytte jag stift till br9esya tror jag dom hette. Mina förgasare va inte heller helt inställde ganska olika synkade så gjorde de i samma veva (1,5 varv ut)

kolla på sprängskissen så ser du kanske brickorna under huvudmunstycket (har inte kollat på ski-doo men antar att de är samma) sen ska skruven vara ut skruvad 1,5 varv ut som jag sa tidigare

http://www.fritidsimport.se/system/visa.asp?HID=120&FID=188&HSID=2960

N

N_w

tjena nr72 (inringad) är de huvudmunstycke?, 28 och 27 vilka är det?

// Tack

N

N_w

okej, men vet du vad ett sådant kan gå på?, och visst är det det munstycket jag ska byta?, ska ut i garage och plocka isär den nu, Men jag har tänkt på en sak oljan går ju inte genom förgasaren på min maskin?, de sprutas vell genom motorblocket i vevhuset?

N

N_w

är detta någon tjuster skruv för bränsle? ena skruven är bara utan plast höljet:). La också märke till att bränsle slangen från pumpen var rejält böjd/veck i kan det ha orsakat denna skada?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
27: MJ, main Jet, huvudmunstycke
28: PJ, pilot Jet, lågfartsmunstycke
mitten på 36: flottörnålen, flödar motorn är denna troligtvis blockerad/kass. (upplysningsvis)

64/65: här justerar du luft/bränsle i lågregistret.
Bränsle skruv, inte luft skruv. Skruvar du ut den få får du en rikare bränsleblandning.