Turbo - Phazer -07........

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Enligt mig är det svårt att jämföra en 500cc 2-cyl motor med en 1000cc 4-cyl motor.. Fast det är väl 3-cyl på de nya apexarna, rajt?
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Jag tycker att Yamaha är helt rätt ute numera med tre olika motoralternativ.
Om man antar att man kör PZ på långstyrning kan det troligen bli riktigt "låånga" turer mellan tankningarna.

Jag tror att problemet inte är (motor) kolvar, cyl, och vevaxel som tar stryk utan att det är kraftöverföringen och därför tror jag att en 140 hk PZ håller bättre än en 260 hk RX.
 

Ronk@n

Aktiv medlem
13 feb 2006
78
0
6
Luleå
Behöver man turbo ?

Hur ofta håller man full gas i mer än 5 sekunder efter
el lagomt gropig led ?

För man köper väl inte Phazer för
att ligga & pressa på isen ?

//En som undrar
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Ronkan, det har du rätt i! btw, klart att det kommer fungera med turbo. Kanske den kan vara för lätt. Det återstår ju att se ;)
 

Joel w

Medlem
9 nov 2006
20
0
1
brunflo
Alla skotrar blir ju bättre med mera krut:D

ja men phazern e byggs för tävling....

dom lär väll gå mycket bättre än en rev 440 tror jag!

så visst får du sätta på ett turbo kitt men det e ju tänkt att dom ska tävlings köras:D
 
E

ejwbegysv

Har en bekant som bestält en mnt lite + turbo kitt... vad jag fattade så låg kittet på 0.8 bar... bara att skruva upp om man vill ha mer :) Vet dom som har kört med 1 bar iaf..
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Standard laddtryck på Apex/RX1 med mcx kitt är 0,85 bar, och Phazer ligger på 0,8. Tror att Boondockers kör med 1.1 bar i Phazern och har fått ut 165hk i dyno, och över 200 med lustagas på det.
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Behöver man turbo ?

Hur ofta håller man full gas i mer än 5 sekunder efter
el lagomt gropig led ?

För man köper väl inte Phazer för
att ligga & pressa på isen ?

//En som undrar
Nja, det må väl vara, saken är den att det är för lite kräm när man håller ett högt tempo efter led (Anser jag). En 440räcer är ingen raket och kan också kännas väl tam efter led. Dock är väl frågan om man kör märkbart mycket fortare med en större maskin...
Betydligt bättre flyt i körningen på en inte allt för "vild" maskin. En Pro 800:a borde t.ex bli sopad vid fotknölarna av en 110-130 hästars maskin.

Phazern verkar grym, med eller utan turbo, men nog tycker jag motorn är i klenaste laget. Nej, jag har inte kört den, jag tvivlar inte på chassie, jag tvivlar på effekten. Har även blivit lite Yamaha-ägg sedan jag körde min Sxr 2 säsonger och var helnöjd. Så jag är inte emot Yamaha om nu någon skulle få för sig det.
 

Ronk@n

Aktiv medlem
13 feb 2006
78
0
6
Luleå
Med LAGOMT gropig led menar jag en led som
du kan hålla ca 55-60 km/h i snittfart på .... och då
tvivlar jag på att en T.E.X Rev 800x är snabbare.

Vore intressant att höra åsikter om detta av dom som har
testat bägge maskinerna.

Personligen så tror jag att den lilla smidiga Phazern är snabbare !
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Min granne fick hem sin Phazer här i veckan. Dock utan turbo. Men han verkar väldigt nöjd över den! Själv när jag provade den så ville jag direkt ha en, den var väldigt rapp och lätt!
 

jornab

Ny medlem
24 nov 2006
2
0
1
Norge
Har ikke yamaha selv, men mener at garantien fortsatt gjelder for dem som har ettermontert turbokit. Det gjelder hvertfall RX1/Apex. Regner med at det også gjelder for RS/Phazer.