Tunnel cut kit nxt lvl?

Aryey79

Medlem
7 jan 2021
13
1
3
44
Mora
Har en Assault 800 155 2012 som jag är nöjd med och den är fortfarande bättre än vad jag är. Dock så tröttnade jag på att skotern hängde sig på tunneln och tittar på sätt att korta den.

Det jag menar med det är att jag drar mig för att göra större investeringar då jag i en inte alltför avlägsen framtid kanske byter. Jag har idag övervägt att korta genom svetsning, förlänga med en 163` boggie eller ett förlängningskit från blingfactory men alla dessa kostar mer än jag är beredd att betala.

Hittade nylingen detta kittet från nxt lvl MTNTK Performance Tunnel Cut - Tunnel Shortening Kit (nxtlvlshop.com) som både passar ekonomiskt och jag kan göra det själv.

Det jag undrar är om någon provat detta eller har någon insikt i övrigt?

Kommer jag behöva sätta dit en extra kylare eller klarar jag mig?

Mvh
Roger
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Jag skulle inte rekommendera mtntk kapkitet. Vet flera som haft problem med läckage efter ett tag.
Sen kostar det typ som att göra det riktigt med svets, jag brukar ta 4000kr för en kortning med svets.

Ang kylningen så beror det helt på hur du använder skotern. Har du inga som helst problem idag så kommer det funka utmärkt att korta utan extra kylare.
Sen har du ett alternativ till om du anser att du klarar dig utan extrakylare och det är en sådan: https://motorhuset.com/kylning/562326-airlineseries-tunnelkylare-shortie.html?search_query=tunnel&results=1918
Då kapar du bara och skippar original kylarna och kör enbart med denna.
 
Reactions: Aryey79

Aryey79

Medlem
7 jan 2021
13
1
3
44
Mora
Jag skulle inte rekommendera mtntk kapkitet. Vet flera som haft problem med läckage efter ett tag.
Sen kostar det typ som att göra det riktigt med svets, jag brukar ta 4000kr för en kortning med svets.

Ang kylningen så beror det helt på hur du använder skotern. Har du inga som helst problem idag så kommer det funka utmärkt att korta utan extra kylare.
Sen har du ett alternativ till om du anser att du klarar dig utan extrakylare och det är en sådan: https://motorhuset.com/kylning/562326-airlineseries-tunnelkylare-shortie.html?search_query=tunnel&results=1918
Då kapar du bara och skippar original kylarna och kör enbart med denna.
Ok, kändes lite halvdant med en kemprodukt skulle fixa konstant glykolbad.

Vet inte vad inga problem med kylning betyder då jag alltid tycker tempen ligger mellan 50-70 då jag kör på led och brukar få köra utanför lite då och då för att få ner tempen.

Är den från motorhuset tillräcklig utan orginalkylaren?
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Jag
Ok, kändes lite halvdant med en kemprodukt skulle fixa konstant glykolbad.

Vet inte vad inga problem med kylning betyder då jag alltid tycker tempen ligger mellan 50-70 då jag kör på led och brukar få köra utanför lite då och då för att få ner tempen.

Är den från motorhuset tillräcklig utan orginalkylaren?

Asker kortade min tunnel med svetsning
Det blev bra
Och så körde jag med dubbla kylare då 3 fot mtntk kylare plus orginal,
Kylaren hjälpte till viss del men är det hårt så det knappt stänker upp i tunneln så är det inte mkt att göra oavsett hur mkt kylning det är i tunneln,

Jämförde med en Scandinavian beast
Och när det var riktigt hårt var kylningen på Scandinavian beast bättre men när det var
Ok före så blev kylningen på min assault
Några grader lägre än beasten
Speciellt när snön smälter på dagen och fryser på kvällen på våren så leden blir stenhård
Då hjälper nog inte mkt

Denna vintern kör jag en kortad Khaos med rp kylare och har inte orginalkylaren inkopplad
Jämförde den med beasten med
Den låg nog med lite lägre när det var ok före.
Men när det blev stenhårt gick det inte köra många meter
Scandinavian beast kunde köra iafl.
 
Reactions: Aryey79