Tunnare cylinderfotspackning

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Jag håller på att renovera en rotax 593 motor från 2002 där det satt en 0,6 mm cylinderfotspackning orginal. I packningssatsen jag köpte var cylinderfots packningen 0,5 mm dvs 0,1 mm tunnare. Tunnare cylinderfotspackning ger högre komp och större risk för spikningar och jag har därför en fråga:

Hur stor skillnad gör 0,1 mm? Det känns som det inte borde vara några problem.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
No problems det blir ingen märkbar skillnad. klämspalten är regält stor så kolven kommer inte krocka med toppen.
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Re: Sv: Tunnare cylinderfotspackning

Om det nu sitter en 0,6 mm cylinderfotspackning original, hur tunn packning kan man sätta dit innan det blir märkbar skillnad?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Sv: Re: Sv: Tunnare cylinderfotspackning

Om det nu sitter en 0,6 mm cylinderfotspackning original, hur tunn packning kan man sätta dit innan det blir märkbar skillnad?
Börjar det närma sig 2 tiondelar tunnare packning måste man kolla klämspalten mellan kolv & topp.
Och vid 2 tiondelar börjar man även påverka flamfarter/ kompförhållanden & porthöjder en hel del så dessa komp & farter bör man ha koll på då.

Men att svara på "känna av" så skulle jag säga vid 2 tiondelar känner man av råstarkare motor med 1 hk 1nm tidigt i registret " GROVT gissat" Men på toppvarv kan den losa 1hk mot org bottenpackning pga lägre porthöjder och lite för hög flamfart med tunnare ca 2 tiondelar.
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Sv: Re: Sv: Tunnare cylinderfotspackning

Tack för dina svar.

Börjar det närma sig 2 tiondelar tunnare packning måste man kolla klämspalten mellan kolv & topp.
Och vid 2 tiondelar börjar man även påverka flamfarter/ kompförhållanden & porthöjder en hel del så dessa komp & farter bör man ha koll på då.

Men att svara på "känna av" så skulle jag säga vid 2 tiondelar känner man av råstarkare motor med 1 hk 1nm tidigt i registret " GROVT gissat" Men på toppvarv kan den losa 1hk mot org bottenpackning pga lägre porthöjder och lite för hög flamfart med tunnare ca 2 tiondelar.