Tungstyrd Nytro

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås
Jag har en Nytro xtx -09 med moutainskidor monterade. Problemet är att den är väldigt tungstyrd. Man får ta i en del för att få runt den i kurvor på t ex liten led i skogen. Har inte upplevt problemet på andra skotrar.

Går det att justera något för att göra den mer lättstyrd i låg fart?

Eller är nya skidor typ slp pp att rekomendera för att åtgärda problemet?

/ Joel
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Kan direkt säga att pp är INTE att rekomendera om man tycker att nytron är tungstyrd. Däremot kan du borra ett nytt hål på "fästörat" nere på styrstången, som ligger lite mer in mot center. Då blir det högre utväxling = lättare styrning.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Det är väl mountain skidorna som sägs vara dom som är att föredra på nytro,jag hade slp pp och fick då en lite mera tungstyrd och sprättigare känsla åt sidorna ,du kan testa släppa på balatarremmen 2 snäpp och ställ skidorna 2cm toe out så kommer det kanske kännas lite bättre :)
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Släppa på fjäder-förspänningen på framdämparna så får du mindre skidtryck, eller spänna på främre dämparen i boggie
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag har väl också upplevt min nytro lite halvtung att svänga med speciellt på hårt före i låga farter. Det är en RTX SE som är förlängd till 144" och den har MTX skidor. Jag har dock inte tänkt på HUR tungstyrd den verkligen är. I helgen provade jag en Venture MP och vid första anblicken så kändes det som att här får man ta i ordentligt....så var inte fallet. Den var riktigt lättkörd i jämförelse så nu känns det som att jag borde testa att göra något. Jag ser att inläggen ovan är från 2010 så jag hoppas på att någon har kommit på någon skitbra lösning på detta sen dess...

Jag har inte testat att ändra något ännu men jag tänkte väl testa följande:

1) Enklast är ju att laborera med framdämparna och lufttrycket. Jag har ca 100 psi nu (när den står på backen, dvs ej upphissad).

2) Centerdämparen skulle man ju kunna spänna upp en del. Den har aldrig slagit igenom men om man kollar på förspänningen på fjädern så är den inställd på lite under mitten så det finns en hel del att spänna där. Dock är det omöjligt att komma åt att spänna där med verktyget då det sitter ett par boggiehjul i vägen. Känns kanske lite onödigt att spänna den mer då den aldrig slagit igenom.

3) Släppa balataremmarna. Problemet där är att när jag kollade lite igår så såg jag att de såg halvslappa ut när den bara stod på plan mark så jag misstänker att det kommer inte att påverka ett dugg. Möjligtvis att det ger mer skidres men det är ointressant just nu. Problemet är ju som sagt störst när det går sakta.

Vad tror ni? Vad ger mest bang for the buck (eller bäst resultat för minsta möjliga ansträngning)?
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Skulle säga att släppa ut remmarna och spänn fjädern i centerdämparen, dock kommer maskinen bli lite "resigare" och gå sämre i djupsnö.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jaha, då har man labbat lite med dämparna. Lite grundinfo först. Skotern är alltså en förlängs Nytro RTX SE -09. Det sitter en 44mm backcountrymatta på den och det är yamahas mtx skidor. Framvagnen är hyffsat fräsch men det finns lite glapp i plastbussningarna för styrstången och en del glapp nere vid skidan. I övrigt stum.

Innan jag började justera så hade jag ca 100 psi i framdämparna (fox float x) och compressionsratten var fullt utskruvad (18 click) = min. Rebound var utskruvad 9 click. Främre boggiedämparen har jag inte kollat inställningarna på men fjädern var spänd så att den var ca 1 cm under mitten av justeringsområdet. Balataremmen var på längsta läget = original. Bakdämparen har jag inte kollat inställningarna på heller ännu men fjädrarna var på H läget.

Jag hittade ett forum i usa där någon som verkade kunna det här med skotrar hade testat en hel del och resultatet blev för framdämparna att sänka trycket till 50 psi och ställa comp på 4 click från max samt rebound på 1 click från max. Boggien hade de inte rört. Så jag testade detta...visst... den gick köra, på led men den var ju lägre än en srx från 70-talet. Ja just ja, helgen innan hade jag ökat på förspänningen på boggiedämparen ca 1,5-2 cm så nu är den ca 1 cm över mitten av justerområdet.

Jag kan inte påstå att jag upplevde den så mycket lättare att svänga med. Däremot kände jag inte igen uppträdandet överhuvudtaget på den så jag pumpade upp trycket till 70 psi, comp=12 click, rebound =5 click. Då blev den riktigt okörbar...ingenting stämde så jag ändrade comp till 15 click samt släppte ner bakfjädrarna till M-läget (dessa hade jag glömt bort).

Nu går den köra men det är inte komfortabelt. Om man ligger snabbt på över tvättbräde-leder så jobbar den bra men det finns en hel del att önska.

Jag har dock upptäckt en del saker under de senaste dagarna. Bakdämparen verkar vara slut. Den funkar som en cykelpump typ. Den har blivit sämre i djupsnö än vad jag är van. Det lär bero på en kombination av den kassa bakdämparen, hårdare spänd fjäder i främre boggiedämparen och att snön har väldigt skum konsistens just nu.

Den är fortfarande extremt tungstyrd.

Jag tror inte jag orkar labba så mycket till den här säsongen då det max är 3 helger kvar att köra typ. Så i sommar åker alla dämparna på renovering och sen får man labba lite nästa år i stället. Jag hittade en spricka i ena nedre länkarmen också så det kan hända att jag moddar dem till lite smalare och mer framflyttad spindel. Med lite tur så blir det tillräckligt bra.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag satt och kollade (igen) på Skinz serie på youtube (Shock Therapy) och insåg att jag har justerat lite galet så bara jag får tid så ska jag se om det de säger stämmer. Om det de säger stämmer så är det inte så konstigt att den börjar kännas extremt tungstyrd för jag har har gjort i princip tvärtom mot vad de säger. Det börjar bli lite intressant med dessa justerbara dämpare...man kanske rent av lär sig något användbart :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hej,

Gör en inställning i taget, annars blir det svårt att veta vilken förändring som gör vad.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jo, man får inte ändra förmycket på en gång.

Jag har fortfarande inte renoverat dämparna men det måste jag göra så jag har något vettigt att utgå ifrån. Kramforsligan sa att de hade testat fram en ny shimsning också på dessa så det blir spännande att testa. Har dock snickrat en massa på huset i sommar så budgeten för det spräcktes en par-tre gånger så skoter har låg prio just nu.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Nu börjar det dra ihop sig. I november tog jag tag i dämperiet på skrället. Jag hade pratat med Oktan och de trodde sig kunna fixa till dem. Pga ebb i kassan efter att ha köpt en skoter till sambon så fick det bli bara de bakre dämparna i första hand då de verkar vara sämst. Så de lämnades in i slutet av november och sen började väntan....så i mellandagarna ringde jag dit och fick till svar att de inte hade grejer till yamahas soqi/GYTR dämpare och att de hade glömt nämna det....surt. Hursomhelst så skickade de dem till kramforsligan och där är de nu. Tydligen behövdes service för de var slut. De hade haft problem att få isär den bakre pga rost men det hade löst sig. De hade väl tätat 3-4 tiondelar i någon tätning så de var sopslut! De svarvar tydligen om locken till KYB-tätningar då SOQI/GYTR grejer är svåra att få tag på och är dyra och dåliga. Så nu hoppas jag att de kommer i vecka så jag kan sätta ihop maskinen igen.

Sen är det ju bara att hoppas att jag fortfarande kommer att gilla skotern för jag var ju dum nog och köpte en summit xm till sambon och den är ju helt underbart lättkörd på allt utom led där den bara funkar tillräckligt bra....men nytron motorljud räcker nästan för att behålla den :)
 

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Hej ang dämperiet så har jag kört med en rtx se i 4 vintrar och laborerant med framfjädringen och nu har kramforsligan ett konsept som fungerar helt sjukt bra.��
Kan bara säga att framfjädringen förlåter allt och ju mer farten ökar ju mer skrattar du ��
Men att den är framtung får ju inte att unngå så en hårdare fjäder i centern är att föredra.
Ska de om jag får fram något till min Xtx som jag nyligt införskaffat.