Tungdragen rotax 670, Mach 1

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Hej!
Det räcker att det är några minusgrader för att skotern ska bli så
j*kla tungdragen. Är "normalstark" och flera som testat dra den tycker den är jobbig att dra igång om man nu ens får igång den. Efter den startat och varit igång ett tag så blir den genast mycket enklare att dra.

Förstår att det är rätt hög kompression men förutom det, finns det något man kan göra för att slippa få ryggskott eller helt enkelt ge upp dom gångerna man planerat att åka ut för lite körning?

Kupévärmare riktad mot blocket?
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Tips på någon bra och prisvärd?
Kör OKQ8:s nu vilket jag tycker funkar bra på alla andra plan. Ryker knappt något och verkar i allmänhet funka bra.
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Ska kika när jag kommer hem. Testade att sätta en kupévärmare under huven riktad mot blocket i tio minuter innan start idag och det gjorde rätt stor skillnad. -3 var temperaturen.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
-3 då ska det inte ens vara svårt att starta den. Prova som asker säger och byt olja. Testa med en dyrare olja och blir det inte bättre då får man börja fundera på andra lösningar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
ok/q8 rs extream helsyntet lägger ut en seg oljefilm överallt inne i motorn när den kallnat. Det är bra mot rost och långa stillestånd så jag blev glad när jag såg det fenomenet i KG Racings watercrossmotorer som är sponsrad med den oljan. Jag kör den oljan nu i Thundercatten som är en jobbig motor att dra i men jag har inte gjort någon riktig kallstart de har bara varit +-0 men jag känner tendensen att den är seg redan då.

En olja som även kärringar kan dra igång en 1000cc med är Torco/Maxima helsyntet för den är som diselolja. De är inte en dålig olja för det men jag skulle vara noga med konserveringsolja över sommaren.
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Har köpt en dunk nu men blev lite osäker på en sak...
Ska man suga upp oljan som är kvar i behållaren eller ska jag bara lossa slangarna och låta allt rinna ut? Har läst något om att lufta systemet för att oljepumpen skulle fungera som den ska.

Jag kör så pass lite så 4 liter olja tar en hel vinter att köra upp.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det finns ju alltid en viss risk att det händer konstiga saker när man blandar olika tvåtaktsoljor, och speciellt om blandningen får stå länge. Jag föreslår att du gör på följande sätt:
Se till att det är varmt i garaget så den gamla oljan är lättflytande.
Sug ur behållaren så gott det går (det borde gå att ordna en hävert och så får det stå och rinna ner i en dunk i lugn och ro).
Gör inget mer förrän det är dags att köra med skotern, då häller du i kanske 1-2 dl av den nya oljan, kör någon mil och kolla nivån ofta tills hälften av den har gått åt, därefter bör all blandning av ny och gammal olja ha försvunnit ur pump och slangar och då kan du utan vidare fylla behållaren med ny olja.

Om skotern har ett oljefilter (det sitter i så fall förmodligen på slangen mellan oljebehållare och pump) så kan du passa på att rengöra eller byta det när oljebehållaren liks är tom. Ofta är det ett litet slangmonterat filter med nylonnät i, man kan rengöra det genom att skölja det i bensin och blåsa igenom bakvägen med tryckluft. Man får kika in genom slangnipplarna för att se om det har blivit rent.

Ska man jämföra hur trögflytande olika tvåtaktsoljor blir i kyla så kan man hälla upp oljeprov i små burkar med lock (t ex sillburkar) och ställa dem i frysen över natten.