Tundra 600 Efi -23

tothetop

Medlem
29 mar 2017
44
4
8
Sundsvall
Någon som fått sin levererad?
Tillverkas dom i finland eller over there?

om ni fått eran maskin levererad, vilken display sitter monterad? Den gamla med en knapp ovanför eller den nyare med 2 knappar på vänster sida?
 

tothetop

Medlem
29 mar 2017
44
4
8
Sundsvall
Dom görs i finland.
kör du originalskidorna på din tundra? Eller något beslag? Har hört att ds-2 skidan är halvt livsfarlig ifall det är en liiten skare och ena skidan skär ner (darting) så man får en rejäl flygtur, speciellt när spårvidden redan är så smal
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
kör du originalskidorna på din tundra? Eller något beslag? Har hört att ds-2 skidan är halvt livsfarlig ifall det är en liiten skare och ena skidan skär ner (darting) så man får en rejäl flygtur, speciellt när spårvidden redan är så smal
Kör originalskidorna, har aldrig märk av detta på tundran.
 

tothetop

Medlem
29 mar 2017
44
4
8
Sundsvall
Kör originalskidorna, har aldrig märk av detta på tundran.
ca 7:55 in i klippet, många sägs uppleva just detta fenomen. Det ska även gälla fler ski-doos med dessa skidor men som sagt så blir tundran mer sårbar då den har så smal spårvidd. Aldrig upplevt det själv, var mest nyfiken om du varit med om det. Länk nedan

Tundra darting
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
ca 7:55 in i klippet, många sägs uppleva just detta fenomen. Det ska även gälla fler ski-doos med dessa skidor men som sagt så blir tundran mer sårbar då den har så smal spårvidd. Aldrig upplevt det själv, var mest nyfiken om du varit med om det. Länk nedan

Tundra darting
Det där kan man inte beskylla skidorna för, det är ju grovt förarfel. Visst hade det inte hänt om man haft ett par skidor utan köl men det blir ju som att ha ett bärplan fram, så det knappt tar något när man styr.
Nä dålig förarinput och han släppte styret!
 
Reactions: mattgojohn

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Mången placebotusing spenderas på skidor varje år i detta land, ytterst få skotrar behöver i dag byta skidor, vad alla skoterägare däremot behöver är att läsa avsnittet i instruktionsboken om fjädringsjustering och om det finns även avsnittet om framvagnsjustering.

Det har diskuterats i andra trådar och jag vidhåller vad jag sagt där, DS2-skidans dåliga rykte beror i princip helt på märkligt val av spindlar på många Ski-Doo. Provade DS2 på min BD RE, med betydligt neutralare spindlar, och jag kan inte påstå att det märktes just någon skillnad mot BLADE-skidan. Och då var det ändå vårföre med blandat skare/genomslag/is och fan, sämsta tänkbara för en påstått vinglig/spårkänslig skida alltså.

Edit: Även märkligt val av övre a-armar i vissa fall vilket ger ännu mer bakåtlutande spindel som också hjälper till med servoverkan/självstyrning
 
Last edited:
Reactions: mas

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Blev nyfiken, har du koll på vilka modeller som tillverkas i Finland? Uppenbarligen inte bara lynx som jag trodde. Eller finns det Lynx som importeras från Kanada?
De flesta brp skotrarna vad jag vet monteras ihop i finnland. Står på sidan på tunneln och sen ser det man på slangklämmorna till kylarna då dessa har den värdelösa aba klämman.
Bra att veta om maskinen står med öppen sidokåpa och man sår på fel sida för att läsa typskylten.
 
Reactions: Startgas1

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Blev nyfiken, har du koll på vilka modeller som tillverkas i Finland? Uppenbarligen inte bara lynx som jag trodde. Eller finns det Lynx som importeras från Kanada?
Som jag förstår det monteras alla Doo för Europeiska marknaden, (och ev även Ryssland även om den marknaden är småslö nu), i Finland.
 
Reactions: Startgas1